Reparatie Schiit Gungnir

Gestart door mmuetst, maart 30, 2025, 21:37:45

Vorige topic - Volgende topic

mmuetst

Het nieuwe project is begonnen: reparatie van de DAC van @RZeemering. De reparatie begon met de tsunami aan schroefjes die los moeten. Daarna was de eerste blik op de printplaat al raak: er was wat uitgefikt: een SMD condensator. Ik heb de boel een beetje schoon gemaakt en de resten verwijderd. De elco die er in de buurt zat was goed. Het zit zo te zien in de 24 volt voeding. Toen de spanning er op en jawel gelijk rook. De printplaat stond letterlijk te roken. Met een mesje de zwart verkoolde printplaat verwijderd en gecontroleerd of het roken ging stoppen. Dat was het geval. Nooit eerder meegemaakt in een audio apparaat dat de printplaat zelf kortsluiting veroorzaakt. Netstroom op de DAC en alle spanningen nagemeten +24 volt -24 volt +5 volt en +3.3 volt. Alles was aanwezig.

Toen aangesloten op mijn laptop, geen geluid. Toen besloten om de DAC aan te sluiten op mijn streamer via coax, en jawel! De DAC speelt zonder problemen. Geen brom.
Nu nog achterhalen wat de waarde is van die uitgefikte condensator.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Richi

Zo, je hebt er geen gras over laten groeien. Mooi dat je het gevonden hebt!
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

mmuetst

Inmiddels is duidelijk dat de USB wel werkt met mijn oude Apple laptopje, maar niet met mijn Lenovo Windows 10 laptop.
Verder Schiit een mail gestuurd of ze mij de waarde kunnen sturen (anders moet ik gewoon de condensator van het andere kanaal los na gaan meten).

RZeemering

WAUW! rap gevonden!
Als ik het me nog goed kan herinneren is dat ik de boodschap terug kreeg van de reparateur (niet direct, via de winkel dan weer) dat er iets verkeerds aangesloten was op de dac.
Dit vond ik een vreemd verhaal omdat ik zeker wist dat er niets geks op aangesloten was.
Wat zie jij als de oorzaak?
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

mmuetst

Citaat van: RZeemering op maart 31, 2025, 10:55:47WAUW! rap gevonden!
Als ik het me nog goed kan herinneren is dat ik de boodschap terug kreeg van de reparateur (niet direct, via de winkel dan weer) dat er iets verkeerds aangesloten was op de dac.
Dit vond ik een vreemd verhaal omdat ik zeker wist dat er niets geks op aangesloten was.
Wat zie jij als de oorzaak?
Er is niks verkeer aangesloten. De condensator die in rook is opgegaan staat parallel aan een Elco. Dit gedeelte is voor de +24 volt en die kan aardig wat vermogen leveren. Waarom die condensator daar zit? Ik denk om hoogfrequent ruis tegen te gaan (het is immers de voeding voor het analoge deel). Door het uitbranden van deze keramische SMD condensator is het printboard veranderd in koolstof en maakte op die manier sluiting (of ik moet het mis hebben). Ik zag gewoon de printplaat in een rood gloeiend plekje veranderen inclusief rookontwikkeling.   
Die SMD keramische condensator was dus de boosdoener. Oorzaak: fabricage fout? 
Denk dat er eerst sluiting in die SMD condensator is ontstaan en daarna heeft de printplaat het over genomen.

RZeemering

Helder! Erg leuk dat je dit zo weet te herleiden.
Benieuwd naar het vervolg :)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

Rowdy

Citaat van: mmuetst op maart 30, 2025, 23:53:29Inmiddels is duidelijk dat de USB wel werkt met mijn oude Apple laptopje, maar niet met mijn Lenovo Windows 10 laptop.
Verder Schitt een mail gestuurd of ze mij de waarde kunnen sturen (anders moet ik gewoon de condensator van het andere kanaal los na gaan meten).
Meestal is de waarde 100 nF.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

mmuetst

Rowdy

mmuetst

Netjes antwoord gekregen van Schiit:

Good afternoon, Michael. That Gungnir part is  Size: 805, Capacitance: 0.1uF, Voltage: 100V

Omdat de printplaat beschadigd is ga ik het anders oplossen en deze bestellen helaas moet dit weer per 15 stuks. Dit type kan ik dan los op de soldeereilandjes van de elco bevestigen.

Rowdy

Dus toch 100 nF.

Rowdy

Citaat van: mmuetst op april  2, 2025, 07:37:42Netjes antwoord gekregen van Schiit:

Good afternoon, Michael. That Gungnir part is  Size: 805, Capacitance: 0.1uF, Voltage: 100V

Omdat de printplaat beschadigd is ga ik het anders oplossen en deze bestellen helaas moet dit weer per 15 stuks. Dit type kan ik dan los op de soldeereilandjes van de elco bevestigen.
Doet mij denken aan vroeger, ongeveer 30 jaar geleden.
Bij Radio D&V te Hoogezand moest ik een videorecorder repareren. Het probleem was dat videobanden van 180 minuten na 2 uur afspelen ging terug spoelen. Piet Veentjer, de eigenaar, had via een speciale kanaal van Philips de oorzaak van het probleem gekregen. Een 100 kilo ohm weerstand moest 47 kilo ohm worden. De print zat vol met SMD componenten, ook de weerstand. Piet gaf mij de opdracht om de SMD weerstand te desolderen. Ik dacht, kan net zo goed een normale 100 kilo ohm weerstand parallel overheen zetten, 100 k // 100 k geeft 50 k. Heb het overlegd met Piet en hij vond het een goed idee. Weerstand netjes parallel over de SMD weerstand gesoldeerd en het probleem was opgelost.

mmuetst

Onderdelen zijn besteld. Ben nog met Schiit is discussie waarom de DAC niet wordt gevonden onder Windows 10 en wel onder mijn MacBook. Maar ik krijg helaas alleen wedervragen. Als de DAC weer in elkaar gebouwd is ga ik eens een vergelijking maken met een aantal DACjes die ik zelf in bezit heb. Het in elkaar zetten wordt nog een dingetje, de ledjes moeten aan de voorkant weer netjes op de juiste plek door de behuizing heen steken. Maar heb moeilijkere apparaten op mijn werkbank gehad  ;)

Richi

Citaat van: mmuetst op april  3, 2025, 21:56:18Onderdelen zijn besteld. Ben nog met Schiit is discussie waarom de DAC niet wordt gevonden onder Windows 10 en wel onder mijn MacBook. Maar ik krijg helaas alleen wedervragen. Als de DAC weer in elkaar gebouwd is ga ik eens een vergelijking maken met een aantal DACjes die ik zelf in bezit heb. Het in elkaar zetten wordt nog een dingetje, de ledjes moeten aan de voorkant weer netjes op de juiste plek door de behuizing heen steken. Maar heb moeilijkere apparaten op mijn werkbank gehad  ;)
Mijn ervaring is dat je onder windows vaak een driver moet installeren, waar dat op de Mac niet nodig is.
Hoewel op deze pagina dan weer staat dan met Windows 10 geen drivers nodig zijn: https://www.schiit.com/drivers/

Verwarrend!
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

mmuetst

Citaat van: Richi op april  4, 2025, 16:05:14Mijn ervaring is dat je onder windows vaak een driver moet installeren, waar dat op de Mac niet nodig is.
Hoewel op deze pagina dan weer staat dan met Windows 10 geen drivers nodig zijn: https://www.schiit.com/drivers/

Verwarrend!
De zelfde chip (CM6631A) op het  USB board wordt ook door Hegel gebruikt in hun DAC, maar ook die driver herkende de USB poort niet van de Windows 10 machine. Bent bang dat het een Lenovo dingetje is.

mmuetst

Netjes antwoord gekregen van Schiit:

"Thanks Michael. It might be an older USB issue. If you had a Gen5 USB or a Unison USB card, it could help with the connection issues. Especially Unison, as it is more reliable and doesn't have the issues that Gen5 and earlier versions have"

Helaas geen oplossing, het is blijkbaar de combinatie tussen type Laptop vs de USB chip die gebruikt is. Gelukkig kan ik de DAC verder testen met mijn MacBook.

mmuetst

Zo, de DAC is weer gerepareerd. De ontwerper van de behuizing van deze DAC krijgt van mij geen lintje, was best een dingetje om hem weer in elkaar te zetten.
Maar goed, kastje is dicht, nog een keer getest op mijn NAD en goed bevonden. De reparatie krijgt geen schoonheidsprijs, maar dat is ook lastig als de print in de fik heeft gestaan. Van buiten zie je er toch niks van.

Hier nog een foto van de laste handeling, het solderen van de 0,1uf condensator.

RZeemering

Mooi! Althans dat ie weer gefikst is :)

Rowdy

Ga je alleen deze defecte SMD condensator vervangen of ook de andere SMD condensatoren van 100 nF van de andere voedingsgedeelten?

mmuetst

Citaat van: Rowdy op april 10, 2025, 18:22:13Ga je alleen deze defecte SMD condensator vervangen of ook de andere SMD condensatoren van 100 nF van de andere voedingsgedeelten?
Alleen wat defect is.

Mediator

Mooi werk Mmuetst. Techniek blijft bij mij altijd wat kriebelen dus ik lees dit soort dingen altijd met wat extra interesse.

mmuetst

De DAC nu even in de set opgenomen, je moet goed testen na een reparatie  ;)
De output van deze DAC is een stuk zachter dan de uitgang van mijn Eversolo.

mmuetst

Of ik verschil hoor tussen de Eversolo DAC of de Schiit? Voor deze test heb ik de Schiit en de Eversolo DAC op het zelfde volume gezet. De Schiit is 8 dB zachter dan de Eversolo. Zo een paar nummers geluisterd met de verschillende DAC's. Klinken allebei prachtig, hoor geen verschil. Reparatie 100% geslaagd  ;)

RZeemering

Wat fijn om de DAC weer werkend te zien!