Hulp nodig met NAS

Gestart door CineSmurf, mei 10, 2025, 15:12:19

Vorige topic - Volgende topic

CineSmurf

Ik heb sinds een jaar of 3 een synology NAS. Op de een of andere manier doet ie t alleen niet meer.
Ik zie de NAS wel staan in mijn netwerk app (amplifi), maar de NAS lijkt geen IP adres te krijgen. Eentje toewijzen helpt ook niet.
De "search tools" vinden de NAS niet, zowel niet de online tool, als de PC tool, als de iphone app.

Inmiddels de NAS gereset (eerst resetknop, 1xpiep, toen nog een keer 3xpiep).

Iemand een idee hoe ik weer toegang tot mijn NAS kan krijgen?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Faxe

Via de amplifi app kun je geen verbinding maken met de NAS? Als je hem ziet in de app zou hij ook een IP adres moeten hebben lijkt me. Je hebt niet (per ongeluk) 2 netwerken aangezet waarbij je NAS op een ander netwerk zit?

Door je NAS te resetten verwacht hij nu een DHCP server die een IP adres toewijst. Zonder DHCP server krijgt hij dan geen IP adres.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

CineSmurf

Raar, toch? Staat dus in het lijstje, maar zonder IP adres.

Van het apparaat knippert het statuslampje groen en de HDD lampjes branden groen. Volgens de handleiding zou dat niet voor kunnen komen...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

jazzy

Welk model heb je, is het er zo eentje waar je een monitor en toetsenbord aan kunt hangen?
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

CineSmurf

Een DS920+
Denk niet dat ik hier een monitor aan kan hangen.

Ik zit een beetje te googlen op groene blinkende ledjes, maar dat klinkt als flinke hardware ellende.

Even een nieuw vraagje: stel ik koop de opvolger (DS925 zag ik op de website), zou ik dan de harddisks kunnen overzetten en doen die het dan weer gewoon?

jazzy

Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

CineSmurf

Thanks. Dat klinkt als nieuw model kopen en de HDDs overzetten. Thanks.

jazzy

Laat horen hoe dat gaat. Heb zelf een Qnap maar die dingen zijn ook niet vrij van hardware-defecten dus vrees dat ik er zelf ook wel een keertje tegenaan ga lopen. Gelukkig hebben we van alles een back-up, toch?  :angel:

CineSmurf

Voor een groot deel was dit de backup...

WillyP

Citaat van: CineSmurf op mei 10, 2025, 17:23:55Een DS920+
Denk niet dat ik hier een monitor aan kan hangen.

Ik zit een beetje te googlen op groene blinkende ledjes, maar dat klinkt als flinke hardware ellende.

Even een nieuw vraagje: stel ik koop de opvolger (DS925 zag ik op de website), zou ik dan de harddisks kunnen overzetten en doen die het dan weer gewoon?

Het schijnt zo te zijn dat de xx25 modellen alleen hard disks van Synology zelf accepteren en niet van een ander merk. Dan zou je dus een Synology moeten aanschaffen uit de xx23 serie.

blue-eyes

Citaat van: WillyP op mei 10, 2025, 18:54:49Het schijnt zo te zijn dat de xx25 modellen alleen hard disks van Synology zelf accepteren en niet van een ander merk. Dan zou je dus een Synology moeten aanschaffen uit de xx23 serie.

Het verhaal is idd dat Synology nu veel stricter de policy "alleen eigen HDD" gaat toepassen. Dit was al zo, maar heel veel schijven werkten gewoon...

Dat schijnt nu anders te zijn. Synology schijven zijn niet (veel) beter dan andere goede schijven, maar wel fors duurder.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Kurt

Voor huis tuin en keuken gebruik, wat is fout met een raspberry PI, of een andere compute, die een aantal externe schijven mount en die via SMB ter beschikking stelt?

Faxe

Ik heb ook een 920+. Heb hierin de schijven over gezet uit een ouder model Synology Nas. Je moet even opletten dat je ze in dezelfde volgorde plaatst in de nieuwe NAS. Verder zou het moeten werken.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

J.A.F._Doorhof

De synology drives worden vooral geadviseerd als je groter wil.
Andere merken blijven als het goed is gewoon werken.
We hebben hier verschillende synology nassen staan en ik heb dacht ik maar 4 Synology drives.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Dat is handig van Synology natuurlijk. Kunnen ze op elke hdd nog wat winst maken en systeem iets goedkoper omdat de concurentie niet stil staat.
De hardware van Synology is niet de beste, de software wel.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

blue-eyes

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 14, 2025, 12:27:21De synology drives worden vooral geadviseerd als je groter wil.
Andere merken blijven als het goed is gewoon werken.
We hebben hier verschillende synology nassen staan en ik heb dacht ik maar 4 Synology drives.

Het schijnt zoals al gezegd, dat de Syn NAS alleen maar gaat werken met de syn hdd's......
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

J.A.F._Doorhof

@blue-eyes 
Wie vertelt je dat ?
Ik ben al 15 jaar ambassadeur van synology en dit is niet wat ik weet/hoor. 

Het is wel zo dat boven een bepaalde grote alleen de synology drives werken. Ik dacht uit mijn hoofd de 12-14tb

Zoals gezegd hebben we hier verschillende nassen. De meeste gewoon gevuld met iron Wolfs en WD nas schijven.

Alleen de rackmount en 12bay versies kunnen gaan klagen dat je geen compatible schijf gebruikt voor data protectie of recovery. De consumer en prosumer modellen werken gewoon.

Ik denk dat de verwarring ontstaat door het nieuwe design waar je een pulldown menu moet gebruiken voor 3rd partij schijven.

@jaco
Zonder heel technisch te worden
De synology schijven zijn iets duurder maar hebben een betere werking bij grotere volumes. En als je een nas hebt die onder hun data recovery garantie valt moeten daar wel schijven in zitten die compatible zijn. Ik heb toen het lab bezocht waar ze de recovery doen en dat is zwaar indrukwekkend.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

blue-eyes

Ik had dat ergens gelezen op internet. Synology heeft altijd al dat beleid gehad, maar werd nooit strikt uitgevoerd.
De lijst met compatible schijven is best groot.

Ik vond, vind het wel bijzonder nieuws.

Edit - gehoord op het werk dus, van een IT collega, weet even niet meer de context van het gesprek.

jaco

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 14, 2025, 17:01:32@blue-eyes 

@jaco
Zonder heel technisch te worden
De synology schijven zijn iets duurder maar hebben een betere werking bij grotere volumes. En als je een nas hebt die onder hun data recovery garantie valt moeten daar wel schijven in zitten die compatible zijn. Ik heb toen het lab bezocht waar ze de recovery doen en dat is zwaar indrukwekkend.
Waarom moet je op een enkele hdd data recovery doen ? Een nas zou redundantie genoeg moeten hebben. Slechte hdd gooi hem weg nieuwe erin redundantie herstellen. Ik heb alles in raid z2. Een server met 2 defecte hdds. Ik zal eerst nog kabels verbangen maar anders copiert ik de data er wel af en richt die pool opnieuw in.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

J.A.F._Doorhof

soms vallen er meerdere schijven uit of gaat er iets mis met een migratie.

We hebben in de PC tijd regelmatig defecte nassen binnen gekregen.
Custom installer

jaco

Als je data zo belangrijk is dat je daar voor wil betalen was een 2e nas op andere locatie als backup beter geweest. Redundatie in een device is niet echt genoeg voor belangrijke data.
Voor mij zijn het maar films, altijd wel mogelijk weer films te vinden als er wat weg raakt.

Kurt

Is backup id cloud geen oplossing?

J.A.F._Doorhof

@Kurt
Een 2e nas op een andere locatie is vaak goedkoper en makkelijker.

Online werkt op zich goed maar als je 12tb wil opslaan kan dat in de papieren lopen.

Wij hebben zelf voor alle nassen een backup nas en de belangrijkste staat in mirror.

Het is niet goedkoop maar het geeft wel rust.
Custom installer

jaco

Citaat van: Kurt op mei 15, 2025, 01:38:09Is backup id cloud geen oplossing?
niet practisch en betaalbaar als je veel opslag hebt (als in meer dan 100 TiB)
Verder heb je ook een limiet in de bandbreedte als je een 1:1 copy wil maken elke dag.

CineSmurf

Nieuwe NAS is binnen. Schijven overgezet. Hoop geprutteld nu. Ik hoop dat ie straks weer werkt.