Waar de beste interlink te bevestigen (bij verschillende kwaliteit interlinks)?

Gestart door Vhond, juni 12, 2026, 06:37:26

Vorige topic - Volgende topic

Vhond

Hallo allen,

Wat te doen bij het hebben van verschillende kwaliteiten interlinks (wel allen gebalanceerd)?

De meningen lijken verdeeld als ik zo een search op het web doe:

https://www.avforums.com/threads/where-to-place-those-expensive-interconnects.1875482/
https://www.stereonet.com/forums/topic/68355-where-do-you-place-your-best-interconnects/
(ten faveure van tussen voor- en eindversterker)

https://forum.audiogon.com/discussions/where-to-put-best-interconnects
(ten faveure van tussen bron en voorversterker)

https://pinkfishmedia.net/forum/threads/where-to-put-your-best-interconnect-xlr.244032/
(ten faveure van beiden, maar op pagina 1, martin clark, staat wel een logische verklaring ten faveure van voor- en eindversterker)

Wat zijn jullie ervaringen en wat zegt de theorie?
Ik ga het natuurlijk ook zelf testen

chansig

Mijn ervaring: maakt niet uit.

Theorie zal dit ws onderbouwen.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Richi

Het is echt een kwestie van uitproberen. Ik heb dit laatst zelf aan de hand gehad toen ik een heel goede XLR interlink tussen CD speler en voorversterker verving door een wat mindere. Ik stond versteld van het verschil tussen de twee. Op basis daarvan heb ik besloten nog zo'n betere interlink te bestellen en die tussen voor- en eindversterker te hangen, waar ook zo'n mindere tussen zat, vanuit de gedachte dat ik er dan bij alle bronnen van profiteer. Er was een verbetering hoorbaar, maar niet zo groot als toen ik de interlink aan de CD speler verwisselde.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Vhond

Dank voor deze ervaring.
Ik ga het ook zeker proberen, maar de ervaring bij wisselen van interlink tussen streamer en dac was niet helemaal als verwacht (in sommige gevallen beter, maar qua totaal geluid niet). Verwisselen tussen dac en voorversterker was minimaal beter. Ik ga nog wisselen tussen voor- en eindversterker.

CinéHome

CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

holco

Ik heb als test vanwege meerdere goede reviews op het HeadFy forum een setje Preffair X430 99.998% Silver XLR kabels besteld bij Aliexpress, wel meteen de XLR pluggen vervangen door Neutrik NC3FXX-B / NC3MXX-B pluggen omdat de originele wat vaag contact maakten, toen bleek ook dat de shield niet aangesloten was op pin 1 : shield/ground, het blijven Chinezen ;D

Maargoed, eenmaal aangesloten tussen de voorversterker en de Daudio-ASP bleek wel dat het een verassend mooi kabeltje is, vergelijkbaar met de Stager Silver Solids XLR die ik er eerst op had zitten maar nu dan wel met een afscherming, bij de kabel zooi bij mij toch wel een must!
Vanaf de ASP naar de eindversterkers deed de Preffair X430 het ook goed tov de Albedo MKII van Sommer-Cable maar iets minder opvallend, uiteindelijk zijn nu alle XLR aansluitingen voorzien van de Preffair X430 kabel met Neutrik stekkers, voorlopig geen behoefde om hier nog wat te gaan veranderen.
My Showcase

Eversolo T8 streamer / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Spijkie

Bij de bron de beste , dat wordt immers versterkt daarna. En synergie is wel iets wat kan werken.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

Vhond

Uiteindelijk (na intensiever luisteren) is het voor mijn situatie het beste gebleken om tussen de voor- en eindversterker de beste interlink te zetten. Tussen DAC en voorversterker plek 2 en tussen DAC en streamer op plek 3. Dat laatste heeft waarschijnlijk ook te maken met dat daar een Ohmse kabel tussen moet met vaste weerstand (omdat het AES EBU connectie is). De (in theorie en prijs) beste kabel betreft een XLR kabel voor analoog signaal.

fasteddie

Kurt

En wat zit tussen je voor een eind, en tussen de DAC en voor? Een RCA of een XLR?

Vhond

Tussen DAC en streamer Grimm TPR (dit is ook voor AES EBU), tussen DAC en voorversterker ook de TPR (al heb ik daar ook een alternatief voor eventueel welke ik er eerst tussen had zitten: een zilveren Xangsane kabel). Tussen voor- en eindversterker heb ik de Grimm SQM.

Alles XLR.