Een goede betaalbare Dac

Gestart door roeleken, januari 1, 2026, 12:24:42

Vorige topic - Volgende topic

roeleken

Citaat van: AudioLaan op mei 18, 2026, 13:21:17De M6 xi dac komt een dezer dagen binnen. Die heeft twee ess chips ipv van een pcm1795. Die gaat me vast vertellen of de vooroordelen over ess kloppen, of dat mijn denkbeelden wel ok zijn. :)
Houd ons op de hoogte, please!
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

AudioLaan

Ben ook wel benieuwd of die 6 verder gaat dan de 3 en hoe. Behalve dat de 6 verder kan in hoge resolutie en 8 ipv 2 filter settings heeft.

De 3 heb ik sinds vandaag weer terug en alles valt weer helemaal op de plek. Ding raakt echt de essentie in de muziek. Heel bizar. Duurdere dacs zijn op papier wellicht beter, maar klinken ook vaak wat technisch imo. Ik pik dan even min of meer een qoute die ik hier elders las: Wil je de muzikale ziel horen of wil je een forensisch rapport van de opname horen? Zoiets. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

Peerless Monster

Citaat van: AudioLaan op mei 18, 2026, 22:40:51Ben ook wel benieuwd of die 6 verder gaat dan de 3 en hoe. Behalve dat de 6 verder kan in hoge resolutie en 8 ipv 2 filter settings heeft.

De 3 heb ik sinds vandaag weer terug en alles valt weer helemaal op de plek. Ding raakt echt de essentie in de muziek. Heel bizar. Duurdere dacs zijn op papier wellicht beter, maar klinken ook vaak wat technisch imo. Ik pik dan even min of meer een qoute die ik hier elders las: Wil je de muzikale ziel horen of wil je een forensisch rapport van de opname horen? Zoiets. :)

Ik snap ergens wel wat je bedoelt Mark, met muzikale ziel versus een forensisch rapport van de opname en ik herken ook absoluut dat sommige extreem analytische DAC's je meer naar de opname laten luisteren als naar de muziek zelf.

Alleen vind ik het persoonlijk wat te kort door de bocht om daar vervolgens uit te concluderen dat duurdere of technisch betere DAC's daardoor automatisch minder muzikaal zouden zijn.

Voor mij zit juist een enorme stap richting realisme en echte high-end weergave in dynamiek. En dan bedoel ik niet alleen harder of indrukwekkender maar vooral micro- en macrodynamiek: de energie, spanning, impact, contrasten en het gevoel dat muziek daadwerkelijk leeft en ademt.

Dat is precies waar veel echt hoogwaardige DAC's zich onderscheiden. Niet alleen in detail of resolutie maar in het vermogen om muziek fysiek en emotioneel overtuigend neer te zetten. Een goede opname krijgt dan ineens schaal, rust, autoriteit en vanzelfsprekendheid. Instrumenten krijgen body, transienten voelen realistischer en muzikanten lijken daadwerkelijk met intentie te spelen in plaats van dat je alleen een nette weergave van geluid hoort.

Dat raakt voor mij juist veel meer de essentie van muziek.

Maar uiteindelijk draait het natuurlijk ook om de complete keten. Een DAC op zichzelf maakt geen geluid. De combinatie van bron, DAC, versterking, luidsprekers, akoestiek en matching bepaalt uiteindelijk of iets technisch of juist meeslepend overkomt. Een extreem resolving DAC in een al analytische set kan inderdaad klinisch worden, terwijl diezelfde DAC in een goed uitgebalanceerde keten juist voor enorm veel realisme, rust en muzikaliteit kan zorgen.

Een DAC die alleen muzikaal klinkt doordat hij wat afrondt, verzacht of details minder nadrukkelijk presenteert kan op het eerste gehoor heel prettig zijn maar dat is voor mij niet per definitie dichter bij de werkelijkheid.

De echte kunst zit wat mij betreft juist in een DAC die extreem resolving is en tegelijk flow, samenhang, timing en emotie behoudt. Dan krijg je niet een forensisch rapport maar juist het gevoel dat de opname tot leven komt.
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

AudioLaan

Ik snap ergens ook wel wat jij bedoelt. :)

Met uitzondering van dat ik concludeer dat duurdere en/of betere dac's automatisch minder muzikaal zijn. Want dat zeg ik niet. :)

Je laatste zin treft precies mijn gevoel bij de MF M3xi dac. En dat gevoel heb ik niet altijd bij andere dac's, ongeacht de prijs.
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/