Hulp nodig met NAS

Gestart door CineSmurf, mei 10, 2025, 15:12:19

Vorige topic - Volgende topic

jazzy

Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

CineSmurf

Eerst een hoop piepjes omdat ik de SSD's niet meteen had overgezet. Nu ook gedaan. Krijg wel een melding dat de SSD's niet op de compatibileitslijst staan, maar hij doet t en ik kan bij al mijn bestanden.  :headbanging:

Dank voor jullie hulp!
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Inderdaad wel allemaal compatibileitswaarschuwingen. Is hier wat aan te doen verder? Werkt allemaal prima, maar wel allemaal waarschuwingen. Ik ga toch echt geen schijven van 350 euro per stuk kopen.  :o
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

CineSmurf

Iemand nog interesse in de kaduuke nas? Anders gooi ik 'm weg.

jazzy

Citaat van: CineSmurf op mei 17, 2025, 13:17:34Inderdaad wel allemaal compatibileitswaarschuwingen. Is hier wat aan te doen verder? Werkt allemaal prima, maar wel allemaal waarschuwingen. Ik ga toch echt geen schijven van 350 euro per stuk kopen.  :o
Wat zie je als je de details voor één van die schijven bekijkt? Onder Allocation Status en Drive Status?
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

J.A.F._Doorhof

Dat lijken me meldingen dat het van een andere nas komt.

Dat zou je neem ik aan moeten kunnen oplossen of dat de nas dit zelf kan/doet zou het even op internet opzoeken.

Heb een qnap hier staan die 3 jaar lang aangeeft dat een volume gedegradeerd is. Weet 100% zeker van niet. En alles werkt zoals het hoort, 4tb vrij dus ik geloof het wel. 1 schrijf kwam uit een andere nas en is geformatteerd in de nas en sindsdien doet hij dit. Hoort niet ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

CineSmurf

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 17, 2025, 22:13:07Dat lijken me meldingen dat het van een andere nas komt.
Dat zou je neem ik aan moeten kunnen oplossen of dat de nas dit zelf kan/doet zou het even op internet opzoeken.

Dat was inderdaad ook mijn conclusie. De oplossing is dat de drive in de "compatibily lijst staat". Volgens Synology is de oplossing voor mij om ze nu een voor een te swappen voor een "compatible device".

Ik zat te denken dat ik er ook één uit kan trekken, formateren en opnieuw erin, dan bouwt ie de array weer opnieuw op, maar ik weet niet of ik daar zin in heb... En dan krijg ik waarschijnlijk alsnog de melding dat ie niet compatible is.

CineSmurf

Citaat van: jazzy op mei 17, 2025, 19:53:09Wat zie je als je de details voor één van die schijven bekijkt? Onder Allocation Status en Drive Status?

J.A.F._Doorhof

Je kan het met een reserve schrijf proberen.
En anders inderdaad een compatible schijf plaatsen, dat hoeven geen dure schijven te zijn trouwens, het zijn wel speciale NAS schijven, iets wat vaak vergeten word dat dit een belangrijk punt is voor een NAS.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Artikel klopt sowieso niet qua specs.
Op de synology website kun je zien dat hun schijven wel degelijk andere specs hebben in combinatie met hun hardware.

Of je het nodig hebt is een tweede.
Had dus graag gezien welke functionaliteit weg valt in het artikel ?

En het is afwachten welke andere drives worden toegevoegd aan de lijst en wat er voor meldingen bij de 2025 modellen komen.

https://www.reddit.com/r/synology/comments/1bpatyb/how_good_are_synologys_own_hard_drives_compared/
Custom installer

CineSmurf

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 18, 2025, 11:47:15Je kan het met een reserve schrijf proberen.
En anders inderdaad een compatible schijf plaatsen, dat hoeven geen dure schijven te zijn trouwens, het zijn wel speciale NAS schijven, iets wat vaak vergeten word dat dit een belangrijk punt is voor een NAS.

Heb ik, speciale WD Red Pro NAS HDD's.

Maar behalve die foutmeldingen werkt de NAS prima. Sowieso ga ik mijn belangrijkste bestanden in de cloud zetten, dus dit is waarschijnlijk mijn laatste NAS.

Om de hoeveel jaar zou je NAS schijven sowieso moeten vervangen? Oudste zijn nu 3 jaar oud.

J.A.F._Doorhof

Die gebruiken wij ook in een synology ;)
In de 2025 schijnen wel dingen aangepast te zijn. Je zou het dus echt een keer moeten proberen met een verse schijf.

Zal het eens navragen bij synology
Custom installer

StefaanD

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 18, 2025, 14:55:09Artikel klopt sowieso niet qua specs.
Op de synology website kun je zien dat hun schijven wel degelijk andere specs hebben in combinatie met hun h
Welke specs? Er worden in dat artikel waar WillyP naar verwijst toch helemaal geen specificaties gegeven?

Enige feit is dat Synology vanaf zijn 25+ modellen je forceert om dure Synology branded schijven te plaatsen anders verlies je functionaliteit, zoals geen volume-wide deduplication, HDD firmware updates (iemand ooit al eens gedaan?), beperkingen op storage pools, geen gezondheidsrapport meer en wellicht nog wat andere kleinere zaken.

En de belangrijkste, vergeet het maar dat Synology je support gaat geven op een 25+ model als daar geen Synology HDD's inzitten. Daar sta je dan met een dure NAS als er iets gebeurd en je support nodig hebt.

Of de ontbrekende functionaliteit belangrijk voor je is moet je zelf even nagaan.

J.A.F._Doorhof

Zover ik het begrijp hebben de synology drives vooral voordelen voor Enterprise systemen en niet voor ons "hobbyisten" of kleine bedrijven.

En daar is het prijsverschil het zeer zeker waard. Ik heb de vraag uitstaan ivm de reds en iron wolfs.

Custom installer