Epson projectoren zijn vanaf nu ook leverbaar bij CineMike!

Gestart door Vik, december 20, 2025, 10:27:09

Vorige topic - Volgende topic

jef-w

Veel plezier daar iedereen en ben benieuwd naar jullie bevindingen. 😉😇
Lexicon MC-10 / A*BNB ncore / Oppo83SE+TUC /Sony X800 MK2/ Micro Seiki DQX-500/ Shield TV Pro/ ATV4K/PS5/Epson EH-LS90000B
Speakers: M&K S150(L/C/R), M&K mp150(Sur), Gallo Acoustics A'diva SE (atmos)/ A*BNB 2x12pp (sub)

Rogymbo

Helaas vandaag maar een kort bezoek. Had graag langer blijven hangen maar de drukke planning gooide helaas roet in het eten. Ik wil vooral Anton en Vik bedanken voor de gastvrijheid en de demo's!

Mijn indruk: wat een bak met licht! Echt een hele mooie projector voor de prijs. Kleur, scherpte en lichtopbrengst waren dik in orde/erg goed.
De zwartwaardes vielen daarnaast echt mee. Nee het is geen jvc zwart maar het is veel beter dan verwacht en je krijgt gewoon een hele mooie beeldervaring!  :clapping: Zeker voor dat geld.
Zeker als je een groot doek hebt zou ik deze projector in de overwegingen meenemen.
JVC x7900, Arendal 1723 Monitor S (3x als LCR), Arendal 1961 monitors (4x als side en rear speakers), Arendal 1961 bookshelfs (2x als wides) and Arendal 1961 Height (6x als atmos), 18Sound 21LW2500 sub (1x), Emotiva XMC-2 processor, Starke sound Fiera 8 (2x), Berhinger Epq2000 (1x), Minix. Mad Vr software via laptop.

anton

Allereerst een dankjewel aan iedereen die deze demodag heeft bezocht. Heb het al vaker gezegd maar het is helemaal geweldig vind ik om met medeliefhebbers te praten over HT/ ervaringen te delen. Vaak is het in onze vrienden/familiekringen een eenzame boel als je over je hobby begint  :nopompom:  :nopompom: .
Helemaal top om weer nieuwe gezichten te zien, je kent elkaar vaak wel via dit forum maar een gezicht erbij maakt het plaatje compleet  :headbanging: .
Dan de Epson: ik kan hier heel kort over zijn, voor dit geld een abolute no brainer. Je zult er wat tijd in moeten stoppen om bij SDR en HDR de juiste settings te vinden  (geldt voor alle projectoren overigens) maar dan wordt je getracteerd op een beeld om van te smullen. Een bak licht om te beginnen maar dan gecombineerd met prachtige kleuren, prima motion, opvallend goede zwartwaardes.
Aan de reacties van iedereen te horen sta ik niet alleen in deze mening.
De laatste bezoekers gingen rond 9 uur s,avonds huiswaarts, het was een lange maar hele fijne/gezellige dag die voor herhaling vatbaar is, nogmaals dankjewel richting Viktor en alle bezoekers !!!!

Vande

Ook hier een impressie van de demo dag gisteren.

Anton, allereerst dank je wel voor jouw gastvrijheid en voor het verzorgen van de innerlijke mens waar niets te kort in schoot.

Vik, jij bedankt voor het verzorgen van de uitgebreide demo van de Epson.

Epson heeft met dit model een fantastische projector neergezet.
Heel fraai design met een gemotoriseerde lensshutter.
Ik heb ook een tijdje direct naast de projector gezeten en moet zeggen dat deze toch wel fluisterstil is.

Na het opwarmen zijn we eerst wat SDR materiaal gaan kijken en wat een ontzettend mooi plaatje zet de Epson neer ook al is het een e-shifter.
Ondanks dat we keken naar een out of the box type, niet gecallibreerd, spatten de kleuren van het scherm.
En iedereen deelde de mening dat de zwartwaardes behoorlijk positief waren voor dit model.
Tja, en dan de lichtopbrengst... wat een lichtkanon.
Ideaal voor een huiskamer die niet volledig verduisterd kan worden, of als je een flink formaat scherm moet vullen.

HDR materiaal zag er zeer gelikt en strak uit, prachtig scherp gestoken plaatje.
Nadat we allemaal deze setting hadden aanschouwt, toch nog even de Lumagen eraan gekoppeld gewoon omdat het kon, tja.... dan gaat er toch wereld voor je open en zie je een totaal andere projector aan het werk.
Maar daar gaat het hier nu even niet over.

Voor de degene die een stap in de wereld van projecteren willen maken is dit absoluut een no-brainer met heel veel bang for the bucks.
Heel begrijpelijk dat Vik de Epson in het assortiment heeft toegevoegd.

Ontzetten leuk om eindelijk de gezichten te plaatsen bij de forum genoten.
Wat een leuk clubje bij elkaar was dit gisteren en wat een ontzettend gave hobby hebben wij toch.
En geweldig dat CineMike ook aanschoof deze dag, top gozer.

Rest mij allen nog maar te zeggen jullie snel weer eens te zien, geweldig genoten en deze dag vloog voorbij.

Video: Sony XW5000 - Lumagen Radiance Pro 4240 Final Edition Mod CineMike- Adeo 100"Reference Grey
Audio: Lexicon RV-6 - Lexicon LX-5 - Keces P8 CineMike - Powercord CineMike
Speakers: Kef Reference 205 - Kef Reference 202C - Kef Reference 70S - 2 x Kef Reference 40B Subwoofers - 4x Kef Ci-200 Atmos inbouw
Cables: van den Hul Magnum - van den Hul interlinks - Transparent powercords
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike - ATV 4K CineMike

Remco

Gisteren ook een hele mooie dag gehad in huize Anton waar Viktor de demo had georganiseerd voor de Epson QB1000 projector. Allereerst nog even een dankwoord voor de geweldige gastvrijheid, het uitgebreide assortiment aan hapjes, drankjes, de heerlijke pizza's maar bovenal toch ook de gezelligheid onder elkaar!   

Dan de Epson want daar ging het toch eigenlijk om ;). Hierboven is al veel geschreven en daar heb ik niet zo veel aan toe te voegen. De Epson geeft inderdaad een bak licht en heeft ook nog eens Dynamische Tone Mapping aan boord. Best uniek voor deze prijs volgens mij. En dat is met UHD toch wel gaaf kijken hoor. Maar ook Oblivion op bluray zag er gewoon echt goed uit. Super scherp plaatje en de zwartwaarden vielen niet tegen. Je moet dat natuurlijk niet gaan vergelijken met de NX9 van Anton, maar voor het geld echt een dikke prima. En ook een stille projector inderdaad dus dat is best wel een prettige bijkomstigheid, vooral als de projector dicht bij je staat/hangt. Vik heeft ook nog even de Cinemike Lumagen aan de Epson gekoppeld. Tja, dan staat daar ineens een heel ander niveau te spelen. Bizar wat een stap je dan maakt. En als laatste werd de Lumagen weer aan de NX9 gekoppeld. Dan val je helemaal van je stoel ;D. Wat een beeld zeg (en geluid!!).

Ik denk dat Epson met deze projector toch wel een voet tussen de deur heeft gekregen in de home cinema wereld en zeker als je overweegt om deze in een woonkamer in te gaan zetten.

Nogmaals bedankt, het was een top dag!

HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6 Passive CM upgrade | Ascendo The6 Passive Wedge30 CM upgrade | Cabasse Eole-4 (Atmos) | 2x JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

pameijer

No-brainer betekent dat je er überhaupt niet over hoeft na te denken. Echter zijn er de laatste tijd in de prijsrange van €2.000-€6.000 zoveel nieuwe spelers op de markt gekomen van Valerion, XGIMI en andere, die in ieder geval op YouTube ongelooflijk veel geprezen worden. Ik zou zelf toch echt eerst die vergelijking zelf willen zien voordat ik een Epson een no-brainer zou willen noemen.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

PascalP

Klinkt als een topdag en een topprojector! Mooi geregeld Anton en Viktor!
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - Adeo Reference White 2 - 21:9 314cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Vik

Bedankt voor deze geweldige dag! "It's all about the energy" en die was rijkelijk aanwezig. Big shout‑out naar Anton en zijn gezin, en voor het beschikbaar stellen van de prachtige demo ruimte.  :worship:

Plezier staat bij mij altijd voorop; de rest komt dan vanzelf.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Vik

Uitspraken als "no‑brainer" zijn gebaseerd op de vergelijkingen en ervaringen die we die dag hebben gemaakt. Voor de purist is deze vernieuwde Epson serie simpelweg de meest logische keuze. Hij geeft een natuurlijker en rustiger beeld, en qua beeldkarakter doet hij voor mij nauwelijks onder voor een LCoS projector. Ook de e‑shift werkt uitstekend; op normale kijkafstand is er vrijwel geen verschil in scherpte waarneembaar.

Op een goed scherm met masking kun je sommige mensen zelfs laten denken dat er een JVC staat te spelen. Alleen in volledig donkere scènes is soms een lichte waas zichtbaar, wat een beetje doet denken aan een minder ideale gammaweergave. Op papier ligt het contrast lager, maar tijdens het kijken van films is daar in de praktijk weinig van te merken. Zwart is gewoon zwart.

Bij de laatste scènes van de UHD‑versie van Lucy krijg je een goede indruk van de native contrastprestaties: wit en zwart staan daar lijnrecht tegenover elkaar, en dan zie je wat de projector echt in huis heeft. De hogere lichtopbrengst compenseert daarnaast veel.

Ook qua plaatsing is hij een stuk vergevingsgezinder dankzij de ruime lens shift en lens memory. Daarbij heb je geen last van het DLP‑rainbow effect of andere artefacten. Een single‑chip lifestyle DLP blijft voor mij een compromis: kans op rainbow effect, meer processing om dat te maskeren, en daardoor vaak een minder natuurlijk beeld.

De EH‑QB1000 kost op dit moment €4.749 retail. Combineer je deze met een instap Lumagen‑processor, dan heb je echt een killer combo in huis.

Ik ben bekend met DLP en weet wat drie chip DLP projectoren kunnen, maar de prijs‑kwaliteitverhouding van Epson, gecombineerd met de genoemde punten, maakt dit voor mij echt een no‑brainer. Daarnaast heeft Epson als gevestigde naam een veel sterker track record, betere support en 5 jaar garantie, terwijl veel van die nieuwe Chinese lifestyle‑merken nog maar net op de markt zijn.

Specs en YouTube‑hype zijn leuk, maar voor serieus home‑cinema gebruik blijft Epson voor mij gewoon de puurdere keuze.

Citaat van: pameijer op mei 17, 2026, 15:02:10No-brainer betekent dat je er überhaupt niet over hoeft na te denken. Echter zijn er de laatste tijd in de prijsrange van €2.000-€6.000 zoveel nieuwe spelers op de markt gekomen van Valerion, XGIMI en andere, die in ieder geval op YouTube ongelooflijk veel geprezen worden. Ik zou zelf toch echt eerst die vergelijking zelf willen zien voordat ik een Epson een no-brainer zou willen noemen.

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

Vik

Vanaf 1 juli wordt een prijsverhoging van ongeveer 5% doorgevoerd.

Mijn demo unit QB-EH1000 laser is beschikbaar. Mocht je vóór 1 juli nog een demo willen, wacht dan niet te lang.  8)