Volume regeling Denon PMA-3000NE

Gestart door Hans vB, februari 17, 2025, 00:24:46

Vorige topic - Volgende topic

Hans vB

Sinds vorige week ben ik in het bezit van de Denon PMA-3000NE stereo versterker. Daar stuur ik Klipsch RF7 II luidsprekers mee aan. Klipsch heeft maar weinig energie nodig om in beweging te komen. De RF7 II levert 101 dB bij 1 W op 1 m. Behoorlijk gevoelig dus.
Ben daar zeer content mee. Maar loop tegen een vervelend dingetje aan.
De volume regeling loopt bij laag volume niet lineair. Daarmee bedoel ik dat bij het opdraaien van het volume van uit naar iets harder er een sprongetje plaatsvind waarbij het volume ineens harder word. Hierbij maakt het niet uit of je het volume regelt via de knop op de versterker of afstandsbediening.
Op zich geen probleem, maar het zit precies in het gebied tussen net te zacht of net te hard voor achtergrondmuziek.
Heeft iemand dezelfde ervaringen met de PMA-3000NE?
Huiskamerset: Klipsch RF7 II,  Denon PMA-3000NE, Denon DCD 1700NE CD, DNP-2000NE, Onkyo DB-SP809, Sony Ps-fl9, AppleTV, Dynavox  X7000B, Raspberry-pi NAS, Sony KD-75XD9405.

Janozj

Je kan een paar attenuators gebruiken. Die gaan tussen de bron en versterker en verlagen de ingangspanning. Dan moet je get volume dus harder zetten voor hetzelfde geluidsniveau en sla je het probleem stukje over. Juist omdat je Klipsch zo gevoelig zijn hoeft het volume niet ver open.

Rothwell maakt deze attenuators o.a.

Xander32

En wellicht kan je van de bron het volume waarop deze uitstuurt aanpassen?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Faxe

Zou zelf in ieder geval proberen uit te sluiten dat er niet iets mis is met de volume regeling. Bij een Denon versterker met deze prijs zou dit niet het geval mogen zijn is mijn idee.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

Hans vB

Citaat van: Faxe op februari 17, 2025, 07:56:48Zou zelf in ieder geval proberen uit te sluiten dat er niet iets mis is met de volume regeling. Bij een Denon versterker met deze prijs zou dit niet het geval mogen zijn is mijn idee.
Ik heb het gemeld bij Denon. Even wachten op hun reactie.
Huiskamerset: Klipsch RF7 II,  Denon PMA-3000NE, Denon DCD 1700NE CD, DNP-2000NE, Onkyo DB-SP809, Sony Ps-fl9, AppleTV, Dynavox  X7000B, Raspberry-pi NAS, Sony KD-75XD9405.

Hans vB

Ik heb inmiddels via de leverancier, Smits Arnhem, een andere versterker ontvangen. Smits reageerde snel en het omruilen aan huis was prima geregeld.

Het resultaat was echter teleurstellend. De vervangende PMA-3000NE heeft hetzelfde euvel. Het volume is slecht te regelen. Zowel met de volume knop als met de afstandbediening. Heel anders dan mijn vorige Denon DRA-800H. Deze was fijn af te stellen.

De reactie van Denon;

Bedankt voor je antwoord.

Men denkt dat er niets mis is met je toestel en men meent dat het eerder om een perceptie zou gaan. Dit is moeilijk om te beoordelen natuurlijk.

Wij kunnen jammer genoeg geen wijzigingen aanbrengen aan de volume knop of aan de sprongen die de volume knop zou maken. Men denkt hier dat het gewoon eigen is aan het toestel dat het zo functioneert.

Dit is misschien geen bevredigend antwoord. Het enige wat we zouden kunnen voorstellen, wat we denken dat het niets zal uithalen, is opnieuw je toestel inruilen, mocht je overtuigd zijn dat er echt een markante sprong in zou zitten.

met vriendelijke groeten xxxx

Het is geen perceptie, het 'sprongetje' in de volumeregeling is er wel degelijk.

Ik heb besloten, omdat ik wel heel tevreden ben met het geluid, om de versterker te houden. En hoop dat het in de toekomst met bijvoorbeeld luidsprekers die minder gevoelig zijn dan mijn Klipsch RF7 II's wat beter te regelen is.

mijkie

dat vond ik bij de 2500NE ook het geval, te grote sprongen op laag volume ......
* Focal Alpha 50 * Mytek Brooklyn Dac+ * Aurender N100H *
*Grimm TPR * Tubulus Argenteus USB * Belden Powercords *

FS249

Hmm. Op mijn eerdere 2000ae en de huidige 2010ae geen last van. Moet er wel bij zeggen dat ik niet met hoog rendement speakers speel.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.