Gain 0,9 VS 1,2 ??

Gestart door mel, mei 18, 2026, 19:55:06

Vorige topic - Volgende topic

mel

Mijn zoektocht naar een ander projectiescherm komt tot een einde.
Waarschijnlijk ga ik bij Vik een ADEO scherm aankopen.

Daar mijn projectieafstand groter wordt, door het groter doek , ga ik lichtverlies hebben en daar door stelde Vik me voor om een doek te nemen met een gain van 1,2 ipv 0,9.
Ik trek zeker de expertise van Vik niet in twijfel maar wil toch graag horen of er mensen zijn die dit vergelijk al eens hebben kunnen maken of die er op een of andere manier ervaring mee hebben.

Ik hoor het graag :)

Denon AVC-X4800 / Parasound A51 / M&K : 5x S150  - Atmos : 2x LCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Littletycoon

Dat hangt van je projector en ruimte af.
 - 1) niet veel lumen: hogere gain
 - 2) verduisterde ruimte: hogere gain kan, noodzaak afhankelijk van 1) en 3), maar normaal niet 1e prio
 - 3) grotere diagonaal: hogere gain
 - 4) RGB laser: beter geen hoge gain (spikkel), maar sec lage gain niet perse de oplossing.
 - 5) HDR belangrijk: hoge gain helpt, maar als 1) (en/of 3)) niet genoeg is helpt hoge gain ook niet.

reza

Ik heb altijd een 1.0 gain scherm gehad wat gewoon prima is.
Alleen nu met HDR wil je eigenlijk zo veel mogelijk licht op je scherm hebben. Zeker als je groot wilt gaan projecteren is dat wel een must.
Ik heb nu een 1.3 gain scherm en geen dag spijt van gehad. (Ook via Viktor besteld  :inlove:)
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

mel

Citaat van: reza op mei 18, 2026, 21:47:12Ik heb altijd een 1.0 gain scherm gehad wat gewoon prima is.
Alleen nu met HDR wil je eigenlijk zo veel mogelijk licht op je scherm hebben. Zeker als je groot wilt gaan projecteren is dat wel een must.
Ik heb nu een 1.3 gain scherm en geen dag spijt van gehad. (Ook via Viktor besteld  :inlove:)
Goed om te lezen.
Welk scherm heb je dan juist?
Denon AVC-X4800 / Parasound A51 / M&K : 5x S150  - Atmos : 2x LCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

reza

Ik heb een Stewart studiotek 130 G4 scherm cinescoop formaat 2.80 breed.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

mel

Citaat van: reza op mei 18, 2026, 22:20:00Ik heb een Stewart studiotek 130 G4 scherm cinescoop formaat 2.80 breed.
:omg:

J.A.F._Doorhof

Afhankelijk van de ruimte.
Afhankelijk van aanwezig licht.
Afhankelijk van formaat.
Afhankelijk van voorkeur.

Rule of tumb
Ga in de ruimte zitten met alles uit.
Wacht 20-30 seconden. Dit is het zwartste zwart wat je van je scherm zal krijgen.

Met moderne projectoren en de gemiddelde ruimte is 1.0-1.3 een vaak gekozen optie.

Alleen in lichte ruimtes adviseren we vaak een alr scherm.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Kjelt

Koop nooit blind, vraag samples aan van doeken en hang die op en kijk er een aantal keer met diverse scenes naar.
Of kijk met dezelfde projector in dezelfde omstandigheden bij een dealer naar het desbetreffende scherm.
Het is een te dure aanschaf om later spijt van te krijgen.
Soms als je een nieuwere projector die meer of minder licht geeft kun je weer een andere keuze willen maken.
Ik ga naar mijn derde scherm in twintig jaar tijd toe, niet omdat ik spijt heb van de eerdere aanschaf maar door veranderde technologieen en projectoren.

mel

Citaat van: Kjelt op mei 19, 2026, 11:58:01Koop nooit blind, vraag samples aan van doeken en hang die op en kijk er een aantal keer met diverse scenes naar.
Of kijk met dezelfde projector in dezelfde omstandigheden bij een dealer naar het desbetreffende scherm.
Het is een te dure aanschaf om later spijt van te krijgen.
Soms als je een nieuwere projector die meer of minder licht geeft kun je weer een andere keuze willen maken.
Ik ga naar mijn derde scherm in twintig jaar tijd toe, niet omdat ik spijt heb van de eerdere aanschaf maar door veranderde technologieen en projectoren.

Juist, als het goed is zal ik binnenkort een sample aankrijgen van een scherm.

Vik

Gisteren verstuurd. ;)

Citaat van: mel op mei 19, 2026, 19:11:39Juist, als het goed is zal ik binnenkort een sample aankrijgen van een scherm.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

ravage

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 19, 2026, 06:12:43Afhankelijk van de ruimte.
Afhankelijk van aanwezig licht.
Afhankelijk van formaat.
Afhankelijk van voorkeur.

Rule of tumb
Ga in de ruimte zitten met alles uit.
Wacht 20-30 seconden. Dit is het zwartste zwart wat je van je scherm zal krijgen.

Met moderne projectoren en de gemiddelde ruimte is 1.0-1.3 een vaak gekozen optie.

Alleen in lichte ruimtes adviseren we vaak een alr scherm.

Ik heb sinds kost een Stewart firehawk projectiescherm  met een breedte van 3.00 meter en ik wil nooit een wit scherm meer.
Maar ik projecteer dan ook in een verduisterde woonkamer , niet in een batcave.
Denon 7200, , SYNN AMP, Pio KRP600M, Sony NP5 Beamer, Stewart Firehawk 140Inch, Humax ird5000 / nvidea shield, Speakers: Fronts, Phonar P9 / Center: phonar / Rear speakers:  Phonar

J.A.F._Doorhof

Alr en aanverwante schermen kunnen in niet goed verduisterde ruimtes erg goed werken.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"