Review: JVC Scorpio DLA-NZ500 en DLA-NZ700 Native 4K HDR Laserprojectors

Gestart door Mediasluis, april 11, 2026, 15:52:31

Vorige topic - Volgende topic

Mediasluis

Ik zie dat ik deze review niet heb geplaatst op dit Forum.
Voor wie het interessant vind om mijn mening te lezen over deze mooie compacte projectors,...

JVC wilde kunnen concurreren met de goedkopere instapper van Sony. Niet alleen rond hetzelfde prijsniveau, maar ook qua formaat van projector en komt meteen met 's werelds kleinste native 4K projector op de markt. Eigenlijk gaan ze hiermee weer terug naar wat we kennen van de DLA-X serie, maar dan met Native 4K HDR. Dat moest dan natuurlijk wel een heel nieuw ontwerp worden en wel ook met behoud van die beroemde zwartwaardes waar JVC om bekend staat, anders is het nutteloos eraan te beginnen. Om dat voor elkaar te krijgen moest er wel het een en ander aangepast worden t.o.v. de grotere NZ broers, om te voorkomen dat deze nieuwe zeer compacte projectors te heet zouden worden. Hiervoor gebruikt JVC nu een Laser Diode met minder vermogen. Tevens is ook de videoprocessor en HDMI 2.1 board van een wat lager rekenniveau als dat we kennen van de NZ800 en NZ900 serie. En zo is de Scorpio serie geboren. JVC komt hier meteen met twee varianten, de JVC Scorpio DLA-NZ500 en de JVC Scorpio DLA-NZ700, waarvan de NZ700 een DCI filter meekrijgt voor die 100% DCI P3 kleurdiepte tijdens de 4K HDR weergave en deze geeft meteen ook 20% meer licht om de licht afbreuk van dat filter wat te kunnen compenseren. Wat deze hardwarematige besparing allemaal doet en hoe goed deze projectors kunnen presteren gaan we hier in deze review bekijken. Zelf heb ik met deze Scorpio serie toch wat gemengde gevoelens, die ik in de loop van deze review zal bespreken.
Lees de uitgebreide review hier bij Mediasluis:
https://mediasluis.nl/review/jvc-scorpio-dla-nz500-rs1200-en-dla-nz700-rs2200-native-4k-hdr-laserprojector

Via deze link kom je op de JVC productpagina bij Mediasluis, waar je alle specificaties, de foto's en Scorpio Folder kunt bekijken: https://mediasluis.nl/webshop/1/Projectors/3/JVC

JVC Scorpio DLA-NZ500 en DLA-NZ700 Schuinvoor.jpg

Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  of  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide reviews van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

gunny

Vraagje?
Hoe zet ik de eshift-X van de NZ700 aan, zoals vermeld in je verslag?
Ik kan deze bij mijn RS2200 nergens niet terugvinden?

Uittreksel uit je verslag.

"Vanwege de 32Gbps verwerking kan de Scorpio NZ700 met zijn eShift-X technologie wel 8K verwerken en weergeven, alleen blijft hij daarmee hangen op 30 beelden per seconde, dus 8K-30P in plaats van de gebruikelijke 8K-60P. De Scorpio NZ500 heeft die 8K eShift-X functie helemaal niet meegekregen."
Pioneer KRP500M - JVC RS400 - Xtrem screen DBS daylight 0.9 - Trinnov altitude 16 -  Apollon 3x DM 500 front - Ncore 7x surround + heights + VOG - HDFury vertex 2 (dolby vision hack) – Arendal 1723 S THX Tower front - Arendal 1723 S THX center - Arendal 1723 S THX surround - Arendal 1961 height 4x - Arendal 1961 center VOG -  Arendal sub 1723 S1 2x- Panasonic UB9000 - Apple TV 4K- Audioquest Rocket 88 - audioquest powerquest 3

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Mediasluis

Inderdaad. Ik wist niet dat ik dat er nog in had staan.
Ik heb het denk ik wel overal verwijdert nu.
JVC gaf hier voor de release wel melding van, maar het is er nooit in gekomen.
Net als de HDMI 2.1 die niet toereikend was en dus werd 2.1 uiteindelijk weggelaten.
Ook met de naam Scorpio is eigenlijk niet meer geadverteerd.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  of  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide reviews van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis