Op zoek naar een DAC

Gestart door Kingpin, september 29, 2025, 12:52:12

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Citaat van: RZeemering op november  2, 2025, 13:11:39Qua gebruiksgemak lijkt het me helder.
Hoe groot is de kwaliteitsverschil?
Zou je verschil horen als iemand anders 's nachts de boel had verwisseld?
Nee
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, MoFi Sourcepoint 10 Master Edition, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

RZeemering

Dan weet je je eigen wijsheid lijkt mij :)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Porsche4Life

Maar om nog even terug te komen op DSD
Stel je hebt een liter verf in blik, deze giet je over in 16 blikjes, en deze ieder in 16 vingerhoedjes, al die vingerhoedjes giet je weer terug in hetzelfde blik, dan heb je nog steeds exact dezelfde verf. Er is niks bij gekomen en er is ook niks weggehaald. het enige wat upsampling doet is zand in de verf strooien. Het is een smaak dingetje of je dat fijn vindt. Een DSD geupsampled file maakt het nog geen DSD opname.

Contour

Lees even terug, de uitleg is al aan bod gekomen.

Porsche4Life

Citaat van: Contour op november  2, 2025, 15:35:15Lees even terug, de uitleg is al aan bod gekomen.
nee een geplakte weeffout van ChatGPT is aan bod gekomen.
Ik vind het jammer dat sommigen zich niet willen verdiepen in de technologie achter het proces.
Wanneer je al geeneens het verschil tussen DSD en PCM snapt, 1bit v/s sigma delta, upsampling v/s native rate. Want wanneer je dat wel snapt, begrijp je ook dat daar niks van klopt.

Contour

Sinds ik PCM achter me heb gelaten, en werk via HQ Player en een DSD dac is mijn weergave er met sprongen op vooruit gegaan, echt bizar veel beter, voor mij is dit voldoende, ik zie geen enkele noodzaak anderen te overtuigen, maar ben zeer blij dat ik het ontdekt heb.

Porsche4Life

Citaat van: Contour op november  2, 2025, 16:52:44Sinds ik PCM achter me heb gelaten, en werk via HQ Player en een DSD dac is mijn weergave er met sprongen op vooruit gegaan, echt bizar veel beter, voor mij is dit voldoende, ik zie geen enkele noodzaak anderen te overtuigen, maar ben zeer blij dat ik het ontdekt heb.
je bron bestand is toch nog steeds Flac (dus PCM?) je hebt niks achter je gelaten je reshashed en wrapped het alleen in een andere codec (DSD) dat heeft niks van doen met DSD opnames, de opname is nog steeds gewoon PCM, geripped naar FLAC.

Contour

Ja klopt allemaal hoor, maar het klinkt nu wel een stuk beter dan afspelen via PCM, echt een groot verschil, in de orde van een klasse betere speakers zeg maar.

RZeemering

In Jip en Janneke taal:
onafhankelijk welk distributie/inpak protocol (WAV, DSD, MP3 etc.) zal een dac (hardware of software matig) dit signaal om moeten zetten naar analoog om je versterker in te sturen.
Door dit omzet proces in een hogere bitrate te doen verplaats je (hoorbare/ niet hoorbare) ruis in het gebied waar wij mensen het sowieso niet kunnen horen. Doordat HQplayer kleinere stapjes gebruikt dan alle andere DACs is er minder aliasing en zo zijn er nog wat zaken die ook hierboven al genoemd zijn.

Dus het proces van omzetting is anders. Tenminste zo lees ik het.
Of het ook echt een verbetering is kan ik niet zeggen, want nog nooit op mijn systeem gehoord.

Ik zal vast een aantal fouten melden maar doordat je in de omzettingsfase het anders doet schijnt er geluidsverbetering te zijn.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Contour

Ik gebruik overigens een zuivere DSD dac, zoals beschreven in dit topic, perfecte combinatie met HQ-player, basis principe ontworpen door dezelfde heer:

https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=31018

chansig

Citaat van: Contour op november  2, 2025, 17:14:02Ja klopt allemaal hoor, maar het klinkt nu wel een stuk beter dan afspelen via PCM, echt een groot verschil, in de orde van een klasse betere speakers zeg maar.

Nu maar hopen dat Jeroen niet zegt dat je beter andere speakers moet kopen omdat je wel wat potienteel mist.

Evengoed...

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Contour

Lijkt me sterk, ik gebruik hun eigen ontwerp speakers...  ;D

chansig

Kan altijd beter. Vraag maar aan Jeroen.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Contour

Dat is zo, maar die betere speaker heeft hij vooralsnog niet ontworpen, de huidige Daudio topmodellen hebben exact zelfde midhoog bezetting als mijn speakers, underhung Audiotechnology 18H52 en Mundorf AMT tweeters.

chansig

Als jij denkt dat het goed is dan is het zo. Totdat Jeroen zegt...

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

RZeemering

Sterker nog... Dat heeft hij gezegd op DAE:
"we verbeteren continue.."

Contour

Hun focus is momenteel de modulaire lijn, het S1 en W1 topmodel zijn een vaste waarde momenteel.

chansig

Totdat..

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Contour

Zou mooi zijn, verbeteringen kan ik overnemen!

chansig

Nu maar wachten op Jeroen.

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Contour

Geduld loont soms, gelukkig klinkt het hier al bizar goed, met o.a. dus dank aan de DSD dac en HQ Player.

SpaceJS

Citaat van: Contour op november  2, 2025, 17:18:55Ik gebruik overigens een zuivere DSD dac, zoals beschreven in dit topic, perfecte combinatie met HQ-player, basis principe ontworpen door dezelfde heer:

https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=31018

[/quot

maar dan is het appels met peren vergelijken toch? Misschien was je oude DAC niet best in het analoge gedeelte en met je huidige DAC kan je geen PCM omzetten. Hoe kan je dan een goed vergelijk maken tussen PCM en DSD, dat kan toch alleen met een DAC die beide kan?
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Contour

Mijn vorige dac kon allebei, Merging Hapi.

Groetjes Walter

SpaceJS

Citaat van: Contour op november  2, 2025, 20:23:29Mijn vorige dac kon allebei, Merging Hapi.

Groetjes Walter

Dat snap ik maar deed je toen ook al dezelfde vastelling als nu of is juist je nieuwe DAC die veel beter is. Kingpin heeft namelijk in dit topic met een goeie nieuwe DAC vastgesteld dar er geen verschillen zijn. Ik kan daarom jouw grote verschil niet begrijpen tenzij misschien je bij je oude DAC hele andere filters geselecteerd had want dat kan namelijk bij dat ding.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Kingpin

Citaat van: SpaceJS op november  2, 2025, 22:06:04Dat snap ik maar deed je toen ook al dezelfde vastelling als nu of is juist je nieuwe DAC die veel beter is. Kingpin heeft namelijk in dit topic met een goeie nieuwe DAC vastgesteld dar er geen verschillen zijn. Ik kan daarom jouw grote verschil niet begrijpen tenzij misschien je bij je oude DAC hele andere filters geselecteerd had want dat kan namelijk bij dat ding.
HQPlayer gaat niet werken voor ESS Dacs omdat het bij ESS de filtering en modulatie niet te omzeilen zijn in tegenstelling tot bv een R2R of NOS dacs.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, MoFi Sourcepoint 10 Master Edition, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.