Nieuwe klok voor cd speler zinvol??

Gestart door Vhond, april 10, 2026, 10:39:23

Vorige topic - Volgende topic

Vhond

Er is in het verleden al eens een topic over klokken geweest, maar dat is al van even geleden?
Ik vroeg me af of het zinvol is om een klok van een cd speler (originele Rega Planet) te vervangen als ik deze speler 'alleen' als loopwerk gebruik en het signaal via de coaxiale spdif naar een externe DAC 'sluis'?

Want welke klok is het belangrijkst? (in de Rega zit er 1, maar in de DAC ook)
Welke is slave en welke master? Of is het een beetje geluk wanneer het kloksignaal van de 1 danwel de ander leidend is?
Want ze zullen nooit beiden gelijklopen en daardoor al sampleverschillen leveren in de tijd.

Vhond

En wat te denken mbt een signaalketen van switch (waar klok in kan zitten), streamer (waar klok in zit) en vervolgens een DAC waardoor de kans op tijdverschillen alleen maar toeneemt??

Kingpin

De DAC zal eerst de clock locken op het aangeboden kloksignaal komende vanaf de cd speler en in de DAC reclocken om jitter te minderen.
Mocht je een DAC en CD speler hebben met een aparte input om een klok aan te bieden zou je kunnen kijken naar een dedicated clock zodat beide dezelfde clock gebruiken.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Vhond

Helaas heeft de DAC en speler geen dedicated clock aansluiting waardoor ze inderdaad zouden kunnen synchroniseren met een aparte externe clock..., maar zou het zinvol zijn om de clock van de cd speler te vervangen??

SpaceJS

een goede DAC buffered en reclocked, ik zie totaal geen toegevoegde waarde aan het gebruik van een externe klok of syncen tussen CD speler en DAC. Die buffer doet namelijk alles te niet.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Kingpin

Citaat van: SpaceJS op april 10, 2026, 11:41:53een goede DAC buffered en reclocked, ik zie totaal geen toegevoegde waarde aan het gebruik van een externe klok of syncen tussen CD speler en DAC. Die buffer doet namelijk alles te niet.
Precies.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.