Stroomverbruik linear voeding

Gestart door audiolover, mei 5, 2025, 08:01:42

Vorige topic - Volgende topic

audiolover

Ik hoop dat deze vraag hier goed staat?
Als het aangesloten apparaat stand-by staat, verbruikt zo'n voeding dan nog steeds veel stroom of niet?
Volgens mij heb ik ooit ergens gelezen dat een linear voeding altijd maximaal verbruikt, ook stand-by.
Meridian M-30 active speakers; Volumio Rivo+, Volumio Lineo 5 lineaire voeding.
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;  Audioquest Jitterbug
Audioquest kabels: Coffee USB - Water RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

jossie

Citaat van: audiolover op mei  5, 2025, 08:01:42Ik hoop dat deze vraag hier goed staat?
Als het aangesloten apparaat stand-by staat, verbruikt zo'n voeding dan nog steeds veel stroom of niet?
Volgens mij heb ik ooit ergens gelezen dat een linear voeding altijd maximaal verbruikt, ook stand-by.

Nee hoor verre van. Koop een verbruiksmeter en stel zelf vast hoeveel in welke situatie verbrukkt wordt.
Omni !

Mao

Citaat van: audiolover op mei  5, 2025, 08:01:42Ik hoop dat deze vraag hier goed staat?

Als al je apparaten op stand by staan en je voeding heeft maximaal gebruik waar gaat dan alle energie naar toe ? Dan zal de boel aardig warm moeten worden.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

audiolover

Citaat van: Mao op mei 19, 2025, 12:05:09Als al je apparaten op stand by staan en je voeding heeft maximaal gebruik waar gaat dan alle energie naar toe ? Dan zal de boel aardig warm moeten worden.

Dat is waar, klinkt logisch! Voeding wordt nu helemaal niet warm dus zal wel goed gaan met verbruik

jazzy

Heb zelf een keer een aantal van die smartplugs gekocht via Marktplaats, eigenlijk bedoeld om een stopcontact af te kunnen schakelen, waarmee je ook heel handig via je telefoon het verbruik moet uitlezen. Hoef je niet eens een aparte energiemeter aan te schaffen.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

audiolover

Citaat van: jazzy op mei 19, 2025, 14:47:41Heb zelf een keer een aantal van die smartplugs gekocht via Marktplaats, eigenlijk bedoeld om een stopcontact af te kunnen schakelen, waarmee je ook heel handig via je telefoon het verbruik moet uitlezen. Hoef je niet eens een aparte energiemeter aan te schaffen.

Ik heb er ook een aantal in gebruik, niet voor deze voeding. Ik merk dat de aangesloten streamer keurig in stand-by stand gaat dus de noodzaak om helemaal uit te schakelen is er niet.

jazzy

Nee, ik bedoelde ook echt dat je zo'n ding eenvoudig kunt gebruiken om het verbruik te meten. Niet om hem daadwerkelijk af te schakelen.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

audiolover

:alien:
Citaat van: jazzy op mei 19, 2025, 15:02:43Nee, ik bedoelde ook echt dat je zo'n ding eenvoudig kunt gebruiken om het verbruik te meten. Niet om hem daadwerkelijk af te schakelen.

Sorry, verkeerd begrepen