Wat doet een buizen pre amp

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 18, 2026, 13:40:48

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Onder het motto meten is weten.

Heb voor de masterbus een buizen pre amp gekocht. Geen top of the Bill maar hij kreeg erg goede reviews dus de gok genomen.

De bekende warmte is goed te horen, ook het lijm effect. Het is subtiel maar zeker niet a/b nodig.

Maar kun je dat ook meten ?
Natuurlijk ;)

Aangezien het een 2 kanaals pre amp is moet je die netjes balanceren en op gehoor is dat niet te doen. Dus gebruiken we een generator met witte ruis en een meter plugin.
IMG_7010.jpeg

Dit is een meting van het pure digitale signaal een rechte lijn van 1 pixel dead centre.

De pre amp is zo afgesteld dat output gelijk is en de input net niet oplicht. Dit geeft minimale saturatie maar toch goed zichtbaar (en hoorbaar)

IMG_7009.jpeg

Naarmate de input meer clipped word de meting wijder. Wat ook opvalt aan de pré amp is dat zelfs zonder de compressor er toch een lichte compressie plaats vind. De pré amp heeft dezelfde output maar klinkt duidelijk luider.

Met de ingebouwde compressor op de laagste stand met een trage attack en snelle release word alles netjes aan elkaar geplakt.

Ondanks dat dit niet direct een stereo audio pre amp is zal het effect van de buizen hetzelfde zijn.

Zal hem met een paar weken eens wisselen met een ander type.   
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

DofN

sorry :) verkeerde draadje
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Mediator

Wat versta je onder het lijm effect. In relatie tot buizen zegt het mij in ieder geval niets. Ik heb zelf altijd wat moeite met de term warmte bij buizen, tenzij het gaat over de feitelijke afgifte ervan. Een goede buizenversterking klinkt niet warm. Een warme klank wordt bij goedkope eindversterking veroorzaakt door eveneens goedkope transformatoren die het nodige aan geluid om zeep helpen. Een goede buizenversterking klinkt natuurlijker, vloeiender zo je wilt en zet direct een groot podium neer. Maar dat gaat om nuances net zoals andere verschillen in audio vaak over nuances gaan. Een buis vervormd in even harmonischen hetgeen zover ik begrijp overeen komt met wat bijvoorbeeld instrumenten ook doen. Daarom ervaart ons gehoor het als natuurlijker. En een buis clipt anders waar jij als gitarist dankbaar gebruik van maakt. Maar daar zul je meer van weten dan ik want ik speel geen gitaar. Waar gebruik je die buizen pre nu precies voor want dat is me niet helemaal duidelijk.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

J.A.F._Doorhof

Voor exact wat er in de post staat.
Door de eindmix door een pre amp, summing mixer, tape etc te laten lopen kleur je het geluid enigszins.

Wat ik hoor bij deze pre amp is dat het beeld licht gecomprimeerd word waardoor vooral drums directer klinken. Hoge tonen worden niet minder maar klinken "vriendelijker"

Een buis voegt inderdaad 2nd ipv 3rd toe. Dit voelt voor ons oor "natuurlijker" de lichte fluctuatie in de pré amp analoge signaal weg zorgt ervoor dat alles wat meer in elkaar valt als een geheel.

Zal een keer een mix maken met en zonder.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Ps
Bij gitaar zoeken we vaak het "point of breakup" of veel verder op. Voor een totale mix lijkt me dat niet verstandig tenzij je echt wat heel aparts wil ;)

Custom installer

J.A.F._Doorhof

Custom installer

Mediator

Buizenpre doet wat je er deels van verwacht. Groot podium. Dat vertaalt zich in je mix in de drums. Het klinkt ruimtelijker. Deels wordt het geluid ook wat afgetopt en ik krijg de indruk iets aan dynamiek ingeleverd. Het vervormt af en toe wat meer. Bewust gedaan? Wat je voorkeur heeft kan persoonlijk zijn. Ik heb liever best of both worlds? Zelf gespeeld?

J.A.F._Doorhof

Nummer is door mij geschreven en de gitaar partijen ingespeeld.

Drums, bas en keys zijn geprogrammeerd.

Er zit een lichte 2:1 compressie op de pré amp versie. Vervorming zit denk ik in de diepste bas sample. Dit zit op het randje en zou met de pré amp eigenlijk iets zachter moeten klopt.
Custom installer

Mediator

Citaat van: J.A.F._Doorhof op Gisteren om 19:57:15Nummer is door mij geschreven en de gitaar partijen ingespeeld.

Drums, bas en keys zijn geprogrammeerd.

Complimenten. Klinkt gaaf

J.A.F._Doorhof

Thanks
Als je op mijn naam zoekt op streaming services vind je meer ;)
Custom installer