tape vs digitaal.... wat denk je

Gestart door J.A.F._Doorhof, november 21, 2025, 13:50:48

Vorige topic - Volgende topic

Wat is tape en wat is digitaal en welke vind jij het beste klinken qua gevoel

DIGITAAL : 1.   TAPE : 2
3 (60%)
DIGITAAL : 2.   TAPE : 1
2 (40%)
voorkeur voor 1
3 (60%)
voorkeur voor 2
1 (20%)

Totaal aantal stemmen: 5

Porsche4Life

Ik zou de cassette gebruiken voor parallel compressie en dus blenden met het digitale signaal om toch enigsinds transients en dynamic range te bewaren.

J.A.F._Doorhof

Exact dat.
Drums en bas naar tape
Eventueel wat keys
Dat terug naar de daw en verder bouwen.

Of in de pré masterings fase.

Heb nu een "top kwaliteit" tape binnen. Dus ben benieuwd. Was van Ali dus verwacht er weinig van. Maar voor 11,00 was het een van de beste ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

Mao

Tja nu we het er toch overhebben:
Dit gaat over de eerste digitale multitrack recorders in de grote studio's.

Nu wordt alles digitaal opgeslagen op de hardeschijf of schijven als we het hebben over digitale opnames, maar het is ooit een anders begonnen.

Het is ooit begonnen met digitale multitrack recorders en de data werd gewoon op een tape (digitaal) weggeschreven net als een bandrecorder.

Er waren  2 spelers in die markt Sony en Mitsubishi. En er was een probleem, de tapes van de ene machine kon je niet afspelen op de andere. Dus de artiesten konden niet in verschillende studio's hun werk doen. Nu was de truuk commercieel gezien van zowel Sony als Mitsubishi zo een hoog mogelijk marktaandeel te verwerven en dat was een keiharde strijd. Dat ging heel erg ver.
In Nederland was het niet veel anders maar een maatje van mij verkoopleider bij Sony Professional bedacht iets slims en gaf de NOB een Digitale Multitrack recorder. Daarmee was de trent gezet.In Nederland werd door vriend en vijand gekozen voor Sony. Het leuke was in de begin periode dat alle digitale opnamen die gemaakt werden door NOB ook analoog werden opgenomen. De reden was was simpel en te gek voor woorden: men was onzeker of de nullen en enen wel stabiel op de tape bleven zitten.

Hoe hevig die strijd gevoerd werd wereldwijd zie in mijn ogen een geweldige advertentie van Sony.

IMG_0621.jpegIMG_0621.jpeg 
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

J.A.F._Doorhof

We zouden ooit van tape naar adat gaan toen
Probleem was alleen prijs ;)

Nu zie je nog regelmatig 8 track digitale recorders. Maar net als adat denk ik dat volledig waardeloos is op dit moment. Edit opties zijn zeer matig en kwaliteit is... Wel digitaal ;)

Maar ze blijven mooi.
Denk wel als ik ooit de kans krijg een goed werkende oude console te kopen ik het wel doe. Tapemachines vergen teveel onderhoud. Die van ons moest toen al elke dag gecalibreerd worden.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mao

Die Sony machine was 32 track later en volgens mij was er ook nog een 48 track. Denk dat deze machines niet veel meer opleveren te veel vooral mechanisch onderhoud.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

J.A.F._Doorhof

Ik dacht dat wisseloord toen een 96track systeem hadden.

We zijn daar een keer geweest net nadat def Leppard er had opgenomen en die waren de eerste die de vol hadden.

Was toen voor ons een mythische studio en fantastisch daar rond te lopen.
Custom installer

Mao

Dan zal het "slechts" 94 tracks geweest zijn. Je kon meerdere recorders koppelen maar je verloor 1 spoor omdat daar de sync signalen op stonden zodat de recorders gelijk liepen. Wel 2 x 48 spoors machines.

J.A.F._Doorhof

Time code kanaal ;)
Geinig detail
Dat zit nog steeds in de moderne daw en kun je een oude 4 track tape deck zelfs mee aansturen dat als je daar op play drukt de daw ook gaat lopen.

Nadeel tegenwoordig is dat alles behoorlijk drift in de loopwerken. Veel demo's lopen dus uiteindelijk ook niet meer lekker. Maar met een goed onderhouden loopwerk werkt het nog steeds vlekkeloos :)
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Als antwoord.
Nummer 1 is de cassette tape
Nummer 2 is digitaal.
Custom installer