IOTAVX AVXP1 bromt via RCA – aardingsprobleem of...

Gestart door Sjaak_Banaan, juni 12, 2026, 17:25:22

Vorige topic - Volgende topic

Sjaak_Banaan

Sinds november heb ik een IOTAVX AVXP1 eindversterker aangesloten op mijn Marantz SR7013 via RCA.

Wat ik constateer

- De versterker zelf heeft een hoorbare mechanische brom (trafo) die op ongeveer 4 meter afstand nog hoorbaar is.
- Met alleen de luidsprekerkabels aangesloten is er slechts een lichte tweeterruis, wat normaal lijkt.
- Op het linker kanaal zit dan echter al een lichte brom. Verplaats ik de speakerkabel naar een ander kanaal, dan verhuist de brom mee. De speaker zelf lijkt dus niet de oorzaak.
- Zet ik de ingangsschakelaar van de AVXP1 van RCA naar XLR, dan verdwijnt die brom volledig.
- Zodra ik RCA-kabels (zowel met RuConnected als Monoprice Onix) aansluit, verschijnt er brom op meerdere speakers.
- Hoe meer RCA-kabels ik aansluit, hoe sterker de brom wordt.
- De brom is zelfs aanwezig als de receiver uit staat.

Wanneer ik een RTA-meting doe is het duidelijk zichtbaar, afbeelding twee geeft de ruis weer wanneer die aan staat:

Wat ik al geprobeerd heb
- Alle overige apparatuur losgekoppeld.
- Versterker op een aparte stroomgroep aangesloten.
- Power conditioner gebruikt (Monster HTS 2600 MKII).
- Diverse tests gedaan met alleen speakers, alleen RCA's, etc.

Reactie van de leverancier
Volgens HifiPilot is de versterker waarschijnlijk in orde:

- De mechanische brom zou veroorzaakt kunnen worden door DC op het lichtnet.
- De brom via de speakers zou waarschijnlijk een aardings-/groundloopprobleem zijn via de RCA-aansluitingen.
- Ze adviseren eventueel een DC-blocker of RCA-naar-XLR adapters te proberen.

Ze hadden het ook nog over een RCA naar XLR adapter waar ik dan een aardepin los kon maken o.i.d. Dat begreep ik niet goed:
You could see if you can buy RCA to XLR adapters, unscrew the XLR on and then separate/ cut thought the connection between "signal -" and "ground" for XLR.
For example: https://www.amazon.de/dp/B000L11C7I

Normally you can leave 1x cable or adapter as normal, so that there is a single ground connection between the power amplifier and the preamplifier.

Mijn twijfels

Wat ik lastig vind te rijmen met een puur aardingsprobleem:

- Er is al een lichte brom aanwezig op één kanaal met alleen de speakerkabels aangesloten.
- Die brom verdwijnt volledig zodra de ingang op XLR wordt gezet.
- Het probleem lijkt dus sterk gekoppeld aan de RCA-ingangen van de versterker.

Ik vraag me daarom af of de RCA-input stage van de AVXP1 mogelijk gevoeliger is voor instraling, ruis of aardingsverschillen dan de gebalanceerde XLR-ingang. De XLR-ingang lijkt immers volledig stil te zijn onder exact dezelfde omstandigheden.

Mogelijke oplossing
Ik overweeg een ART T8 Transformer Isolator aan te schaffen en deze als volgt aan te sluiten:

Marantz SR7013 (RCA) → ART T8 → XLR → IOTAVX AVXP1

Mijn gedachte is dat de transformatoren in de ART T8 de aardverbinding galvanisch kunnen scheiden en dat ik tegelijkertijd gebruik kan maken van de (mogelijk beter storingsonderdrukkende) XLR-ingang van de AVXP1.

Mijn vragen aan julie
Herkennen jullie dit als een typisch aardings-/groundloopprobleem? Of wijst dit eerder op een gevoelige of minder goed ontworpen RCA-input stage?
Zouden jullie twijfelen aan de eindversterker zelf?
Heeft iemand ervaring met een 'ART T8' in een vergelijkbare situatie?
Zijn er nog andere zaken die ik zou moeten testen voordat ik geld uitgeef aan een ART T8 of DC-blocker?

Thanks!  :)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

toetertje

Hij bromt dus ook over de speakers als er geen voorversterker / marantz voor zit?

Sjaak_Banaan

Citaat van: toetertje op juni 12, 2026, 17:32:49Hij bromt dus ook over de speakers als er geen voorversterker / marantz voor zit?

Correct.

Zonder iets aangesloten hoor ik een lichte, acceptabele brom in de voeding o.i.d.

Als ik alleen de speakers heb aangesloten, dus zonder RCA of XLR, dan hoor ik alleen in het linker kanaal al een licht (acceptabel) ruisje. Zodra ik RCA kabel ga toevoegen wordt het storend en is het hoorbaar over meerdere kanalen.

Zet ik de knop van RCA naar XLR om, dan is het weg.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch KS-525-THX® Ultra2 • Klipsch THX-5000® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • 21" DIY sub 18Sound •  dual XTZ Cinema 3x12 • dual XTZ Cinema 1x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC NP5 • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

toetertje

Een ruisje op 1 kanaal, is op zich ook al vreemd.

Als je rca kabels aan de eindversterker hangt, zonder verder aansluiten, kan dat wel als antenne voor storing zorgen.
Kijk uit dat je ze niet aanraakt dan. Dan gaan je woofers flink tekeer.

Heb jij nog tv over coax kabel?
Mijn 7013 begon toen over de eindbakken en sub te brommen, op het moment dat ik de ziggo coax kabel aansloot op de mediabox.

Sjaak_Banaan

Citaat van: toetertje op juni 12, 2026, 17:42:52Een ruisje op 1 kanaal, is op zich ook al vreemd.

Als je rca kabels aan de eindversterker hangt, zonder verder aansluiten, kan dat wel als antenne voor storing zorgen.
Kijk uit dat je ze niet aanraakt dan. Dan gaan je woofers flink tekeer.

Heb jij nog tv over coax kabel?
Mijn 7013 begon toen over de eindbakken en sub te brommen, op het moment dat ik de ziggo coax kabel aansloot op de mediabox.

Ik heb de RCA kabels inderdaad ook los, zonder Marantz geprobeerd, maar dan merk je het ook al.

We hebben twee tv's met coax op andere verdiepingen. Die zijn niet aangesloten op dit systeem.

De kelder is sowieso een andere groep en daarnaast heb ik extra HT groep geprobeerd met alleen de IotaVX... ook dat maakte geen verschil. Alle andere groepen waren toen uitgeschakeld in de meterkast.

Bouw HT in kelder

Kurt

en die RCA's liggen toch ver uit de buurt van transformatoren?

RCD

Wat ik raar vind, dat jou meting 100Hz aangeeft en de harmonischen daarvan.
Aardlussen geven 50Hz brom.
100Hz brom is meestal voeding gerelateerd.

Rob

toetertje

Dat was ook mijn gedachte. En hij bromt al zonder verdere apparatuur, dus dan is er ook geen aardlus.
Geen idee hoe oud het apparaat is, maar misschien eens een blik onder de kap werpen, naar de voedingscondensatoren?

Kurt

Vandaar mijn vraag waar die RCA kabels liggen? Mogelijs pakken die iets op van een trafo. Heb ik nl meegemaakt met phono kabels.

RCD

Heb je iets om de eindversterker ingang kort te sluiten?
Als je dat hebt moet je de ingangen kortsluiten.
Als je niks aansluit, of kortsluit op je eindversterker en je zet hem aan hoor je dan brom op de luidsprekers?
Sluit alleen het linker kanaal aan met een interlink zet voor en eindversterker aan.
Heb je dan brom op je linker versterker?
Laat dan de interlink in de voorversterker zitten en sluit hem aan op het rechter kanaal.
Heb je dan brom op je rechter luidspreker?

Rob

Sjaak_Banaan

Citaat van: Kurt op juni 12, 2026, 18:19:44en die RCA's liggen toch ver uit de buurt van transformatoren?

Wat is ver uit de buurt? 50 cm ver genoeg?
Ze waren gewoon losgehaald en hingen 2 schappen lager aan de Marantz...

Citaat van: RCD op juni 13, 2026, 11:10:00Wat ik raar vind, dat jou meting 100Hz aangeeft en de harmonischen daarvan.
Aardlussen geven 50Hz brom.
100Hz brom is meestal voeding gerelateerd.

Rob

Dat klinkt wel aannemelijk.
Is dit onacceptabel voor een relatief nieuw product of enigszins normaal?

Citaat van: toetertje op juni 13, 2026, 11:29:32Dat was ook mijn gedachte. En hij bromt al zonder verdere apparatuur, dus dan is er ook geen aardlus.
Geen idee hoe oud het apparaat is, maar misschien eens een blik onder de kap werpen, naar de voedingscondensatoren?

Het product is ongeveer 7 maanden oud.
Openmaken doe ik liever niet, tenzij het in overleg is met de leverancier, anders zal de garantie misschien verlopen...

Citaat van: RCD op juni 13, 2026, 16:02:30Heb je iets om de eindversterker ingang kort te sluiten?
Als je dat hebt moet je de ingangen kortsluiten.

Wat bedoel je hier precies mee?

Dat de RCA naar XLR switch de ruis wegneemt, is dat in jullie ogen geen belangrijk detail?
Ik las dat de RCA input stage mogelijk minder goed ontworpen is dan de XLR input, daar lijkt het ook wel op.
De redenering van een RCA -> XLR kabel/adapter te gebruiken of misschien beter die ART T8 er tussen te hangen met XLR kabel naar de eindversterker, zou dat wat zijn?

Link naar product:
https://artproaudio.com/noisereduction/product/223746/t8

Bouw HT in kelder

toetertje

Zou je dan niet liever eerste een testje willen doen, met een verloopje van rca naar xlr?
Buiten de kosten, zit er dan ook weer een extra apparaat in de keten.

Sjaak_Banaan

Daar twijfel ik dus ook over, vandaar ook eerst dit draadje. ;)

De optie die HifiPilot omschrijft klinkt interessant, al begrijp ik die niet helemaal.
Zie dat Engelse stukje in mijn eerste berichtje. Dan zou ik voor ~40 euro klaar zijn.

Wat is wijsheid?

Die T8 is trouwens passief, zonder voeding.... vandaar dat die mij wel aansprak.

Bouw HT in kelder

RCD

Die voeding brom is niet normaal en hoort niet.
DE ingang kortsluiten doe je door de hete kant aan massa te leggen.
Als je nog zo'n oud interlinie hebt liggen dan knip je die door een strip je de buiten en binnen ader en draai je die in elkaar.
Zet de versterker uit stop het stekkertje van de gemaakte interlink er in en zet de versterker aan en luister aan de speaker.
Zet de versterker uit en herhaal hetzelfde met het andere kanaal.
Dan moet er geen brom hoorbaar zijn.
Lichte ruis mag als je oor dicht bij de tweeter is.

Rob