Kaleidescape Strato K – ervaringen met Cinematic files

Gestart door Vik, augustus 3, 2026, 11:14:13

Vorige topic - Volgende topic

reza

Die V die je aanbiedt is belachelijk goedkoop!!
Er komt er binnenkort nog 1 op de markt die gaat rond de 3650 kosten, dus...
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Fox

Dat is geen antwoord op de vraag  :(

Plus een Mezzanine file is niet geschikt voor standaard consumenten weergevers  :-X
Oftewel de kok horen fluiten, maar niet weten waar de lepel hangt, zou PB zeggen  :D

A mezzanine file is a high-quality, visually lossless master video file used as an intermediate step for editing, archiving, or encoding into smaller streaming formats. It retains near-original quality while being easier for computers to process than raw footage.

Key Characteristics
High Fidelity: Virtually indistinguishable from uncompressed or raw master files.

Resilient: Can be re-encoded and edited multiple times without visible quality loss (generation loss).

Large Size: Takes up significant storage space because of high bitrates.

Intra-frame: Often compresses each frame individually to make video scrubbing smooth in editing software.

Common Use CasesVideo

Editing: Used as an intermediate editing codec (like Apple ProRes or Avid DNxHR) to speed up performance.

Broadcasting & Streaming: Used as a master source file by platforms like Amazon Prime Video or VOD pipelines to generate various lower-resolution delivery files.

Archiving: Used as a stable, high-grade preservation copy of a finished production project

Citaat van: reza op augustus  4, 2026, 19:04:26Kaleidescape krijgt de Mezzanine file van de film studio zelf.
Dus die specs zijn het beste van het beste, zoals het bedoeld is.

Gabor

In principe krijgt iedere distributie partner een mezzanine file, dat zet je dan om naar je eigen platform met de nodige codec en bitrate(s). Kaleidescape zal neem ik aan voor 4K h265/HEVC gebruiken maar dan met een hogere bitrate dan bluray.

Ik zou er persoonlijk niet blind van uit gaan dat je collectie over 20 jaar nog werkt. Dit soort diensten komen en gaan en ook je eigen voorkeuren zullen misschien veranderen. De files zullen encrypted zijn en alleen af te spelen met hun eigen sleutels (players). Als die op een gegeven moment niet meer gemaakt worden moet je het doen met een bestaand aanbod aan spelers. Ik zou het vooral gebruiken om er nu van te genieten en als alles over 20 jaar nog steeds is af te spelen is dat mooi meegenomen.

reza

Over 20 jaar dan ben ik misschien wel dood :D
We leven nu indd, dus lekker genieten van je leven/spulletjes.
De mezzanine files van Kaleidescape zijn indd H265.

buckler

Ik zou niet weten waarom deze diensten komen en gaan... vind ik zo'n doelloze kreet.

Ik kan hetzelfde zeggen dat er op een gegeven moment geen fysieke schijven meer gemaakt worden en geen uhd blu-ray spelers meer op de markt te vinden zijn... wat dan te doen met je oude schijven die je in de kast heb liggen over 30 jaar? Is net zo'n doelloze kreet... al is die kans realistiser dan dat kaleidescape ineens weg is. Kaleidescape is in amerika echt ENORM groot in het HT wereldje. De meeste met een serieuze projector set up heeft daar een kaleidescape staan.

Iedereen moet het voor zich uitmaken of ze er willen instappen of niet maar het gaat weer zoals altijd naar een sfeertje toe waar de bestaande kaleidescape gebruikers moeten gaan bewijzen wat het exact inhoud en hoe goed het is.
De volgende stap is 'bewijs het maar'
JVC NZ9 met Hushbox, MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Zappiti CineMike , Kaleidescape , Keces CineMike , CineMike Optical fiber hdmi , CineMike switch (glasvezel) , CineMike UTP en Powercables , Crowson actuators (2X) , Smyth Research Realiser A16/Sennheiser HD800s

reza

Sowieso zijn schijven steeds vaker in de minderheid.
In welke winkel kan je nu nog een schijfje kopen?
Bij de MM liggen er misschien met goed zoeken 20?
Alles is alleen online te bestellen.
"De future" is streaming, is al jaren upcoming, dat zie ik ook niet snel verdwijnen en schijfjes dess te meer.
Ik was pas in Amerika en waar je normaal gesproken hele schappen aan UHD schijfjes had staan (Walmart) stonden er misschien ook maar 5.
Grote film Maatschappijen hebben ook belang in Kaleidescape. Zoals Buckler al aangeeft KS is echt groot in de States.
De nieuwe K is misschien al een paar duizend keer verkocht in 2 maanden en dat voor een niche markt.
Ze verwachten straks na Cedia dat de bom echt gaat barsten als aan het grote publiek de nieuwe KS wordt getoond..

Vik

Internationaal gaat het momenteel als een speer, behalve in Duitsland... Hoe kan het ook anders?
Keine deutsche Synchronfassung und keine deutschen Untertitel. 😄😄

Citaat van: reza op augustus  5, 2026, 20:06:28Sowieso zijn schijven steeds vaker in de minderheid.
In welke winkel kan je nu nog een schijfje kopen?
Bij de M&M liggen er misschien met goed zoeken 20?
Alles is alleen online te bestellen.
"De future" is streaming, is al jaren upcoming, dat zie ik ook niet snel verdwijnen en schijfjes dess te meer.
Ik was pas in Amerika en waar je normaal gesproken hele schappen aan UHD schijfjes had staan (Walmart) stonden er misschien ook maar 5.
Grote film Maatschappijen hebben ook belang in Kaleidescape. Zoals Buckler al aangeeft KS is echt groot in de States.
De nieuwe K is misschien al een paar duizend keer verkocht in 2 maanden en dat voor een niche markt.
Ze verwachten straks na Cedia dat de bom echt gaat barsten als aan het grote publiek de nieuwe KS wordt getoond..
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

reza

Die Duitsers ook altijd  :D

Robbo

Wellicht off-topic maar hoe lang blijven BR en UHD schijfjes goed, indien donker en onder normale temperatuur bewaard?

En hoe lang blijft een BR/UHD speler goed werken?  Ik lees wel eens dat een CD speler niet meer werkt omdat de laser en/of optische module na verloop van tijd defect raakt.

PascalP

Citaat van: Robbo op augustus  6, 2026, 09:07:19Wellicht off-topic maar hoe lang blijven BR en UHD schijfjes goed, indien donker en onder normale temperatuur bewaard?

En hoe lang blijft een BR/UHD speler goed werken?  Ik lees wel eens dat een CD speler niet meer werkt omdat de laser en/of optische module na verloop van tijd defect raakt.

Zolang ze langer meegaan als HD-DVD's....
Maar er zijn al zeker early BD's die last hebben van discrot hoor :(
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono - Cisco Meraki MS220-8P

Littletycoon

Citaat van: Vik op augustus  6, 2026, 08:13:08Internationaal gaat het momenteel als een speer, behalve in Duitsland... Hoe kan het ook anders?
Keine deutsche Synchronfassung und keine deutschen Untertitel. 😄😄

Nou dan zal het eigenlijk overal in Europa (en de rest van de wereld) wel loslopen. Er zijn nauwelijks landen waar niet wordt nagesynchroniseerd.

audiosurfer

Citaat van: reza op augustus  5, 2026, 09:01:50Die V die je aanbiedt is belachelijk goedkoop!!
Er komt er binnenkort nog 1 op de markt die gaat rond de 3650 kosten, dus...

Jouwe?
Arcam AVR850, Arcam PA720, Arcam P429, Panasonic 9004, Dune-4k, Apple-tv.
3x monitor audio cinergy 200, 2 cinergy sub 15, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch. 4 cinergy 100 sides en rears, 4 Monitor audio platinum in ceili g
Beeld: Sony xw5000, 135 inch ATscherm

PascalP

Citaat van: audiosurfer op augustus  6, 2026, 16:29:45Jouwe?

Nee ik neem de Strato E van Reza over zodra zijn Strato K binnen is  :popcorn:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono - Cisco Meraki MS220-8P

audiosurfer

Citaat van: PascalP op augustus  6, 2026, 16:40:53Nee ik neem de Strato E van Reza over zodra zijn Strato K binnen is  :popcorn:

Wie moet ik dan hebben?  :angel:
Arcam AVR850, Arcam PA720, Arcam P429, Panasonic 9004, Dune-4k, Apple-tv.
3x monitor audio cinergy 200, 2 cinergy sub 15, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch. 4 cinergy 100 sides en rears, 4 Monitor audio platinum in ceili g
Beeld: Sony xw5000, 135 inch ATscherm

reza

Ik heb je een bericht gestuurd.

Vik

BD's met disc rot heb ik persoonlijk nog niet meegemaakt en er ook nog nooit iets over gehoord. Ik heb niet zo lang geleden een paar regio 1 dvd's uit 1999/2000 getest, waaronder Saving Private Ryan en U-571. Die werkten nog prima. Ze kunnen dus best wat hebben, mits je er goed mee omgaat.

Hoe lang een BR/UHD-speler meegaat, is lastig te zeggen. De laser of optische module kan na een paar jaar problemen geven, maar het kan ook zomaar tien jaar of langer goed gaan. Het hangt niet alleen af van hoe vaak je hem gebruikt, maar ook van de vraag of er later nog onderdelen te krijgen zijn en of repareren nog mogelijk is. Apparatuur slijt nu eenmaal, zelfs als het jarenlang ongebruikt in een doos staat.

Ik ken nog mensen bij wie een Denon A1UD uit 2009 gewoon goed werkt. In de loop der jaren zijn daar wel de lasers vervangen en is er ook eens een andere reparatie uitgevoerd. Dat laat wel zien dat zo'n speler best lang mee kan gaan, zolang repareren nog mogelijk is.

Citaat van: Robbo op augustus  6, 2026, 09:07:19Wellicht off-topic maar hoe lang blijven BR en UHD schijfjes goed, indien donker en onder normale temperatuur bewaard?

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

PascalP

Citaat van: Vik op augustus  7, 2026, 06:59:34BD's met disc rot heb ik persoonlijk nog niet meegemaakt en er ook nog nooit iets over gehoord. Ik heb niet zo lang geleden een paar regio 1 dvd's uit 1999/2000 getest, waaronder Saving Private Ryan en U-571. Die werkten nog prima. Ze kunnen dus best wat hebben, mits je er goed mee omgaat.

Hoe lang een BR/UHD-speler meegaat, is lastig te zeggen. De laser of optische module kan na een paar jaar problemen geven, maar het kan ook zomaar tien jaar of langer goed gaan. Het hangt niet alleen af van hoe vaak je hem gebruikt, maar ook van de vraag of er later nog onderdelen te krijgen zijn en of repareren nog mogelijk is. Apparatuur slijt nu eenmaal, zelfs als het jarenlang ongebruikt in een doos staat.

Ik ken nog mensen bij wie een Denon A1UD uit 2009 gewoon goed werkt. In de loop der jaren zijn daar wel de lasers vervangen en is er ook eens een andere reparatie uitgevoerd. Dat laat wel zien dat zo'n speler best lang mee kan gaan, zolang repareren nog mogelijk is.

Er zijn een aantal 'bekende' discs zoals sommige early Lionsgate films (American Psycho en Rambo First Blood bijvoorbeeld), maar dit is vooral te verwijten aan productie issues die nu opspeelt en niet zozeer veroudering in het algemeen, maar ik heb het dus wel eens meegemaakt :)
Beetje zelfde als Warner Bros HD-DVD dus :P

Heb overigens ook 4 sets van The Police: Certifiable op Blu-ray liggen waar er nog maar eentje van werkt :(

Als de discs nu nog werken die je hebt zullen ze ook 20 jaar waarschijnlijk nog steeds werken ;)

Fox

reza