Projectorlamp en achteruitgang lichtopbrengst

Gestart door mel, juli 4, 2026, 17:43:47

Vorige topic - Volgende topic

mel

beste allemaal,

Ik dacht dat ik hier ooit heb gelezen dat een PJ lamp snel in lichtsterkte afneemt maar het gaat zo geleidelijk dat je dat niet zou merken.
Pas als je een nieuwe lamp steekt zou je versteld staan hoe groot het verschil in lichtopbrengst is.
Maar klopt dit verhaal ??

Ik meen me te herinneren dat er ooit hier iemand is geweest die stelselmatig telkens de lichtopbrengst van zijn lamp heeft gemeten.
Denon AVC-X4800 / Parasound A51 / M&K : 5x S150  - Atmos : 2x LCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

J.A.F._Doorhof

Niet elke lamp is gelijk.
Meestal zie je dat als er nieuwe lamp word geplaatst ook de reflector mee komt.

In de meeste gevallen zie je een boost in lichtoutput maar soms ook amper maar is het beeld stabieler.

Naast de lamp slijt er meer in de projector die zowel de lichtoutput als contrast beïnvloeden.

Rule of tumb ja het scheelt.
Maar soms minder dan je denkt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Vik

Zoals Frank al aangeeft: niet elke lamp is gelijk, en het hangt ook af van hoe je ermee omgaat. Draai je op low of high lampmodus, hoe groot is het scherm, enzovoort.

Ik heb bij forumlid Anton laatst een nieuwe lamp geplaatst in zijn JVC DLA-NX9. Daar stond iets van 950 uur op, en dat scheelde toch behoorlijk. Maar hij heeft ook een vrij groot scherm en met 4K HDR content stond de lamp op high en lekker open.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

williams

Citeer. beste allemaal,

Ik dacht dat ik hier ooit heb gelezen dat een PJ lamp snel in lichtsterkte afneemt maar het gaat zo geleidelijk dat je dat niet zou merken.
Pas als je een nieuwe lamp steekt zou je versteld staan hoe groot het verschil in lichtopbrengst is.
Maar klopt dit verhaal ??

Ik meen me te herinneren dat er ooit hier iemand is geweest die stelselmatig telkens de lichtopbrengst van zijn lamp heeft gemeten.

Hoi Gino degene die dit altijd netjes bijhoudt is Riwi dus kijk is bij zijn topic of zijn lijstje daarin nog staat .

En net zoals de heren hierboven schrijven heeft het met meerdere factoren te maken maar doorsnee genomen gaat er na de eerste 200 uur van de lamp wel wat van de kracht af .
Zelf zag en merkte ik dit altijd en de punch zoals de lamp nieuw was is dan dus iets minder maar dit proces gaat dus geleidelijk. Ik heb zelf ook ervaren dat een nieuwe lamp niet geheel dezelfde ervaring geeft als dat de JVC vers uit de doos komt .Heb dan ook meerdere keren gezien dat ook na een paar duizend uur het paneel/ lichtpad of beiden aangetast waren en niet meer te herstellen was door simpel de lamp te vervangen .
Bovenstaande is voor mezelf 1 van de redenen om elke 2 a 3 jaar een nieuw model te kopen 😊
JVC NZ- 500 Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5  x7 / REL ht1508 x2
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,LG oled 65 inch G4 ,Sonos playbar , R_ volution , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR.

mel

Citaat van: williams op Gisteren om 20:50:21Hoi Gino degene die dit altijd netjes bijhoudt is Riwi dus kijk is bij zijn topic of zijn lijstje daarin nog staat .

En net zoals de heren hierboven schrijven heeft het met meerdere factoren te maken maar doorsnee genomen gaat er na de eerste 200 uur van de lamp wel wat van de kracht af .
Zelf zag en merkte ik dit altijd en de punch zoals de lamp nieuw was is dan dus iets minder maar dit proces gaat dus geleidelijk. Ik heb zelf ook ervaren dat een nieuwe lamp niet geheel dezelfde ervaring geeft als dat de JVC vers uit de doos komt .Heb dan ook meerdere keren gezien dat ook na een paar duizend uur het paneel/ lichtpad of beiden aangetast waren en niet meer te herstellen was door simpel de lamp te vervangen .
Bovenstaande is voor mezelf 1 van de redenen om elke 2 a 3 jaar een nieuw model te kopen 😊

Lijstje gevonden, bedankt voor de tip
Denon AVC-X4800 / Parasound A51 / M&K : 5x S150  - Atmos : 2x LCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820