Projectiescherm

Gestart door mel, mei 14, 2026, 13:23:42

Vorige topic - Volgende topic

mel

Citaat van: buckler op mei 15, 2026, 15:00:28Nou pas op, dat kan je wel is tegenvallen...

Ik weet je afstand tussen projector en scherm niet, zowel nu niet als straks niet maar beide op dezelfde zoom range (1.50) geven een nits aan van a 120 nits nu naar a 80 nits straks.
Dat is echt heel veel... en 80 nits bij hdr is in mijn ogen veel te weinig.
Wat je kan doen is een 1.2 gain doek nemen... en/of zonder kleuren filter gaan draaien (zoom) of SDR gaan kijken maargoed ik geef het maar aan he voordat het straks tegen gaat vallen.

Ik zie dat het verschil in projectie afstand tussen de twee doeken, die je hebt uitgerekend , ongeveer 80 cm is.
Maar in werkelijkheid is dit maar 40 cm. Daarom dat het volgens jou berekeningen veel lichtverlies is
Denon AVC-X4800 / Parasound A51 / M&K : 5x S150  - Atmos : 2x LCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Citaat van: buckler op mei 15, 2026, 15:10:24Misschien dat je huidig doek in werkelijkheid wel gain 0,9 is ipv 1.0 , dat kan... dan schilt het minder in licht.
Ik zag ook dat Adeo een vision white 1.2 gain heeft overgens.
En zonder kleurenfilter in de jvc gaan draaien schilt al a 30% meer licht.
Dus als je die reference white 0,9 gain liever heeft ,wat volgens mij de opvolger is van jou huidig doek(?), dan zou ik zeker zonder kleuren filter gaan draaien en dan heb je misschien wel meer licht als nu????
Maar dat mag je zelf uitrekenen eh ;-)
Ik geef je alleen maar de informatie vooraf voordat het achteraf huilen word

Maar een lagere lichtopbrengst is nu eenmaal het gevolg van verder te projecteren. Daar kan ik jammer genoeg niks aan veranderen. ;)
Het doek dat Vik mij voorstelt heeft een gaan van 0,9, misschien is het dan raadzaam naar een hogere gaan te gaan ?
Denon AVC-X4800 / Parasound A51 / M&K : 5x S150  - Atmos : 2x LCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

buckler

Daarom vroeg Vik om de afstand van je projector tot je scherm, maar als het inderdaad maar 40 cm schilt dan heb ik deze ook ff door calculator gehaald en komt dat uit op a 97 nits.
Dan schilt het nog steeds a 30 nits, trust me dat is best aardig wat.

Het is niet alleen het verder weg projecteren omdat je projector verder naar achteren moet maar ook (groter scherm) een lagere gain scherm wat je neemt.
Bv, gain 0.9 naar gain 1.2 schilt 30% licht.
Maakt normaal allemaal niet zo heel veel uit maar jij heb maar 1800 lumen en dat is met een nieuwe lamp dus je zal ondertussen wel wat minder hebben wegens het aantal oplopende branduren.
Nu weet ik dat er ook N5 units in omloop zijn die VET meer licht geven dan de specs maargoed dat is gissen.
Meet het anders is op met een Lux meter in het midden van je scherm (full white screen), dan weet je al wat.

Persoonlijk ,maar wie ben ik, zou ik het Reference White 0,9 doek nemen en zonder kleurenfilter gaan draaien. Wel opnieuw calibreren als je dat gaat doen.
Ik denk dat dat alles oplost en je echt onder de indruk zal zijn van het plaatje.

JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Kaleidescape , Keces CineMike , Isotek , Crowson actuators (2X)

mel

Citaat van: buckler op mei 15, 2026, 15:59:45Daarom vroeg Vik om de afstand van je projector tot je scherm, maar als het inderdaad maar 40 cm schilt dan heb ik deze ook ff door calculator gehaald en komt dat uit op a 97 nits.
Dan schilt het nog steeds a 30 nits, trust me dat is best aardig wat.

Het is niet alleen het verder weg projecteren omdat je projector verder naar achteren moet maar ook (groter scherm) een lagere gain scherm wat je neemt.
Bv, gain 0.9 naar gain 1.2 schilt 30% licht.
Maakt normaal allemaal niet zo heel veel uit maar jij heb maar 1800 lumen en dat is met een nieuwe lamp dus je zal ondertussen wel wat minder hebben wegens het aantal oplopende branduren.
Nu weet ik dat er ook N5 units in omloop zijn die VET meer licht geven dan de specs maargoed dat is gissen.
Meet het anders is op met een Lux meter in het midden van je scherm (full white screen), dan weet je al wat.

Persoonlijk ,maar wie ben ik, zou ik het Reference White 0,9 doek nemen en zonder kleurenfilter gaan draaien. Wel opnieuw calibreren als je dat gaat doen.
Ik denk dat dat alles oplost en je echt onder de indruk zal zijn van het plaatje.

[ :tounge2: img]https://i.ibb.co/RTZ9q742/IMG-0348.png[/img]

Maar wat is dan het nadeel van de kleurenfilter te verwijderen ?
Die zit er toch voor iets tussen.  :tounge2: 

buckler

Ik zeg dit nu wel zo snel maar ergens dacht ik dat de N5 niet eens een kleurenfilter had en dat dat pas bij de NX7 begon??????

Edit ff gezocht en ik denk inderdaad dat die er niet in zit.
Hij haalt ook 90% P3 dus zover van rec.709 zit dat niet af.
Ik heb het ff snel gedaan maar Vik moet hier maar ff inspringen die weet als dealer beter of de N5 een kleurenfilter heeft of niet... denk het niet eerlijk gezegd.
Tja dan laat je wel heel veel licht liggen met jou wenselijke stap.
Misschien toch beter om dan een 1.2 a 1.3 gain doek te zoeken Vik?

Om even wat extra info te geven, vroeger zeiden ze dat voor projectoren 100nits voor SDR (rec 709) perfect was en voor hdr (bt2020) a 120 nits. Tegenwoordig zeggen ze al 300 nits voor hdr.
Vind ik ook wat overdreven hoor maar ik geloof best dat dat prachtige zal zijn met de highlights etc etc en al snel met meer licht lijkt het alsof de kleuren meer gesatureerd zijn.
Ik zelf draai op 142nits HDR en vind dat voor mij de sweet spot al is dat echt persoonlijk.
97 nits is wel laag vind ik maargoed jij kan het wel geweldig vinden en je moet naar jezelf kijken en niet naar anderen.

Zou maar even wachten en kijken wat Vik adviseerd.
Denk wel dat het handig is dat je je hoeveelheid nits nu ff meet, heeft Werner dat niet gezegd tijdens calibratie? Op wat (nits/dynamic tone mapping) staat de JVC nu ingesteld?

Ps, Stewart Studiotek 130 G4 een optie?
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Kaleidescape , Keces CineMike , Isotek , Crowson actuators (2X)

mel

Citaat van: buckler op mei 15, 2026, 16:22:52Ik zeg dit nu wel zo snel maar ergens dacht ik dat de N5 niet eens een kleurenfilter had en dat dat pas bij de NX7 begon??????

Edit ff gezocht en ik denk inderdaad dat die er niet in zit.
Hij haalt ook 90% P3 dus zover van rec.709 zit dat niet af.
Ik heb het ff snel gedaan maar Vik moet hier maar ff inspringen die weet als dealer beter of de N5 een kleurenfilter heeft of niet... denk het niet eerlijk gezegd.
Tja dan laat je wel heel veel licht liggen met jou wenselijke stap.
Misschien toch beter om dan een 1.2 a 1.3 gain doek te zoeken Vik?

Om even wat extra info te geven, vroeger zeiden ze dat voor projectoren 100nits voor SDR (rec 709) perfect was en voor hdr (bt2020) a 120 nits. Tegenwoordig zeggen ze al 300 nits voor hdr.
Vind ik ook wat overdreven hoor maar ik geloof best dat dat prachtige zal zijn met de highlights etc etc en al snel met meer licht lijkt het alsof de kleuren meer gesatureerd zijn.
Ik zelf draai op 142nits HDR en vind dat voor mij de sweet spot al is dat echt persoonlijk.
97 nits is wel laag vind ik maargoed jij kan het wel geweldig vinden en je moet naar jezelf kijken en niet naar anderen.

Zou maar even wachten en kijken wat Vik adviseerd.
Denk wel dat het handig is dat je je hoeveelheid nits nu ff meet, heeft Werner dat niet gezegd tijdens calibratie? Op wat (nits/dynamic tone mapping) staat de JVC nu ingesteld?

Ps, Stewart Studiotek 130 G4 een optie?

Dan kan ik misschien beter idd een doek met een hogere gaan nemen  ;) Is dan toch alleen maar een voordeel ?

En een Stewart doek is gewoon te duur.

Bedankt voor het meedenken Martin.

jazzy

Citaat van: mel op mei 15, 2026, 16:40:01En een Stewart doek is gewoon te duur.
Denken in oplossingen graag. Heb je die tweede nier echt nodig of wil je liever een gaaf scherm?  ;)
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

CinéHome

Citaat van: mel op mei 15, 2026, 16:40:01Dan kan ik misschien beter idd een doek met een hogere gaan nemen  ;) Is dan toch alleen maar een voordeel ?

En een Stewart doek is gewoon te duur.

Bedankt voor het meedenken Martin.
Gewoon een nieuwe PJ erbij? Is goedkoper. :D
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

mel

Citaat van: CinéHome op mei 15, 2026, 18:01:44Gewoon een nieuwe PJ erbij? Is goedkoper. :D

Tuurlijk  :P

reza

Persoonlijk zou ik geen ander scherm kopen. Je gaat echt spijt krijgen als je naar een 16.9 scherm gaat..
Je hebt een waanzinnig scherm en ik snap dat groter altijd "beter" is maar het brengt echt veel nadelen mee o.a wat Buckler allemaal schrijft.

En nee, de NP5/NP5 hebben geen filter.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"