Voor de Metallica fans

Gestart door J.A.F._Doorhof, juli 9, 2026, 18:20:19

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Een goede podcast is altijd leuk en soms vind je echt juweeltjes.

Ben je geïnteresseerd in the black album en de band zelf ?

Check dan de podcast : https://podcasts.apple.com/nl/podcast/the-metallica-podcast-volume-1-the-black-album/id1579756809?l=en-GB&i=1000537201696

Zit nu in deel 7 en het verveelt geen moment. Je moet alleen denk ik een week afkicken van de riff van enter sandman ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

brt

Je zou toch zeggen dat alles over die periode wel gezegd is, mede ook door de documentaire met de psycholoog toen. Hoor je veel nieuws?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

J.A.F._Doorhof

er zijn verschillende docus over die periode inderdaad. Inclusief een studio documentaire die erg leuk is.

Is al tijden geleden dat ik die gezien heb.
Je zal altijd dingen dubbel horen net als met interviews.

Wat denk ik juist interessant is is dat je ze nu hoort praten over hoe ze toen dachten en handelden. Dat waardeer ik wel van Metallica ze draaien niet om de problemen heen.

De documentaires waren echt uit die tijd. Nu zijn ze veel ouder en een stuk gematigder.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

brt

Gematigder? Jammer  :D

Ik vond vooral Lars Ulrich een ontzettend pedant en irritant mannetje. Kan me goed voorstellen dat ie voor veel spanning zorgde in de band. En dan dat gedweep met kunst (als ik het goed onthouden heb).

Ook een niet al te beste drummer.

Maar goede tip, misschien een leuke voor de komende vakantie
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

J.A.F._Doorhof

Er zijn technisch betere drummers zeker weten. Denk wel dat Lars perfect past bij Metallica.

Het zijn allemaal geen top muzikanten maar samen is het een stoomlocomotief die niet te stoppen is. Ze zijn niet voor niets de grootste. Soms werkt dat beter dan allemaal toppers bij elkaar.

Denk dat Lars veel backlash heeft gehad van het napster gebeuren. Maar wat ik begrijp zijn ze voor de fans altijd top geweest. Ook nu zie je ze alle tijd nemen voor de fans en delen meer dan welke band ook.

Het napster gebeuren was denk ik wel 100% terecht. muziek is de eigendom van de makers. Je kan het kopen maar het blijft eigendom van de makers. Dus als je dit gratis gaat aanbieden is dat diefstal.

Vaak word vergeten dat Metallica niet de enige was die die rechtzaak had aangespannen.

PS ik ben geen die hard Metallica fan
Vind bepaalde nummers fantastisch maar het meerdendeel gaat aan mij voorbij. Black album en Justice/puppets/lighting waren denk ik de albums waar ik het meest naar neig. Maar moet nog veel van het nieuwe werk zelfs luisteren ;)

Ben zelf meer richting Queen, Vai, Nightwish, Savatage, Plini, satriani etc.
Net wat meer diepgang en variatie. Maar voor wat energie zijn er wel wat Metallica nummers die hier regelmatig langskomen ;)
Custom installer

GPO

Citaat van: J.A.F._Doorhof op juli 10, 2026, 12:39:51Er zijn technisch betere drummers zeker weten. Denk wel dat Lars perfect past bij Metallica.

Het zijn allemaal geen top muzikanten maar samen is het een stoomlocomotief die niet te stoppen is. Ze zijn niet voor niets de grootste. Soms werkt dat beter dan allemaal toppers bij elkaar.

Denk dat Lars veel backlash heeft gehad van het napster gebeuren. Maar wat ik begrijp zijn ze voor de fans altijd top geweest. Ook nu zie je ze alle tijd nemen voor de fans en delen meer dan welke band ook.

Het napster gebeuren was denk ik wel 100% terecht. muziek is de eigendom van de makers. Je kan het kopen maar het blijft eigendom van de makers. Dus als je dit gratis gaat aanbieden is dat diefstal.

Vaak word vergeten dat Metallica niet de enige was die die rechtzaak had aangespannen.

PS ik ben geen die hard Metallica fan
Vind bepaalde nummers fantastisch maar het meerdendeel gaat aan mij voorbij. Black album en Justice/puppets/lighting waren denk ik de albums waar ik het meest naar neig. Maar moet nog veel van het nieuwe werk zelfs luisteren ;)

Ben zelf meer richting Queen, Vai, Nightwish, Savatage, Plini, satriani etc.
Net wat meer diepgang en variatie. Maar voor wat energie zijn er wel wat Metallica nummers die hier regelmatig langskomen ;)

Het is idd bekend en merkbaar dat Lars zeker geen fantastische drummer is, meeste ritmes zijn min of meer hetzelfde. Kirk Hammett is een ook niet meer dan een redelijke solo gitarist tegenwoordig, op de 1 of andere manier is ie niet zo vindingrijk tegenwoordig meer, ook bij hem klinkt het meeste hetzelfde. Dat terwijl zijn vroegere gitaarsolos heerlijk waren. Op een gegeven moment leek ie wel vastgeplakt aan z'n wah-wah pedaal. Vooral na Black album is dat merkbaar. Behalve op Death Magnetic gaat ie soms weer ouderwets van leer.

James Hetfield daarentegen is een geweldige (slag) gitarist en vooral zijn downstroke slag is erg goed. En de bassist Robert Trujillo is ook een goede bassist wat dat betreft.

Volgens mij is er ook ergens een opname waarin Dave Lombardo (Slayer) en Joey Jordison (Slipknot, RIP) voor Lars invallen omdat hij niet kon spelen die avond. Dan wordt het eea pijnlijk duidelijk haha.  :headbanging:
Epson EH-QB1000B | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVC-A10H | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | RUconnected + Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV streamer

haythijs

Dave tijdens Battery is idd een snoeihard en ultrastrak precisiesalvo wat betreft het voetenwerk.
Dacht ergens in 2004 dat dit plaatsvond ( Downloadfestival?)
Philips 55Oled910Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ RUconnected+JKE+Grimm.

brt

Citaat van: haythijs op juli 20, 2026, 22:02:45Dave tijdens Battery is idd een snoeihard en ultrastrak precisiesalvo wat betreft het voetenwerk.
Dacht ergens in 2004 dat dit plaatsvond ( Downloadfestival?)

Download festival? Dan hadden ze wel humor om daar te spelen :)

J.A.F._Doorhof

Vergis je niet in Hammett ;)

Hij word vaak neergezet als "sukkeltje" of "slecht" maar om hetfield bij te houden en zo strak samen te spelen op dat tempo holy shit. Hij maakt alleen soms wel behoorlijk wat foutjes ;) het is geen satriani of Vai.

Vind zijn solo's vaak wel weer perfect passen bij het nummer en uiteindelijk is dat het belangrijkste voor de meeste luisteraars is het goed als het snel is ;)

Qua wah is bij Kirk wel opvallend en een "dingetje" maar de wah is ook de perfecte manier om boven het geweld uit te komen in een band met een extra gitarist. Spelers als Vai en Satriani gebruiken het ook aan de lopende band alleen veel minder opvallend. Meer als een lopende eq. (gebruik zelf ook een cry baby op die manier en je hebt dan enorme "emotionele" controle en scherpe randjes kunnen eraf en treble erbij op de lage noten) je merkt aan kirk dat er in die periode enorm veel aggressie in de solo's zat. Gelukkig maakt hij er zelf ook aan de lopende band grapjes over ;)

hij heeft wat solo werk uitgebracht wat ronduit virtuoos is meer richting jazz en fusion. En hij heeft een fantastische horror collectie.

Lars kon niet eens drummen toen ze elkaar leerden kennen ;) maar is denk ik voor Metallica wel de juiste. Net als bij Rammstein moet het gewoon simpel en strak zijn. (en dat laatste.... Tja dat lukt soms niet helemaal maar dat is live zonder clicktrack waarschijnlijk ;)) je ziet James in beelden vaak kijken richting Lars als "nog sneller ???"

Soms heb je bands met allemaal virtuozen zoals queen. En soms past het gewoon. 
Nadeel van bands met virtuozen is wel dat ze vaak snel uit elkaar vallen. Denk dat de hoge opleidingen van de leden van Queen een groot aandeel hadden in het feit dat queen nooit echt uit elkaar zijn gevallen .

Nadeel is wel dat ik een paar nummers en albums van Metallica helemaal te gek vind. Maar het overgrote deel eigenlijk niet. De band of zichzelf is wel mateloos interesant omdat ze een enorm open inzicht geven in zowel de tours als studio werk maar ook niet afgenomen om de shit te laten zien.

Ze releasen nu nagenoeg elke dag een live track. Fantastische show en opnames maar ook een bevestiging dat ik vooral het oudere werk gaaf vind ;)

Custom installer