Jazzy's bescheiden home theater (Blu-rayspeler gekozen)

Gestart door jazzy, februari 24, 2026, 23:17:54

Vorige topic - Volgende topic

morca

Hij is vast geheim agent, met extra toegang tot geheime ht stoelen

Vik

"Een kind van het licht"  :laugh:

Citaat van: jazzy op april 14, 2026, 14:18:55Dat vroeg ik aan Reza en die stuurde binnen een paar seconden een random advertentie op Marktplaats. Als ik zelf op 'leren fauteuil' ofzo zoek krijg ik duizenden resultaten maar niet deze. Hoe die gozer het doet? Hij weet dingen die wij niet weten.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

reza

Hahaha..
Klopt allemaal jongens. :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

joostb

MLCinema

Citaat van: reza op april 14, 2026, 15:38:18Hahaha..
Klopt allemaal jongens. :D

Uitnodiging ho maar😅.
HT - Weergever: JVC NZ500 | Scherm: Adeo 21:9 120" Reference White | Processor: Denon AVC-X8500H | Versterking: Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB NC4.250, A*BNB 3x NC252MP | Rega Fono MM MK5 | Bron: Panasonic UB9004 | Apple TV 4K Rega | P8 ND7 | Fronts: Klipsch RF7iii | Center: Klipsch RC64iii | Surrounds: Klipsch RP502s ii | Rear Surrounds: Klipsch RF82mk2 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Xbox Series X |

Woonkamer - Weergever: LG OLED 65C1 | Versterker: Rega Elex R | Bronnen: Rega RP6 Ortofon 2M black | Bluesound Node 2i | Speakers: KEF R3 | Console: Nintendo Switch 2, PS5

minplus

Citaat van: jazzy op april 10, 2026, 18:13:12Alweer weer een paar aanpassingen verder dus hoog tijd voor een update. Inmiddels hangen/staan de Beovox CX50's tegen de achterwand en zijn de twee Teufel M800's naar de zijkant verplaatst. Heb er eentje in de vensterbank staan en de andere op een oude luidsprekerstandaard om te experimenteren voordat ik gaten ga boren en direct al heel tevreden, verrast zelfs hoeveel verschil het maakt voor de 'bubbel'.

Daarnaast een aantal akoestische panelen geplaatst, en met "geplaatst" bedoel ik vooral dat ik ze random heb neergezet waar maar plek was. :)

Het effect is enorm. Galm is volledig weg en het is ook niet meer zo vermoeiend om te luisten, met name bij de hogere tonen. Neem het geplingel in de tweede helft van Nils Lofgren's Keith Don't Go, op hoger volume was dat bijna schel aan de oren maar klinkt nu weer loepzuiver.

IMG_3874.jpeg

De Poang is er vooral voor mijn zoon, de MLP is de linker van de twee andere stoelen.

Die rooie blokken heb ik hier in het zwart maar dan ook als opbergbakken. Rood is natuurlijk mooier.
De stoel links zie ik ik helemaal zitten.
En het schuine dak is ideaal voor de akoestiek.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

reza

jazzy

Vraagje waar ik niet direct een topic voor wil openen, is de Panasonic DP-UB820 nog steeds de go-to keuze voor een middenklasse UHD speler of is er inmiddels wat anders? Heb ook even naar de Sony UBP-X700 gekeken maar zie ook meer negatieve reviews.

Prijsklasse van de UB820 is nog acceptabel, meer wil ik er niet direct aan uitgeven.
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

PascalP

424 en 820 is volgens mij nagenoeg gelijk aan prestaties en functionaliteit behalve de prijs.

Wil je echt een stapje hoger kom je bij de 9004 uit (of een tweedehands Oppo 203)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

denoontje

of een sony blu ray 800 m2 die evt later nog kan laten modificeren door cinemike.
Dan heb je helemaal een dijk van een speler

jazzy

Citaat van: PascalP op april 26, 2026, 23:51:37424 en 820 is volgens mij nagenoeg gelijk aan prestaties en functionaliteit behalve de prijs.
Grootste verschil wat ik zie lijkt Dolby Vision te zijn, de 420/424 heeft dat niet. Ik begrijp dat dit vooral relevant is als je afspeelt op een OLED, bij een projector zoals die van mij zou DV geen meerwaarde bieden.

Verder was het even puzzelen tussen de verschillende typenummers. Lijkt er op dat 420 en 820 het type zijn, 424 en 824 de versie voor onze regio. Wat dan voor UHD weer niet uitmaakt omdat vrijwel alle disks regiovrij zijn. Aangezien ik toch niet van plan ben om andere media af te spelen is regiolock voor mij geen probleem.

Ook nog een rondgekeken op de tweedehandsmarkt maar weinig interessants gezien. Dan ga ik hier mooi even wat budget in de zak houden (lees: aan andere onzin uitgeven :)) en voor de Panasonic 424.
HT: JVC N5 - Arcam AVR 390 - Teufel M800 FCR - Quad L-series 12" sub - WS Spalluto 120" 16:9
Woonkamer: Sony KD-65XF9005 - Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

reza

De 424 is een hele leuke spelert, zeker voor het geld, mooie features er op ook! Wel een koekblik hoor als je hem in je handen hebt maar dat heeft mij toen ook niet geboeid want hij doet hetzelfde als de 9004 die ik nu heb :thumbs-up:

pameijer

Mocht je geduld hebben en iets meer uit willen geven, dan zou ik wachten op een 2e-hands Pioneer UDP-LX500. Ze staan af en toe op MP voor een redelijke prijs. Ik heb deze gehad en hij is duidelijk beter dan de hele competitie. Helaas wordt hij meestal voor de hoofdprijs aangeboden, maar je hebt er meteen een dijk van een CD-speler bij.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

jazzy

Citaat van: pameijer op april 27, 2026, 16:16:32Mocht je geduld hebben en iets meer uit willen geven, dan zou ik wachten op een 2e-hands Pioneer UDP-LX500. Ze staan af en toe op MP voor een redelijke prijs. Ik heb deze gehad en hij is duidelijk beter dan de hele competitie. Helaas wordt hij meestal voor de hoofdprijs aangeboden, maar je hebt er meteen een dijk van een CD-speler bij.
Ja, geduld is wel een beetje lastig voor mij. :) Krijg morgen mijn eerste bestelling disks binnen, dus net ook maar een Panasonic 424 besteld. Kost 253 euro bij bol.com en dat vind ik helemaal prima zo.

MLCinema

Lijkt mij een mooie speler, Panasonic heeft een mooie beeldkwaliteit. Ik ga er de voorkeur aan boven Sony.
HT - Weergever: JVC NZ500 | Scherm: Adeo 21:9 120" Reference White | Processor: Denon AVC-X8500H | Versterking: Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB NC4.250, A*BNB 3x NC252MP | Rega Fono MM MK5 | Bron: Panasonic UB9004 | Apple TV 4K Rega | P8 ND7 | Fronts: Klipsch RF7iii | Center: Klipsch RC64iii | Surrounds: Klipsch RP502s ii | Rear Surrounds: Klipsch RF82mk2 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Xbox Series X |

Woonkamer - Weergever: LG OLED 65C1 | Versterker: Rega Elex R | Bronnen: Rega RP6 Ortofon 2M black | Bluesound Node 2i | Speakers: KEF R3 | Console: Nintendo Switch 2, PS5

pameijer

Citaat van: jazzy op april 27, 2026, 16:20:16Ja, geduld is wel een beetje lastig voor mij. :) Krijg morgen mijn eerste bestelling disks binnen, dus net ook maar een Panasonic 424 besteld. Kost 253 euro bij bol.com en dat vind ik helemaal prima zo.
Jammer . Ik had deze opgehaald  ;D, koopje!
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

jazzy

Citaat van: pameijer op april 29, 2026, 16:30:31Jammer . Ik had deze opgehaald  ;D, koopje!
Het zij zo. Het hele thema van dit project is keuzes maken. :)

Ik ben eigenlijk gewoon benieuwd of en hoeveel verschil ik ga zien tussen streaming, Plex en UHD Blu-ray. Als dat voor 253 euro kan zonder al te gekke concessies te doen dan ben ik helemaal tevreden.

Project verven van plafond en wanden staat inmiddels ook weer (met potlood) op de lijst, dus die paar euro's die ik mijn zak hou nu worden toch wel weer uitgeven. :)

reza

Citaat van: pameijer op april 29, 2026, 16:30:31Jammer . Ik had deze opgehaald  ;D, koopje!

En nu bespaard hij een hoop geld, want de Pioneer is "build like a thank" maar speelt absoluut niet beter dan de Panasonic.

pameijer

Citaat van: reza op april 29, 2026, 17:29:41En nu bespaard hij een hoop geld, want de Pioneer is "build like a thank" maar speelt absoluut niet beter dan de Panasonic.
Qua video wellicht niet, qua audio absoluut wel. Ik heb ze beide hier tegelijkertijd gehad, ik had de Pana UB9004. Die laatste liep ook een paar keer vast, dus die ging retour naar de winkel.

reza

Op stereo zou kunnen, maar kwa surround lijkt het me sterk.
Ik heb voordat ik mijn Panna kocht ook naar de Pioneer gekeken, want het is echt een mooie machine.
Maar kon hem toen ook niet vinden en mijn geduld was ook te kort om te wachten, ik heb toen de 9004 gekocht en nooit geen spijt van gehad. Ook heb ik nog nooit een vastloper gehad.

Marco66

Citaat van: reza op april 30, 2026, 00:57:30Op stereo zou kunnen, maar kwa surround lijkt het me sterk.
Ik heb voordat ik mijn Panna kocht ook naar de Pioneer gekeken, want het is echt een mooie machine.
Maar kon hem toen ook niet vinden en mijn geduld was ook te kort om te wachten, ik heb toen de 9004 gekocht en nooit geen spijt van gehad. Ook heb ik nog nooit een vastloper gehad.

Al jaren de 9004 in gebruik, topspeler en zijn er niet veel die hier aan kunnen tippen buiten gemodificeerde dan. Ook geen issue's met deze speler.
Woonkamer: Rega Brio MK7, John Eekels Monitoren
Ht: Onkyo TX-RZ70, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch

jazzy

Gisteren (uiteraard :)) de boel aangesloten en even wat eerste indrukken opgedaan.

Gestart met de film Heat. Denk dat het ruim 10 jaar geleden is dat ik een menu gebruikt heb om een film te starten, zo lang is het geleden dat ik voor het laatst fysieke media gebruikt heb. Het is een wat oudere film die later in 4k is uitgebracht en de helderheid (HDR) valt me vooral wat tegen. Het hele beeld is wat donker maar ook dingen als lantarenpalen of koplampen in nachtscenes springen er niet echt uit.

Even gespeeld met de HDR-knop op de afstandsbediening, waarmee je de algehele helderheid kunt opschroeven als je bijvoorbeeld last hebt van daglicht, maar dat voegt uiteindelijk geen licht/donker contrast toe. Ook de projector Lamp Power even van low op high gezet, wat  uiteraard wat meer licht op het scherm geeft maar ook niet meer HDR effect.

Wat reviews gelezen en blijkt dat dit een bekende tekortkoming is van deze release. Al is hij als HDR uitgebracht, de intensiteit komt eigenlijk nooit boven SDR niveau uit. Goed in ieder geval het eerste uur van de film gezien, gaan we later mee verder. :)

Daarna even Avengers: Endgame naar binnen geschoven en een paar willekeurige scenes bekeken. Dit is waar ik op hoopte! Geluid, kleuren, enorme helderheid, resolutie, echt het mooiste wat ik tot nu toe op deze installatie heb ervaren. Was echt een opluchting omdat de ervaringen met Heat niet direct geweldig waren.

Al met al blij met de aanschaf en zie de meerwaarde van 4k UHD BR, al ga ik wel wat meer aandacht besteden aan wat ik koop zodat ik beter weet wat te verwachten.

pameijer

Denk maar zo: als een film goed genoeg is kijk je echt niet meer naar het beeld maar beleef je het verhaal.

jazzy

Citaat van: pameijer op april 30, 2026, 14:49:31Denk maar zo: als een film goed genoeg is kijk je echt niet meer naar het beeld maar beleef je het verhaal.
Op termijn wel, maar als je vol verwachting de spullenboel uit de doos haalt en aansluit kijk je echt met andere ogen naar het beeld. :)