Vintage rack gear tips en problemen

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 1, 2025, 12:48:53

Vorige topic - Volgende topic

J.A.F._Doorhof

Zullen er niet veel zijn maar wie weet.

Als hobby ben ik veel bezig met muziek en doe dat het liefst met oude apparatuur als effecten.

Buizen versterkers voor de gitaren en vooral de laatste tijd veel rack apparatuur. Natuurlijk gebruik ik een moderne daw (logic) ;)

De externe apparatuur kan worden aangestuurd via de IO plugin die de latency zelfs berekend.

Het mooie is dat je voor dit soort apparatuur vroeger een flinke duit moest neertellen en ze tegenwoordig vaak voor wisselgeld te koop staan en persoonlijk vind ik de kwaliteit beter of inspirerender dan een plugin.

Vandaag 2 compressors toegevoegd
De symetrix werkt perfect en is erg "neutraal" de rane klinkt een stuk warmer en "ruwer" maar daar heb ik een probleem mee.

Kanaal 1 werkt perfect.
Kanaal 2 komt veel te zacht binnen en is eigenlijk niet te corrigeren.

Heeft iemand die wat technischer is een tip of kan iemand het maken ?

IMG_6929.jpeg
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Mogelijk heeft Jossie verstand van deze dingen ?

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

J.A.F._Doorhof

Hij mag me altijd mailen als hij wat weet.
Zou mooi zijn @jossie
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Zal ik hem anders mailen ? 😁

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

J.A.F._Doorhof

:clapping:
Wilde niet zo maar mailen en via @ krijgt hij een berichtje ;)
Custom installer

J.A.F._Doorhof

Ondertussen wat verder. Het is de switch tussen link en mono.
Custom installer

jossie

100 keer drukken kan het misschien oplossen, dan snijd de schakelaar door de verontreiniging heen.

Anders inspuiten of naar mij opsturen, maar dan komt er onvermijdelijk een gouden gloed omheen te hangen.
Omni !

jossie

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  1, 2025, 13:02:37Hij mag me altijd mailen als hij wat weet.
Zou mooi zijn @jossie

geen bericht gehad, ik weet dat het wel kan want ik krijg wel eens notificaties als iemand zoiets post.
Omni !

J.A.F._Doorhof

@jossie
Het is een kleine switch voor mono en link.
Heel eerlijk kan het me weinig schelen, de compressor word voornamelijk in mono gebruikt en link is ook makkelijk om even de settings te kopiëren.

Je ziet ze niet vaak dus ik denk eraan hem gewoon te houden en later een keer als het uitkomt de switch te vervangen. Ik zal je zo even mailen.
Custom installer

Mao

Is het de symmetrix type 525 ? Symmertrix ken ik aardig goed hadden een mooi pakket aan 19" apparatuur. Hun "telefoonvork" werd zeer veel verkocht. Vooral aan Radio Decibel in Amsterdam, altijd gezellig daar met Simone Walraven Jeroen v Inkel Adam Curry Rob v Sommeren. Paar keer per jaar werd ik uit mijn bed uitgebeld met de mededeling , het is weer zover. Dan was alles weer inbeslag genomen door politie en radio controle dienst.
Gemiddeld duurde het maar een halve dag en  Decibel was weer in de lucht dezelfde locatie dezelde zendmast wat een grap was dat altijd weer.
Deze 525 compressor/limiter is nog een jaar of wat in Amsterdam goedgekeurd als unit die als geluidsbegrenser in de Amsterdamse horeca gebruikt mocht worden. Werd in sommige horeca ondernemingen verplicht ivm. geluidsoverlast. De andere goedgekeurde limiter was niet erg geliefd. Als je over limiet ging viel het geluid voor straf 3 seconden uit.
Dat was in Cafe Nol in de Jordaan niet te doen. Publiek "zongen" daar altijd vol enthousiasme mee en boven de geluidgens uit tja met een meetmicrofoon die het meette.
Ons idee was die 525 in te zetten immers met de compressor liet je eerst de compressor ingaan zodat de grote pieken eruit gehaald werden en als laatste trap deed de limiter haar werk.
Ik de praktijk klonk dat een stuk vriendelijker maar wel erg "plat". Maar ja met wat bier achter de kiezen viel het niemand op. Is nog een heel gedoe geweest die gasten van de ik meen warenauthoriteiten ( volgens mij heet dat nu de ILT) die daar verantwoordelijk voor was voor de symmetrix te overtuigen en goedgekeurd te krijgen. Ze konden dat ding niet afregelen termen als attack en release werden maar raak ingesteld. Uiteindelijk was de afspraak dat wij zouden afregelen samen met warendienst.
Dan monteerden wij er een kap omheen zodat er niet mee gerommeld kon worden
Deze werd verzegeld en gaan. Natuurlijk waren er wel truukjes het volume daarna weer op te krikken maar als er dan nog klachten binnen kwamen werd de boel weer opnieuw ingeregeld maar dan weer een paar dB lager. En bij te veel klachten raakte de ondernemer zijn horeca vergunning kwijt en moet de toko een paar weken dicht. Bij sommige horeca ondernemingen hing de limiter vast aan de vergunning dus die lieten wel uit hun hoofd te rommelen met de limiter.

Dat de Rane wat je zegt wat warmer klinkt is denk ik niet zo verbazing wekkend voor mij zo op het eerste gezicht. Was het ook niet Rane die allerlei fx units had zoals microfoon input unit die "buizensound" te voorschijn toverde.

Rane was in die tijd vooral bedoeld als muzikanten speelgoed zoals we dat noemden  ook de toenemende populariteit voor de home recording markt deden ze het best wel goed, het was goedkoop en voor vele betaalbaar de muziekhandel verkocht het en ze hadden een heel assortiment . Wat je in je tegenwoordige dsp vindt maar dan met verschillende units.

Symmetrix zat meer in de proffesionele markt deden het vooral goed bij de locale radiostations, wat in Amerika destijd een giga markt was, maakten goede en vooral betrouwbare producten en niet onbelangrijk betaalbaar. Kwalitatief en klankmatig viel je daar zeker geen buil aan.

Wat trouwens weleens voorkwam waren de aansluitingen de van die units in het algemeen
Er werden ook voor gebalanceerde in en uitgangen voor het gemak en kosten besparing de stereo jackpluggen gebruikt dat wat niet zo fijn maakte vaak slecht kontakt of juist kortsluiting slecht kontakt zou dat volume verschil kunnen verklaren. Dat slechte kontakt kwam door corrosie/ vervuiling danwel mechanise ellende vooral in de chassis delen.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Mao

Vraagje gewoon uit nieuwsgierigheid mijn alltime favorite was de Dynarcord DRS 78 en DDL 12 ken je zeker ook wel
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

J.A.F._Doorhof

@Mao
Wat leuk
Het is een 425
Kan van beide weinig vinden maar de symetrix was inderdaad meer voor de radio en de rane schijnt een kopie van de dbx 160-166 te zijn vooral de 160 is een legendarische compressor.

Heb er gisteren een Behringer mdx1000 bijgehaald voor 40,00. Het schijnt dat de mdx1000 met licentie van dbx is gebouwd en de rane en Behringer hebben inderdaad beide dat warme

Oude 19" apparatuur hebben wat magisch.

De delay en reverb kon ik niet direct. Maar zien er erg interessant uit ;) dat soort dingen is altijd leuk

Vaak zijn de echt bekende vintage apparatuur niet te betalen. Ik gebruik soms een ultimo
of Fairchild als plugin op de x32 en ze doen wat ze moeten doen maar op de een of andere manier geeft het minder "lijm"/"Mojo" of psychologissche ;) effecten.

En voor 40-150 is het een leuke hobby.
En soms koop je dingen voor een paar tientjes zoals de voodoo valve witch doctor die volgens de verkoper prachtig klonk (ja met de orginele tube 40 jaar geleden). Ik gok de orginele buis vervangen en het ding kwam tot leven ;)
Custom installer

Mao

Ik noemde die Dynacords omdat de eerste jawel digitale delay echo machines waren. Ik had de DRS 78 als een van de eerste in gebruik koste een vermogen maar de toemalige importeur Electric Sound was er erg op gebrand dat ik die unit in mijn fx rack had zitten. Later kwam de REV 7 van Yamaha uit en dat ding was werkelijk waar een wereldhit.

J.A.F._Doorhof

Rev7
Lexicon
Alesis
Digitech

Reverb is heel persoonlijk
Ik gebruik bijna alleen maar de vintage versie in de x32 of van de s400 die is nog wat verfijnder.

En natuurlijk moeten we niet de felbegeerde eventide vergeten ;)

Als je ooit van dat soort dingen tegen komt voor een leuke prijs denk aan mij :)
Custom installer

Mao

Van Eventide heb ik wel de DDL 1745 gehad. Ergens in 1978 zo koste een vermogen weet ik nog wel. Hadden hem overgenomen van Bill Kelsey de geluidsman van Pink Floyd. Hadden regelmatig kontakt met hem wij kochten veel gebruikte audio op uit Engeland oa. via hem. Hij was min of meer onze tipgever als er weer wat werd aangeboden in Engeland. Die Eventide kwam wel uit de Pink Floyd installatie. Denk dat het zeer lastig is uit die jaren fx te vinden van dit caliber. Zijn weinig van in omloop geweest. Veel Studios en producers zoeken de laatste 10 jaar hierna wat de prijzen ook opdrijft. Dit denk ik vooral omdat hedendaagse digitale devices zo perfect zijn dat er geen karakter meer inzin.

J.A.F._Doorhof

Karakter/Mojo exact ;)

Voor de gitarist was de h3000 het helemaal natuurlijk door Steve Vai die het ding zowat uit zijn voegen liet knallen.
Custom installer