Defecte laboratorium voeding

Gestart door mmuetst, mei 2, 2025, 21:32:14

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Mijn zelfgebouwde laboratorium voeding heeft helaas de geest gegeven. Het is (was) een fijne voeding met 30 volt 3 Ampere regelbaar. De voeding is zo gebouwd dat deze op de helft van de spanning op de helft van de transformator schakelt. Ik ben er inmiddels achter dat het probleem wordt veroorzaakt door een defecte diode.
Ooit is deze voeding gebouwd op de MTS ergens eind jaren 80. Ik heb zitten zoeken naar een schema, maar kan geen voorbeeld vinden van een voeding met enkel drie diodes.
Helaas heb ik het bouw schema ook niet meer (is met verhuizingen weggegooid). Misschien kan iemand me een hint geven?
Ook wat voor type diode dit zou kunnen zijn.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rowdy

Het kan zijn dat er twee diodes worden gebruikt voor de gelijkrichting en een derde diode voor de negatieve hulpspanning, zodat je kan regelen vanaf 0 volt.

Is het kastje een laboratoriumvoeding en functiegenerator in één?
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

mmuetst

Citaat van: Rowdy op mei  2, 2025, 22:11:49Het kan zijn dat er twee diodes worden gebruikt voor de gelijkrichting en een derde diode voor de negatieve hulpspanning, zodat je kan regelen vanaf 0 volt.

Is het kastje een laboratoriumvoeding en functiegenerator in één?
Ja klopt, het is een combi van een functiegenerator (heeft ook in de elektuur gestaan) en een laboratorium voeding. De functiegenerator gebruik ik zelden (heb een app om mijn iPad die ik als functiegenerator gebruik).
Denk dat ik een 10 Ampere gelijkricht diode ga gebruiken om de voeding te gaan fixen.

mmuetst

Citaat van: Rowdy op mei  2, 2025, 22:11:49Het kan zijn dat er twee diodes worden gebruikt voor de gelijkrichting en een derde diode voor de negatieve hulpspanning, zodat je kan regelen vanaf 0 volt.
De schakeling is zo gemaakt dat bij omlaag regelen van de spanning maar de helft van de transformator wordt gebruikt. Zo hoef je veel minder om te zetten in warmte als je meer stroom gaat trekken bij een lagere spanning.
De hele voeding moesten we zelf maken inclusief de printplaat met Autocad. Ook de transformator hebben we zelf gewikkeld. Blijkbaar best goed gebouwd gezien hij nu pas de geest geeft  ;). De schakeling hebben we niet zelf bedacht, maar natuurlijk wel doorgenomen op de werking in theorie klas. Maar das wel heel lang geleden.

jossie

Zijn de buurmannetjes niet dezelfde? Dan zou daar toch wel het type op moeten staan? Anders gewoon dikke power diode nemen, zal zo te zien geen zener zijn.
Omni !

mmuetst

Citaat van: jossie op mei  3, 2025, 13:08:58Zijn de buurmannetjes niet dezelfde? Dan zou daar toch wel het type op moeten staan? Anders gewoon dikke power diode nemen, zal zo te zien geen zener zijn.
Nee is geen Zener, en helaas door de tijd zijn de lettertjes van de diodes niet meer leesbaar. Heb even in mijn laatje gekeken of ik ergens nog een beetje puike diode had liggen, maar helaas. Dan had ik in ieder geval kunnen testen.
Zie weer bij Conrad dat ik weer minimaal 5 moet bestellen. Zo bouw ik wel een componenten voorraad op  :D.

Kjelt

Meet even de Vfd van de nog werkende diodes.
Als die rond de 0,6-0,7V liggen kun je een gewone dikke gelijkrichtdiode gebruiken.
Als die richting 0,3V liggen moet je een dikke Schotkey diode gebruiken. 5A lijkt me wel meer dan genoeg.

Kijk meteen even je kopersporen na op corrosie, die zelfgemaakte printen uit die tijd willen wel eens gaan corroderen.
En de solderingen of er geen circeltjes zitten, ben de term even kwijt maar throughhole soldeerverbindingen waar flinke stromen lopen willen ook wel eens verouderen en dan zie je behalve doffe tin ook zon kringetje parallel aan het pootje. Even lekker vers tin (met lood) er op. Gebruik geen loodvrije soldeer met oude projecten want uit ervaring kan ik zeggen dat dit fout gaat binnen een paar jaar.

Tinus_

Voordat je een 5A diode plaatst en de voeding aanzet zou ik wel eerst even meten of er geen sluiting in het circuit na de diode zit. Anders knalt er even 5A door je voeding heen.
rebuilding: Fezz Lybra 300B | Totem Sky Tower | NoName 12tc occ speakercable |