Barco Heimdall CS (Cinemascope)

Gestart door Vik, juni 16, 2026, 11:20:30

Vorige topic - Volgende topic

Vik

Ik heb vorige week voor het eerst kennisgemaakt met de Barco Heimdall CS. Mijn collega CineMike had 'm tijdelijk als demo unit staan, dus ik ben er even naartoe gereden voor een demo. Ik heb niet mega veel ervaring met Barco projectoren, maar bij de modellen die ik eerder heb gezien, had ik altijd wel wat aan te merken. De Bragi heeft mij persoonlijk bijvoorbeeld nooit echt kunnen bekoren.

De Heimdall is echt andere koek. Dit is de eerste Barco waarbij ik serieus onder de indruk ben van de beeldkwaliteit. Wauw, wat een plaatje  :wub: zeker in combinatie met de CineMike Lumagen ,echt schitterend! Hands down veel fraaier dan bijvoorbeeld een Sony GTZ380, die ook nog eens flink meer kost. Het model is nog redelijk compact ook, en wat me meteen opviel: hij is echt superstil.

Rainbow effect heb ik maar een enkele keer gezien, en dan moet je er nog moeite voor doen ook. Dat hebben ze dus echt goed onder controle. Het beeld heeft enorm veel pop, diepte en scherpte, echt bizar goed. Ik ben in ieder geval om. Zijn er meer leden hier die al ervaring hebben met de Heimdall?  :)

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

donaldk

Was dat inclusief bijvoorbeeld de Series 4, of enkel de 'Noorse' reeks, al dan niet rebranded als HT?

reza

Is dat je antwoord op zijn vraag?

Ik niet Viktor, lijkt me wel een mooi apparaatje.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Vik

Misschien kun je hier je antwoord vinden? Het enige wat ik ervan weet is dat het een native 4K single-chip DLP RGB laser is, met 4.500 lumen.

https://bmcav.com.au/blog/bmc-av-blog-1/barco-heimdall-launch-in-australia-re-imagining-projection-for-luxury-home-cinemas-57

Citaat van: donaldk op juni 16, 2026, 16:28:15Was dat inclusief bijvoorbeeld de Series 4, of enkel de 'Noorse' reeks, al dan niet rebranded als HT?

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

buckler

Prachtig spul... maar wat boven budget hahhaha
Leuk dat je het even post hier Vik

Ps, blijf toch altijd vermakelijk als ik Donald (peter?) zijn mysterieuze vragen lees  :coffee:
Al was deze al wat duidelijker dan doorgaans
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Kaleidescape , Keces CineMike , Isotek , Crowson actuators (2X)

donaldk

Ik bedoelde dus of je eerder enkel de "single chippers zag of ook niet tevreden was over de (DCi) 3 DMD RGB LASER projectoren.

Ik heb de Heimdall nog niet gezien, verhalen waren enthoudiast vorig? jaar toen hij werd geintroduceerd in Barcelona.

Vik

We hebben jaren geleden een vergelijking gedaan met de drie chip Barco Freya tijdens een Hausmesse. Echt een indrukwekkend ding, maar wel een compleet andere league dan deze Heimdall. De Freya is gewoon te groot, maakt flink wat herrie en het prijskaartje ging ruim over de €100k.

De Bragi werkt met pixel shifting en een compleet andere techniek (RGB LED). De motion vond ik toen eerlijk gezegd niet goed genoeg. Volgens mij zou er nog een software update komen, maar overall vond ik het een beetje een mixed bag qua beeldkwaliteit, los van RBE.

Zoals je waarschijnlijk weet heeft een single chip native 4K DLP ook z'n voordelen t.o.v. drie-chip: geen convergence issues en snellere processing, wat je vooral ook in de motion terugziet. En de techniek in de Heimdall is natuurlijk ook gewoon een stuk nieuwer.

Je hebt al een Heimdall CS lens bundel voor zo'n €60.500 retail. Er zijn vier varianten: instap begint bij €48.904 zonder lens en de topversie (CS+) zit op €73.105. Ter vergelijking: een GTZ-380 zit rond de €80k zonder lens en begint inmiddels ook wat te verouderen (2021).

In deze prijsklasse wordt het wat mij betreft niet snel beter. Een externe videoprocessor is wel een must vind ik. Maar als je iets zoekt dat relatief compact is, stil draait en dit niveau van beeld neerzet, dan wordt het lastig om iets beters te vinden.

Citaat van: donaldk op juni 17, 2026, 13:42:09Ik bedoelde dus of je eerder enkel de "single chippers zag of ook niet tevreden was over de (DCi) 3 DMD RGB LASER projectoren.

Ik heb de Heimdall nog niet gezien, verhalen waren enthoudiast vorig? jaar toen hij werd geintroduceerd in Barcelona.

pameijer

Citaat van: Vik op juni 18, 2026, 12:31:49We hebben jaren geleden een vergelijking gedaan met de drie chip Barco Freya tijdens een Hausmesse. Echt een indrukwekkend ding, maar wel een compleet andere league dan deze Heimdall. De Freya is gewoon te groot, maakt flink wat herrie en het prijskaartje ging ruim over de €100k.

De Bragi werkt met pixel shifting en een compleet andere techniek (RGB LED). De motion vond ik toen eerlijk gezegd niet goed genoeg. Volgens mij zou er nog een software update komen, maar overall vond ik het een beetje een mixed bag qua beeldkwaliteit, los van RBE.

Zoals je waarschijnlijk weet heeft een single chip native 4K DLP ook z'n voordelen t.o.v. drie-chip: geen convergence issues en snellere processing, wat je vooral ook in de motion terugziet. En de techniek in de Heimdall is natuurlijk ook gewoon een stuk nieuwer.

Je hebt al een Heimdall CS lens bundel voor zo'n €60.500 retail. Er zijn vier varianten: instap begint bij €48.904 zonder lens en de topversie (CS+) zit op €73.105. Ter vergelijking: een GTZ-380 zit rond de €80k zonder lens en begint inmiddels ook wat te verouderen (2021).

In deze prijsklasse wordt het wat mij betreft niet snel beter. Een externe videoprocessor is wel een must vind ik. Maar als je iets zoekt dat relatief compact is, stil draait en dit niveau van beeld neerzet, dan wordt het lastig om iets beters te vinden.

Nou, doe mij er maar eentje dan  :P

O wacht, voor dat geld kan ik ook een jaar lang niet werken  ;D. Hmmm.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

Vik

Lol. Eens, het gaat om serieuze bedragen voor mij net zo goed. Maar voor Barco begrippen valt het mee.  8)

Citaat van: pameijer op juni 18, 2026, 21:02:12Nou, doe mij er maar eentje dan  :P.

O wacht, voor dat geld kan ik ook een jaar lang niet werken  ;D. Hmmm.

donaldk

De HT-ficatie heeft ook een prijskaartje. Bij introductie viel die voor de Bragi mee, maar je kocht daar alsnog een leuk Epsonnetje voor (3-4K). Ik weet niet wat de base-projecor is en dus ook niet wat die kost in vergelijking met de Heimdall serie.

Christie heeft in deze klasse ook nog de m4k-rgb laser projector(en). Alan Gouger maakt hier (en voor meer) Hoog Contrast lenzen die voorbij de standaard Christie HC lens gaan.