Rel HT1003 mk1 mogelijk 'opgeblazen'

Gestart door P@ulus, april 21, 2025, 20:36:34

Vorige topic - Volgende topic

P@ulus

Hi allen,
Hoop dat ik hier op het HT forum (waar ik al héél lang niet meer heb gepost of zelfs heb bezocht...) wellicht een antwoord kan vinden op de volgende vraag/het volgende probleem

Gisteren ben ik HEEL dom geweest, een moment van onoplettendheid ;-(

Ik was aan het proberen of ik verschil in geluidskwaliteit zou kunnen horen tussen de 'variabele' volume instelling van mijn Bluesound Node N130 en de 'fixed' instelling. Ik gebruik al heel lang de variabele, dat geeft bv het comfort van HDMIarc, en ik gebruik een Rega Brio-R eigenlijk als eindversterker. De luidsprekers (Kef R101) stuur ik dan via de Brio 'high pass' aan en de Rel is aangesloten op de sub-out op de Node. Drie keer raden wat er gebeurde: terwijl de instelling nog op fixed stond (en het volume van de Rega dus laag) zet ik terwijl er muziek speelde de sub in het BluOs menu weer op 'aan' oftwewel hoppa ineens VOL volume uit de sub-out naar de Rel. Sjeezus dat was dom en toen ik meteen in de gaten had hoe dom was het al te laat: een halve seconde HEEL veel lage tonen en toen oorverdovende stilte...

Anyhoe, de Rel krijg ik geen geluid meer uit. Instellingen van de off/auto/on switch maken geen verschil. Ik hoopte dat er een soort overload protectie was ingesprongen die na enige tijd de HT1003 weer zou'vrijgeven' maar helaas. Andere optie (de beste) zou zijn dat de mains fuse overleden zou zijn, maar dat is helaas ook niet het geval want de led gaat nu aan maar switcht iedere keer terug van wit (actief) terug naar rood (standby) alsof 'ie wel wil inschakelen maar dan bemerkt dat er iets niet pluis is en hoppa terug naar standby, en dat in een cirkeltje.

Ik heb inmiddels via mail dit voorgelegd aan Rel, ga ook HNNY de importeur nog benaderen, maar vroeg me af of er op het forum iemand is die ooit iets vergelijkbaars heeft meegemaakt. En hopelijk dat er iemand een onderbouwd advies of richting kan geven of dit een eenvoudig of serieus probleem is. Als in: is het wellicht een klein onderdeel in de amp wat ik of één van mijn technisch handigere vrienden kan vervangen of moet ik eerder denken aan een compleet nieuwe plate amp, dat laatste wordt prijzig natuurlijk en dan moet ik nog es achter mijn oren krabben.

Goed, lang verhaal geworden. Ik ben vooral heel stom bezig geweest, maar ieder advies of richting die ik ik moet denken is heel welkom, thx!
Marantz/Heart CD6000 (+Tentlabs ocsil, HEA clock-supply + caps). Bluesound Node N130 met PD Creative voedingsprint en iFi PowerX, Rega Brio-R, Kef R101, Rel HT1003 mk1, Audioquest Powerquest 2, Audioquest en Supra bekabeling, Dual CS721. Bluesound Node2 met Musical Fidelity V-Can2, Hifiman HE 400i (2020).

jazzy

Misschien @jossie even taggen, die weet nog wel eens wat van stukke subs. :)
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40
Serre: Samsung QBR 55 - Nvidia Shield

jossie

Eerst even HNNY contacten. Als die 'm kunnen/willen repareren is dat je beste optie.

Er kan van alles defect zijn, zo niet direct te zeggen.

Als HNNY niet kan helpen wil ik wel naar de module kijken voor je. Stuur dan maar een pb.
Omni !

P@ulus

Oké thx. Ik dacht dat ik notificaties aan had staan vandaar mijn wat late reactie... ik zie nu ook dat ik mijn profiel info wel eens aan mag passen, setup is inmiddels flink veranderd.
Maar een (technisch meer onderlegde) vriend opperde dat natuurlijk ook de driver gewoon kortgesloten kan zijn door de korte maar hevige overbelasting. Dit moet ik met een multimeter vast kunnen stellen dus ik ga proberen ergens komende dagen dat na openschroeven van de Rel te checken, dan plaats ik een verdere update!
Marantz/Heart CD6000 (+Tentlabs ocsil, HEA clock-supply + caps). Bluesound Node N130 met PD Creative voedingsprint en iFi PowerX, Rega Brio-R, Kef R101, Rel HT1003 mk1, Audioquest Powerquest 2, Audioquest en Supra bekabeling, Dual CS721. Bluesound Node2 met Musical Fidelity V-Can2, Hifiman HE 400i (2020).

jossie

Van enkele seconden veel power brand de woofer niet door, misschien als het een minuut duurt...  maar goed, als je de module losneemt en de woofer afsluit kun je de woofer checken en het gedrag van de module apart nogmaals.

Als je de woofer zonder bijgeluiden nog heen en weer kunt bewegen met je handen zal hij nog wel ok zijn...
Omni !

P@ulus

Ik had meteen na mijn 'ongelukje' de woofer al wat ingeduwd en heen en weer bewogen, dit ging soepel en zonder schrapen of schuren.
Vanmiddag bij praxis een eenvoudige multimeter gescoord en de speaker losgeschroefd en van de amp ontkoppeld. Zometeen de unit dus eens doormeten dan weet ik hopelijk meer...

P@ulus

Nou dat was rap gebeurd. Niet gehinderd door ervaring met een multimeter maar met hulp van JoepTjoep vrij snel kunnen vaststellen dat de driver oké is. Dwz ik checkte eerst op een oud breedband speakertje wat ik nog ergens had liggen of ik de juiste instelling op de meter had. Daar achterop een stickertje met 8 ohm en jawel de meter ging netjes naar 7,8 of 7,9. Vervolgens op dezelfde wijze op de aansluitingen achterop de Rel driver (waar geen sticker of andere aanduiding op staat), en daar gaat de meter naar een mooi stabiele 3,9, dat lijkt me een reële waarde toch?
Ik denk hieruit voor 99% op te kunnen maken dat het euvel in de amp moet zitten. In jullie waarschijnlijk grotere ervaring een terechte conclusie?

Rowdy

Ga stap voor stap te werk.
Ontkoppel de voeding van de versterker. 
Meet je spanning op de uitgang van de voeding?
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

jossie

Citaat van: P@ulus op april 26, 2025, 22:05:58Nou dat was rap gebeurd. Niet gehinderd door ervaring met een multimeter maar met hulp van JoepTjoep vrij snel kunnen vaststellen dat de driver oké is. Dwz ik checkte eerst op een oud breedband speakertje wat ik nog ergens had liggen of ik de juiste instelling op de meter had. Daar achterop een stickertje met 8 ohm en jawel de meter ging netjes naar 7,8 of 7,9. Vervolgens op dezelfde wijze op de aansluitingen achterop de Rel driver (waar geen sticker of andere aanduiding op staat), en daar gaat de meter naar een mooi stabiele 3,9, dat lijkt me een reële waarde toch?
Ik denk hieruit voor 99% op te kunnen maken dat het euvel in de amp moet zitten. In jullie waarschijnlijk grotere ervaring een terechte conclusie?

Yep
Omni !

P@ulus

Rowdy dat is wellicht nog een check die ik kan doen, maar gisteravond de speaker checken was de eerste keer dat ik iets met een multimeter deed dus euh... misschien wordt ik hier te hoog ingeschat 😄
Ik neig nu toch sterk naar het bestellen van een lekker goedkoop Fosi versterkertje. Ik weet dat dit vloeken in de kerk is, maar in mijn gebruiks scenario kan ik dan waarschijnlijk weer vrij vlot vooruit. Heb nog wel een paartje terminals liggen die ik netjes kan monteren, en de Node bepaalt de lowpass en de Fosi heeft volume regeling. Enige wat ik dan 'mis' is de fase. En is het geen match of werkt het niet helemaal oké, ach zo'n klein ampje in huis is altijd handig, voor dat geld...

mijkie

ik zou Jossie er naar laten kijken, iets anders in elkaar zetten kan altijd nog ......
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair G1 *