Opname DJ set

Gestart door THX-UltraII, april 20, 2025, 10:13:52

Vorige topic - Volgende topic

THX-UltraII

Goedemorgen en vrolijk Pasen iedereen.

Ik wil graag een dj setje opnemen vanaf de Pompejustoren waar ik vlak bij woon. Het idee erachter is om dit een beetje semi professioneel te doen zonder dat ik hier iemand voor in moet huren. Ik wil een paar verschillende shots kunnen gebruiken waartussen afgewisseld wordt. Zie als voorbeeld/referentie een filmpje zoals dit https://youtu.be/S-OuFthutE4?feature=shared

Wat zou ik hiervoor kunnen gebruiken qua hardware dat het allemaal een beetje betaalbaar en leuk blijft? Kom je bijvoorbeeld een eind met 1 vaste camera voor bij de set zelf en 1 drone?

Misschien ook handig om meteen even in te gaan op hoe ik de audio van de set kan recorden in hoge kwaliteit.

J.A.F._Doorhof

In feite zou je alles kunnen opnemen met de drone.
Je kan software krijgen die vaste banen volgt.
Maak een paar leuke shots en schiet vanuit 5-6 verschillende hoeken de volledige set.

Zet een paar iPhones op de grond of op je handen en laat die meelopen.

Wat wij doen is een multicam opname waarbij we meerdere camera's tegelijkertijd laten lopen.
Als je het budget wil doen is het handig om gewoon 5-6x de hele set te spelen en het volledig op te nemen maar elke keer vanuit een ander standpunt. Met 5-6x camera standpunten moet je een goede dynamisch clip kunnen maken.

Rule of thumb wat wij doen.
1. Farshot
2. full body
3. 3/4
4. close up
5. detail shots (bv je handen of apparatuur)
6. bewegende camera

Daarnaast schieten we heel veel B-roll material, dit kan buiten de set om en zijn bv "fly-overs" met de iPhone/camera over apparatuur, of het oplichten van knopjes etc. Dat materiaal hoeft niet gesynced te worden en kan gewoon tussen het materiaal.

De meeste DJ sets hebben dacht ik een USB aansluiting voor het in en uitvoeren van audio, je zou dan gewoon software op je PC/Mac kunnen gebruiken met de set als input source. En anders een goedkope audio recorder van bv Zoom of een input kaart op je PC/Mac en software recording software. Tegenwoordig kun je dit ook in zeer hoge kwaliteit opnemen op je iPad of iPhone via studiokwaliteit inputs.

Een paar extra dingen:
Zorg dat ALLE camera's ook audio opnemen, en schiet gewoon alles in 1x door, dit maakt syncen en editen tegenwoordig veel sneller en makkelijker. Multicam editen met volle clips is super simpel.
Zorg dat ALLE camera's dezelfde instellingen gebruiken qua kleur temperatuur en belichting.

Mijn eerlijke advies.
Als je tijd en kwaliteit meeneemt zou ik een professionele filmer of hobbyist inhuren.
Als je het leuk vind om te doen moet je het zeker zelf doen, maar reken op heel wat uurtjes als je zoiets als in het filmpje wil maken.

En als laatste, je mag niet zomaar commercieel vliegen met een drone binnen de bebouwde kom.
Je moet hier een licentie voor hebben en vergunning aanvragen, vergeet dat niet, een video clip filmen is een commerciƫle bezigheid en ze zijn daar super streng op, ook als de video al online staat kun je een boete krijgen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

THX-UltraII

Thanks voor je super gedetailleerde reactie Frank. Je kan duidelijk zien dat je de professional bent hierin.

Is het voor mijn usecase wellicht iets om Final Cut Camera te gebruiken?

Het is voor mij onmogelijk om meerdere takes te doen. Dit komt omdat het een aaneengesloten set is van 90 of 120 minuten en die is nooit 2x hetzelfde. Als ik nummers overmix kan ik dat nooit een tweede keer op precies dezelfde manier doen. Je speelt met allerlei audio filters on the fly zeg maar (jij kan je hier wel wat bij voorstellen).

En je zegt dat het met 1 camera zou kunnen maar dat lukt me toch nooit als ik in 1x wil opnemen?

THX-UltraII

Frank, wat ik ook niet helemaal begrijp aan de opname die ik stuurde in de link: als je de drone camera vanaf boven ziet zoomt deze op sommige momenten in zodat je de dj en videograaf ziet staan. Ik zie volgens mij toch echt maar 1 videograaf met 1 device in zijn handen. Hoe kan het dan zo zijn dat er verschillende shots plaatsvinden vanaf het deck waar ze beide op staan?

J.A.F._Doorhof

Ok het was me even niet duidelijk dat het een 90 minuten set was, op de een of andere manier dacht ik aan een clip.
Verhaal blijft wel hetzelfde qua opnames.

Alleen zou ik met 90 minuten het volgende doen indien mogelijk.
Zoveel mogelijk camera's verzamelen, iPhones, gopro's etc.
Eventueel vrienden in het publiek te vragen te filmen, ook eventueel het publiek materiaal laten opsturen.

Als je zorgt dat alles audio heeft kun je in Final Cut Pro of premiere redelijk makkelijk alles syncen en dan als multicam editen.

Final Cut Pro camera kan het zeer zeker, maar ik zou zelf liever gewoon opnemen en dan later editen met FCPx of Premiere, helemaal als je het echt naar je eigen zin wil hebben en later nog meer materiaal van bv Gopro's toe wil voegen.

Ik zou in ieder geval zorgen voor 2 camera standpunten op jezelf, en je kan bv elke 5 minuten 1 camera verschuiven of een closeup van maken. Maar het zal wel statisch blijven tenzij.....

Je iets meer investeert in een stabiliser voor je telefoon die ook geprogrammeerd kan pannen. Dan kun je redelijk mooie video's maken. Je kan er ook voor kiezen op 1080P te publiceren en op 4K te schieten en daarbinnen te pannen en zoomen.

Maar ik zou zeker wat mensen vragen dynamische beelden in het publiek te maken, dat maakt zo een video echt geniaal als je er de opname van de desk onder zet.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

THX-UltraII

Publiek is niet mogelijk op de toren waar ik ga filmen. Dit mag niet, ze maken al een uitzondering dat ik er een setje mag opnemen. Ik denk dat het wel iets heel tofs kan worden zeker qua promotie. Zie jij het niet zitten om dit pro-deo te doen en het als reclameuiting te gaan gebruiken Frank? Het is wel iets tofs en exclusiefs dat ik NL nog niet veel wordt gedaan.

En stel dat ik wil streamen in plaats van opnemen, is het topmodel van Gopro dan een optie of is dit rommel? Ik las bijvoorbeeld wel dat je met zo'n gopro direct kan streamen op platforms als Twitch en YouTube

J.A.F._Doorhof

Pro deo werk ik niet meer sorry.

Daarnaast dit is denk ik veel meer werk dan je denkt, met een 90 minuten show ben ik zeker 3 uur aan het voorbereiden en 6-7 uur aan het editen als je mazzel hebt, en dat is zonder input van de artiest :D

Maar even voor de goede orde.
Is het een live set die je met publiek speelt of een set die je opneemt als promotie ?

Als het dat laatste is zou ik gewoon 4-5 cameras op jezelf zetten, het spelen en daarna editen.

Totaal niet mijn soort muziek, maar dit hebben we in een halve dag opgenomen, editen was "iets" langer.
De bewegingen zijn gewoon uit de hand gedaan, je zou iemand kunnen vragen dit te doen met een telefoon, de iPhone maakt tegenwoordig smoothere beelden dan wat wij toen konden met een stabilizer :D

Studio experiment

En wat meer statisch qua idee
Allemaal zeer simpel camera werk.

Dit is allemaal ouder werk.
We doen op dit moment weinig met muziek video clips maar meer met de fotografie van de artiesten en video tutorials/interviews/BTS videos.
Custom installer