4k downscalen naar 1080 voor oudere beamer?

Gestart door jeepee, februari 4, 2026, 15:49:13

Vorige topic - Volgende topic

jeepee

Mijn vraag is of ik een versterker als de Pioneer sc 2024 zo kan instellen dat ik HDMI 1 naar de tv gewoon op 4k kan zetten terwijl HDMI 2 out max 1080 kan doorgeven naar mijn Epson t.w. 4400? Want de Epson kan geen 4k aan.
En indien dat niet kan, zijn er dan HDMI downscalers die 4k naar 1080 terug zetten?
Ik overweeg de sc 2024 ter vervanging van mijn Pioneer sc lx 83 die helemaal geen 4k aan kan.

Witalik

Toevallig zat ik te zoeken naar een splitter om van een 4k bluray speler het HDMI signaal te splitsen naar TV en Reciever.

Op internet vond ik voor paar tientjes van J-Tech Digital HDMI Splitter 4K 60Hz 1X4 Multi-Resolution Output (MRO) HDMI 2.0 Splitter Supports downscale HDR HDR10 / Dolby Vision 4K@60Hz 4:4:4 HDCP2.3 2.2 (JTECH-4KSP4)

Er zullen vast andere zijn maar dit geeft je vast een idee.
Sony X80L - Marantz SR-7011 - Bowers en Wilkins 603-S1 / HTM6S2AE / 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels

"Showcase"

home@the movies

Citaat van: jeepee op februari  4, 2026, 15:49:13Mijn vraag is of ik een versterker als de Pioneer sc 2024 zo kan instellen dat ik HDMI 1 naar de tv gewoon op 4k kan zetten terwijl HDMI 2 out max 1080 kan doorgeven naar mijn Epson t.w. 4400? Want de Epson kan geen 4k aan.
En indien dat niet kan, zijn er dan HDMI downscalers die 4k naar 1080 terug zetten?
Ik overweeg de sc 2024 ter vervanging van mijn Pioneer sc lx 83 die helemaal geen 4k aan kan.

Het "probleem" zit hem niet zozeer in het downscalen maar in de EDID info die gaat worden doorgegeven.
In de meeste gevallen zijn de twee HDMI outputs aan elkaar gelinkt, als je dan twee verschillende weergevers gaat aansluiten waarvan er eentje met een lagere standaard zit (1080) dan ga je in de problemen komen. De manier om dit op te lossen is met een HD fury te werken bvb, zo kan je voor verschillende outputseen andere EDID kiezen en de versterker wijsmaken dat er wel degelijk twee compatibele toestellen aangesloten zijn.
Gewoon splitten gaat niet werken.

SpeedyAndré

De Pioneer is eigenlijk net te oud voor 4K, geen hdcp 2.2 dus mogelijk vindt een 4K bron dat niet leuk.
Aan de andere kant heeft hij een scaler en ik denk dat het kan werken zolang je of de tv of de Epson gebruikt.

André 8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

jeepee

Citaat van: SpeedyAndré op februari  7, 2026, 20:07:15De Pioneer is eigenlijk net te oud voor 4K, geen hdcp 2.2 dus mogelijk vindt een 4K bron dat niet leuk.
Aan de andere kant heeft hij een scaler en ik denk dat het kan werken zolang je of de tv of de Epson gebruikt.

André 8)
Ja ik gebruik meestal de tv en soms de beamer, maar nooit te gelijk. Als ik het goed begrijp kan het werken maar misschien ook niet vanwege gebrek aan hdcp 2.2? Begrijp ik dat goed?

SpeedyAndré

Citaat van: jeepee op februari  8, 2026, 18:04:36Ja ik gebruik meestal de tv en soms de beamer, maar nooit te gelijk. Als ik het goed begrijp kan het werken maar misschien ook niet vanwege gebrek aan hdcp 2.2? Begrijp ik dat goed?
Jep, althans er zal een lagere versie hdcp in zitten (copy protectie) maar het is de vraag of je 4K bron dat accepteert.
Dat is eventueel met een hdfury op te lossen die achter de 4K bron komt.
Een iets recentere receiver lijkt me handiger, maar je zal je redenen hebben om deze Pioneer te overwegen.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

jeepee

Citaat van: SpeedyAndré op februari  8, 2026, 18:38:57Jep, althans er zal een lagere versie hdcp in zitten (copy protectie) maar het is de vraag of je 4K bron dat accepteert.
Een iets recentere receiver lijkt me handiger, maar je zal je redenen hebben om deze Pioneer te overwegen.

André  8)

Ja de sc 2024 kon ik voor 100 euro overnemen. Er stond dat hij 4k doorgaf, maar heb me te weinig beseft dat je op meer moet letten.  4 k bronnen zijn een wat oudere Apple TV 4 4k, en een Dune duo 4k. Hopelijk gaat het toch. Wil het vanavond gaan proberen.

Dank voor alle info en hulp van iedereen.

Witalik

Citaat van: jeepee op februari  8, 2026, 18:04:36Ja ik gebruik meestal de tv en soms de beamer, maar nooit te gelijk. Als ik het goed begrijp kan het werken maar misschien ook niet vanwege gebrek aan hdcp 2.2? Begrijp ik dat goed?

check even wat ik stuurde van J-Tech , er zijn veel varianten en is hier voor gemaakt  ::)
Sony X80L - Marantz SR-7011 - Bowers en Wilkins 603-S1 / HTM6S2AE / 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels

"Showcase"

jeepee

Citaat van: Witalik op februari  8, 2026, 23:25:53check even wat ik stuurde van J-Tech , er zijn veel varianten en is hier voor gemaakt  ::)
Ja daar ga ik zeker naar kijken. Eerst eens alles aansluiten.
Het type dat jij aangaf kan ik eigenlijk alleen op Amerikaanse websites vinden trouwens.

jeepee

Inmiddels de Pioneer sc 2024 aangesloten. Mijn Apple TV 4 geeft via de Pioneer 4k door aan de LG Frame van 2021. Maar het is 4k ADR. 4 k HDR doet hij niet. Zou dit komen omdat het de eerste Apple TV 4 met 4K is?
Doorgifte beamer nog niet geprobeerd maar dat kan evt opgelost met een downscaler.
De Dune duo 4k werkt ook met uitgang op 4 k.
Dus op zich wel te vrede.
Heb mij wel verkeken op alle standaarden die laatste jaren zijn uitgebracht. Ik dacht 4k is 4 k maar het is stukken gecompliceerder. Ben vooral gericht op de audio kant  en omwikkelingen mbt beeld zijn beetje langs me heen gegaan.
Heel fijn dat er dan altijd mensen op het forum zijn om mee te denken. Dat helpt echt.

SpeedyAndré

Je kan hdmi arc nog proberen, de Apple tv direct naar de tv en hdmi met arc van de tv naar de Pioneer.
Als het goed is bepaalt de tv dan wat de Apple tv aan beeld uitstuurt en vertaalt hij audio naar iets dat de Pioneer begrijpt.
Mogelijk is arc nog niet ingesteld bij de tv of de Pioneer.

André 8)

jeepee

Citaat van: SpeedyAndré op februari 11, 2026, 16:07:49Je kan hdmi arc nog proberen, de Apple tv direct naar de tv en hdmi met arc van de tv naar de Pioneer.
Als het goed is bepaalt de tv dan wat de Apple tv aan beeld uitstuurt en vertaalt hij audio naar iets dat de Pioneer begrijpt.
Mogelijk is arc nog niet ingesteld bij de tv of de Pioneer.

André 8)
Opzich interessante optie maar ik wilde ook nog de beamer gaan aansturen. Of speciaal voor de beamer een Apple TV 4 alleen voor beamer gebruik?
Ik zal het wel eens proberen via arc om gewoon eens te kijken wat er gebeurt,

SpeedyAndré

Citaat van: jeepee op februari 11, 2026, 19:27:56Opzich interessante optie maar ik wilde ook nog de beamer gaan aansturen. Of speciaal voor de beamer een Apple TV 4 alleen voor beamer gebruik?
Ik zal het wel eens proberen via arc om gewoon eens te kijken wat er gebeurt,
Ik vermoed dat de Pioneer geen HDR kent (meta data doorgeven) en dat het direct op de tv wel werkt.
Dan zit je idd weer met de Epson, die werkt denk ik prima met de Pioneer die trouwens maar 2 4K ingangen heeft.
De Pioneer is wel de bottleneck hier, net te oud om goed als hdmi switcher/scaler te werken maar verder een mooi apparaat met veel reserves en ook analoge aansluitingen voor weinig geld.
Een Hdfury Vertex (2) zou hier leuk passen met 2 hdmi ingangen en uitgangen.
Kijk ik naar een J-tech dan is dat met 1 ingang en 2 of meer uitgangen, die zijn beperkter maar goedkoop.

André 8)

Witalik

Citaat van: jeepee op februari  9, 2026, 12:00:47Ja daar ga ik zeker naar kijken. Eerst eens alles aansluiten.
Het type dat jij aangaf kan ik eigenlijk alleen op Amerikaanse websites vinden trouwens.

Via Amazon volgens mij wel naar nederland te krijgen  ;D

"Showcase"

J.A.F._Doorhof

Wij hebben bij onszelf en verschillende klanten die met projectoren en tv's werken een kleine 2 poorts 4k hdr switch geplaatst.

Sommige processoren kunnen slecht overweg met een tv en projector. Onze anthem heeft er ook last van wat resulteert in weg vallen van het beeld of continue schakelen tussen resoluties.

Switch ertussen en feilloos. Je hebt dan 2 totaal gescheiden signaal wegen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

pameijer

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 14, 2026, 08:13:54Wij hebben bij onszelf en verschillende klanten die met projectoren en tv's werken een kleine 2 poorts 4k hdr switch geplaatst.

Sommige processoren kunnen slecht overweg met een tv en projector. Onze anthem heeft er ook last van wat resulteert in weg vallen van het beeld of continue schakelen tussen resoluties.

Switch ertussen en feilloos. Je hebt dan 2 totaal gescheiden signaal wegen.
Welke switch gebruiken jullie hiervoor?
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

Je kan willekeurig een switch kopen als hij maar de HDR door laat.

Amazon heeft er verschillende.
We hebben zelf een "no brand" 8k gekocht om te testen. En die hangt er nog tussen ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

jeepee

Citaat van: SpeedyAndré op februari  8, 2026, 18:38:57Jep, althans er zal een lagere versie hdcp in zitten (copy protectie) maar het is de vraag of je 4K bron dat accepteert.

André  8)

Ik kan voor 40 euro een een Hdfury Doctor kopen dus niet de HD Fury Vertex die werd geadviseerd door Speedy André.. Zou dat ook werken?

jeepee

De HD Fury is niet de vertex maar de Dr,  zou deze ook kunnen werken. Dit is de overweging van de verkoper:

Hij schaalt niet. Hij zorgt er alleen voor dat je AVR (surround versterker) weet dat hij 1080P uit moet sturen, en niet 4k. Die downscaler zit als het goed is in je AVR. Aangezien je een versterker hebt die 4k uit kan sturen, neem ik aan dat het niet om een hele oude gaat en dan moet hij ook 1080 uit kunnen sturen. En daar gaat het soms mis omdat hij de beamer dan nog blijft zien als 4k output en daar kan je de hdfury dan inzetten om dat te forceren.

Zou dat kunnen kloppen?