Speakers, versterkers of bronnen. Wat is het belangrijkst?

Gestart door Struis, april 5, 2025, 15:19:04

Vorige topic - Volgende topic

Struis

De dCS Delius komt qua ontwerp uit 1999. De mijne uit 2006. De Meitner uit 2013. Oudere top dacs kunnen nog heel prima mee 😄 Al komen ze nu natuurlijk dichter in de buurt voor minder geld. En ongetwijfeld maakt zo'n prachtige platenspeler meer indruk. Alleen hadden ze gezorgd dat mensen eerst de ruimte in moesten om te zien wat speelde (hun verhaal he). Dus eerst werd hun aandacht getrokken, daarna zagen ze wat speelde..
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

Struis

Als ik me herinner zat jij ergens in het midden van het land toch? Maar altijd goed hoor. Ik wil best wel eens de dCS stack meeslepen.. 😄

Citaat van: chansig op april 13, 2025, 07:00:36Tsjemig wat een goed onderzoek. 😁

Nou ik ben om ik ga mijn bron aanpakken. 😁

De absolute bron is dan mijn MacBook. Welke digitaal naar de Paradigm gaat, welke digitaal naar de BlueSound gaat welke digitaal naar de speaker gaat. Van speaker naar speaker gaat het allemaal digitaal.

Struis als je in de buurt woont ben je meer dan welkom. Ik ben benieuwd wat jij van de weergave gaat vinden en wat een andere bron dan hierin, volgens jou, kan veranderen.

Gr. Hans

Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

Struis

Oh ja, eens. Die staat bij mij bovenaan, de akoestiek. En ik ga er vanuit dat dat meestal niet is waar zaken op aansturen. Prima..

Citaat van: jaco op april 13, 2025, 06:00:48De meeste audiozaken kunnen weinig tot niets verdienen aan acoustiek verbetering.
Dus tja wat is advies waard.

chansig

Oh nee, dat is niet nodig. Langskomen is prima. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat je denkt en ervaart als je het hier hoort en dan icm je ervaringen aangaande bron etc. En met een beetje mazzel is het ook gewoon gezellig.

Als dat dCS gebeuren makkelijk in te passen is dan is het natuurlijk leuk om te doen.

En inderdaad midden van het land. Aan/op de prachtige Utrechtse Heuvelrug.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Blue Sound 132 met Dirac Live tot 500 Hz,  Mac Mini M4 met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Struis

Oh, en het is ECHT niet mijn bedoeling om iedereen nu ineens een geweldige bron aan te smeren. Iedereen moet dat lekker voor zich weten. Ik geef alleen door wat mijn ervaring is en waar ervaren lui in die winkels zeggen..

Ik blijf het bijzonder vinden dat zoveel mensen blijkbaar nauwelijks verschil ervaren. Interessant.

En tsja, klinkt iets beter als er een platenspeler draait? Veel mensen denken sowieso dat digitaal beter is, toch in ieder geval hires..

FS249

Citaat van: Struis op april 13, 2025, 09:12:31De dCS Delius komt qua ontwerp uit 1999. De mijne uit 2006. De Meitner uit 2013. Oudere top dacs kunnen nog heel prima mee 😄 Al komen ze nu natuurlijk dichter in de buurt voor minder geld. En ongetwijfeld maakt zo'n prachtige platenspeler meer indruk. Alleen hadden ze gezorgd dat mensen eerst de ruimte in moesten om te zien wat speelde (hun verhaal he). Dus eerst werd hun aandacht getrokken, daarna zagen ze wat speelde..

Als je bij Audio Artistiek in de winkel bent en de deur naar hun luisterruimte staat open, is het bijna vanzelfsprekend dat je even naar binnen kijkt om te zien wat er speelt. Zo gaat het bij mij tenminste bijna altijd. Dus inderdaad, hun verhaal. ;) En dat snap ik ook wel.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

Struis

Ja, precies. Volgens mij hebben we jaaaren geleden afgesproken bij Amersfoort toen ik je LP's over nam. O.a. van Echo & The Bunnymen.. Dat moet ik dan wel plannen. Toen woonde ik nog in Almere, tegenwoordig bij Emmen 😅

En waarom zou het niet gezellig zijn toch? Omdat de audio filosofie anders is?

Citaat van: chansig op april 13, 2025, 09:19:02Oh nee, dat is niet nodig. Langskomen is prima. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat je denkt en ervaart als je het hier hoort en dan icm je ervaringen aangaande bron etc. En met een beetje mazzel is het ook gewoon gezellig.

Als dat dCS gebeuren makkelijk in te passen is dan is het natuurlijk leuk om te doen.

Gr. Hans

chansig

De gezelligheid was een grapje. Tuurlijk wordt het gezellig. Maar 1 keer gehad dat ik echt blij was dat iemand weg ging. 

Dat van die platen weet ik niet. Heb toentertijd zoveel verkocht aan platen en cd's. 😄

Gr. Hans

Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Blue Sound 132 met Dirac Live tot 500 Hz,  Mac Mini M4 met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Richi

Citaat van: WillyP op april  5, 2025, 19:54:59Linn huldigde - vroeger in ieder geval, nu nog misschien - als opvatting "source first". Wat je verspeelt bij de bron, krijg je nooit meer terug. Ik praat nu over zo'n 25 jaar geleden. Opvallend was dat ze prijzige electronica hadden in het assortiment, maar relatief goedkope luidsprekers. Later is daar wel verandering in gekomen.
Hier ben ik het mee eens. Naim hanteert deze filosofie nog steeds. Hoewel, sinds Focal en Naim onder dezelfde eigenaar vallen, speelt het commerciële belang een grotere rol en zijn speakers ook ineens heel belangrijk geworden. :D
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

SpaceJS

Nou, ik heb gisteren eindelijk eens de ruimte meting van mijn Meridian kunnen gebruiken en de aanpassingen zijn minimaal, denk dat ik me over de akoustiek geen zorgen hoef te maken.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

brt

Citaat van: FS249 op april 13, 2025, 07:30:57Logisch, een mooie exotische draaitafel trekt nu eenmaal meer aandacht dan een zwart doosje met een klein schermpje erop. En eenmaal binnen klinkt de draaitafel uiteraard prachtig bij de aanblik ervan. Zo werkt dat toch bij ons?

Dit was ook exact mijn gedachte
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Struis

Overigens, ik ben gek op de Utrechtse Heuvelrug! En ik hoop altijd nog dat iemand dingen doet die ik nooit geprobeerd heeft waarmee ik hetzelfde kan doen, maar dan goedkoper 😄 Meneer Zeemering demonstreerde akoestiek met de metingen. DAT hielp!

Citaat van: chansig op april 13, 2025, 09:19:02Oh nee, dat is niet nodig. Langskomen is prima. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat je denkt en ervaart als je het hier hoort en dan icm je ervaringen aangaande bron etc. En met een beetje mazzel is het ook gewoon gezellig.

Gr. Hans

brt

Citaat van: chansig op april 13, 2025, 09:35:37De gezelligheid was een grapje. Tuurlijk wordt het gezellig. Maar 1 keer gehad dat ik echt blij was dat iemand weg ging. 

Gr. Hans

Nu raak ik toch wel heel nieuwsgierig wie dat was 😁
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

chansig

Niet iemand van het forum. Helaas, anders zou ik het zeggen. :D

Gr. Hans

brt

RZeemering

Citaat van: Struis op april 12, 2025, 23:15:41Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. Ik zou eens mijn dCS Delius Dac kunnen me sleuren. Kijken of dat nog iets uit maakt...

Eerst bij jou nog luisteren ;) Maar ik vind apparatuur vergelijken altijd interessant!
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

Struis

Ja, je bent nog steeds van harte welkom he! Ik ook, altijd leuk. Je hoeft er niks mee, maar het is altijd interessant :)

Citaat van: RZeemering op april 13, 2025, 13:29:52Eerst bij jou nog luisteren ;) Maar ik vind apparatuur vergelijken altijd interessant!

jaco

Citaat van: Struis op april 13, 2025, 09:18:14Oh ja, eens. Die staat bij mij bovenaan, de akoestiek. En ik ga er vanuit dat dat meestal niet is waar zaken op aansturen. Prima..

Ik pas toch al niet bij deze discussie want hoe meer speakers hoe beter is het voor mij  :headbanging:

Maar de acoustiek is overal ondergesneeuwd door de door elfen gemaakte kabels.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Struis

En toch nog even een sneer naar kabels... Maar tuurlijk door je eerst de akoestiek! Doet veruit het meest.

En als dat allemaal klaar is, dan is het tijd voor elfenkabels 😄

Maar eh ja, ik heb ik ook 7 sets speakers 😅 Bose, Tannoy, Harbeth, Q-Acoustic, Naim en B&O..

Citaat van: jaco op april 13, 2025, 14:55:21Ik pas toch al niet bij deze discussie want hoe meer speakers hoe beter is het voor mij  :headbanging:

Maar de acoustiek is overal ondergesneeuwd door de door elfen gemaakte kabels.

jaco

Citaat van: Struis op april 13, 2025, 17:22:58En toch nog even een sneer naar kabels... Maar tuurlijk door je eerst de akoestiek! Doet veruit het meest.

En als dat allemaal klaar is, dan is het tijd voor elfenkabels 😄

Maar eh ja, ik heb ik ook 7 sets speakers 😅 Bose, Tannoy, Harbeth, Q-Acoustic, Naim en B&O..

Ik heb ook allerlei kabels gehad in het verleden. De duurste waren siltech. Echt blij ben ik er niet van geworden.
Daarna naar aktieve luidsprekers gegaan en me nooit meer zorgen over kabels gemaakt.

Ik heb een systeem met 19 luidsprekers. Genelec en klipsch
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Struis

Haha, geweldig, 19 speakers! Dat moet wel ontzettend cool zijn! Ik snap je stap naar actieve of alles in 1 luidsprekers om ook van die matching en kabels af te zijn. Ik zou het ook wel eens willen proberen. Sowieso moet ik ook eens Kii Three's proberen geloof ik ;)

Mijn enige 'exotische' kabels zitten tussen de dCS Delius DAC/voorversterker en mijn Accuphase eindversterker. Dat werd me zo vaak verteld dat dat echt het meest zou uitmaken, dus heb ik tweedehands Audioquest Sky's er tussen zitten (XLR). Oke, dat maakte heel veel verschil. Dan nog Linn Silver (in de aanbieding) tussen Accuphase voor- en eindversterker, en de rest is Linn Black (Marktplaats voor weinig) en Oyaide PA-02 (fijn voor niet veel geld).
Ik wil ooit nog wel eens proberen, maar dat is echt pas voor mij aan het eind..

Citaat van: jaco op april 13, 2025, 17:27:23Ik heb ook allerlei kabels gehad in het verleden. De duurste waren siltech. Echt blij ben ik er niet van geworden.
Daarna naar aktieve luidsprekers gegaan en me nooit meer zorgen over kabels gemaakt.

Ik heb een systeem met 19 luidsprekers. Genelec en klipsch

RZeemering

Citaat van: Struis op april 13, 2025, 09:24:09Oh, en het is ECHT niet mijn bedoeling om iedereen nu ineens een geweldige bron aan te smeren. Iedereen moet dat lekker voor zich weten. Ik geef alleen door wat mijn ervaring is en waar ervaren lui in die winkels zeggen..

Ik blijf het bijzonder vinden dat zoveel mensen blijkbaar nauwelijks verschil ervaren. Interessant.

En tsja, klinkt iets beter als er een platenspeler draait? Veel mensen denken sowieso dat digitaal beter is, toch in ieder geval hires..

Bij de hifi meeting bij @Laan in Apeldoorn was ik de enige die digitaal beter vond klinken. Dus die vlieger lijkt niet helemaal op te gaan ;)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

Struis

Mjá, ik denk dat dat ook af hangt van de platenspeler 😄 Mijn digitaal is echt beter dan mijn analoog (dat komt daarna wel).. Al heeft analoog wel wat qua look en sound... Ik hoorde een gerestaureerde Gerrard 401 met 12 inch SME arm bij Hanze Hifi. Tsja, zeer fraai..

Citaat van: RZeemering op april 14, 2025, 10:15:06Bij de hifi meeting bij @Laan in Apeldoorn was ik de enige die digitaal beter vond klinken. Dus die vlieger lijkt niet helemaal op te gaan ;)

Laan

Citaat van: RZeemering op april 14, 2025, 10:15:06Bij de hifi meeting bij @Laan in Apeldoorn was ik de enige die digitaal beter vond klinken. Dus die vlieger lijkt niet helemaal op te gaan ;)

Ik denk dat er geen enkele vlieger op kan gaan. Bron is natuurlijk belangrijk en is dan de wcd. En dan de geluidsdrager. Een originele lp uit de 70's of platgeslagen rerereremaster daarvan via internet en een hele dure streamer en dac? :) Of een nieuwe lp met dezelfde digitale master als via internet? Lastig hoor :)
Woonkamer:  Marantz model 40n | GoldenEar Triton reference |  Rega P3 - Exact - Neo psu - Trichord Dino mk3/Dino + | PlixiR Cube8
Man-cave: Vitus audio RI 101mk2 | Focal Scala Utopia Evo | Lumin U1 + X1 | Marantz SACD30n | Nottingham Analogue Spacedeck - Ortofon Cadenza Red - Gold Note PH 10 - PSU 10 | PlixiR elite BAC 3000 | AtlasCables Mavros Grun serie.
Man-cave: Ayon Spirit V | Sounddeco Alpha F3 | Atoll ST300

RZeemering

Bij jouw meeting was er een behoorlijke consensus over wat lekkerder klonk (ik noem expres: niet beter klonk)
Onafhankelijk wat voor album er op lag.

De vraag van dit topic was wat het belangrijkst is.
Het antwoord zal wel zijn: dat is persoonlijk ;)