Bitstream of LPCM Oppo BDP 105

Gestart door francois, april 27, 2026, 08:24:04

Vorige topic - Volgende topic

francois

Ik heb een ogenschijnlijk eenvoudig vraagje in een betrekkelijk kleinschalige / eenvoudige opstelling.
Maar toch zou ik hier heel graag iets meer over willen weten.
Vooral over een paar instellingen in de Oppo.

De situatie is als volgt.

Tv <—> soundbar via e-Arc

Oppo <->Tv hdmi via HDMI

Welke instellingen geven het beste resultaat qua audio weergave ?
Auto, LPCM of Bitstream ?
Secondaire audio aan of uit ?

IMG_6256.jpeg

IMG_6255.jpeg

Fox

1. Secondaire audio aan of uit ? >>> Altijd uit.

2. Welke instellingen geven het beste resultaat qua audio weergave ?
Auto, LPCM of Bitstream ?

>>> De vraag is wat kan je Tv doorgeven en wat kan je soundbar aan aan audioformaten.
Anders geen risico nemen en op LPCM zetten.

francois

De tv kan de nieuwste geluidsformaten doorgeven en de soundbar kan de nieuwste audioformaten aan.

WillyP

Niet helemaal vergelijkbaar, maar mijn Primare Blu-ray speler is gebaseerd op een loopwerk van Oppo. In theorie zouden beide opties gelijkwaardig moeten zijn. Toch klinkt bij mij Bitstream duidelijk beter, veel beter zelfs.

Op mijn oude Pioneer Blu-ray speler daarentegen hoorde ik geen verschil. Gewoon even uitproberen dus.

PascalP

Altijd Bitstream pakken, maar er zijn tv's die geen DTS licentie hebben en in dat geval dus PCM pakken.

Even testen dus of met bitstream zowel Dolby als DTS tracks goed doorkomen en afspelen
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

francois

Bedankt voor jullie tips en advies  :)

francois

Wanneer er gebruikt wordt gemaakt van een soundbar met meerdere HDMI ingangen, is het dan raadzaam om de Oppo, die 2 HDMI outputs heeft, op zowel de tv als de soundbar aan te sluiten ?

Of maakt het qua beeld en geluid niet uit als je de Oppo rechtsreeks op de tv aansluit en dus 1 uitgang gebruikt van de Oppo ?

PascalP

Citaat van: francois op mei  6, 2026, 09:04:45Wanneer er gebruikt wordt gemaakt van een soundbar met meerdere HDMI ingangen, is het dan raadzaam
om de Oppo, die 2 HDMI outputs heeft, op zowel de tv als de soundbar aan te sluiten ?

Of maakt het qua beeld en geluid niet uit als je de Oppo rechtsreeks op de tv aansluit en dus 1 uitgang
gebruikt van de Oppo ?

Ik zou voor het gemak gewoon 1 uitgang gebruiken, de 2e uitgang zou ik pas over na gaan denken in een high-end theater als je bijvoorbeeld de video out naar een Lumagen processor doet (en die naar de projector) en de audio uitgang direct naar een Trinnov :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

francois

Bedankt 👍

Citaat van: PascalP op mei  6, 2026, 10:00:54de 2e uitgang zou ik pas over na gaan denken in een high-end theater.....

Dit is in mijn geval niet aan de orde 😉