Eclipsa Audio, concurrent voor Atmos

Gestart door pameijer, mei 29, 2026, 18:22:30

Vorige topic - Volgende topic

pameijer

Ik heb er hier nog niets over gelezen, maar Google en Samsung hebben een royaltyvrije en open-source 3D soundformaat uitgebracht, Eclipsa Audio. De LG TV's van 2025 en 2026 gaan dit formaat ondersteunen, naast natuurlijk Samsung. En aangezien Samsung Electronics eigenaar is van Marantz en Denon zal het ook vast wel doorsijpelen naar deze merken. Het feit dat dit gratis te implementeren is zou fabrikanten kunnen bewegen dit breder te ondersteunen, alhoewel ik vermoed dat Dolby Atmos nu al zo'n grote basis heeft dat het moeilijk zal zijn om echt de concurrentie aan te gaan. DTS/X blijft ook relatief klein, alhoewel ik DTS MA meestal beter vind klinken dan TrueHD van Dolby. Het verbaast me dat er zo weinig nieuws over is.

Het grote probleem is natuurlijk het aanbod van content met Eclipsa Audio, maar wellicht gaan ze hele goede upmixers maken. En YouTube gaat het ondersteunen, dat biedt ook wel perspectief. In ieder geval mooi om te zien dat fabrikanten blijven innoveren en de concurrentie aan durven te gaan!
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

PascalP

Citaat van: pameijer op mei 29, 2026, 18:22:30Ik heb er hier nog niets over gelezen, maar Google en Samsung hebben een royaltyvrije en open-source 3D soundformaat uitgebracht, Eclipsa Audio. De LG TV's van 2025 en 2026 gaan dit formaat ondersteunen, naast natuurlijk Samsung. En aangezien Samsung Electronics eigenaar is van Marantz en Denon zal het ook vast wel doorsijpelen naar deze merken. Het feit dat dit gratis te implementeren is zou fabrikanten kunnen bewegen dit breder te ondersteunen, alhoewel ik vermoed dat Dolby Atmos nu al zo'n grote basis heeft dat het moeilijk zal zijn om echt de concurrentie aan te gaan. DTS/X blijft ook relatief klein, alhoewel ik DTS MA meestal beter vind klinken dan TrueHD van Dolby. Het verbaast me dat er zo weinig nieuws over is.

Het grote probleem is natuurlijk het aanbod van content met Eclipsa Audio, maar wellicht gaan ze hele goede upmixers maken. En YouTube gaat het ondersteunen, dat biedt ook wel perspectief. In ieder geval mooi om te zien dat fabrikanten blijven innoveren en de concurrentie aan durven te gaan!

Is denk ik vooral gericht op streaming en '9.1.4' soundbars, zie het niet snel naar UHD's komen voor het echte werk  :popcorn:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono