Toon regeling omzeilen Luxman A-384

Gestart door mmuetst, februari 2, 2025, 21:59:20

« vorige - volgende »

mmuetst

Nu ik toch de smaak te pakken heb ga ik aan het volgende projectje beginnen. Mijn eigen Luxman A-384 versterker ga ik aanpassen zodat de hele schakeling van tone regeling uit het signaal pad gaat. Luxman heeft in deze versterker geen optie ingebouwd om de tone uit te schakelen.
Het signaal gaat door drie opamps heen en zit eigenlijk direct achter de ingangen van de versterker. Om vervolgens  naar een buisje te gaan (ja er zit een 12AU7a in de voorversterker). Kan de aanpassing heel makkelijk uitvoeren zonder de versterker heel drastisch te modificeren. Het enige wat ik moet doen is uitzoeken of het tone bord versterkt of verzwakt. Ik hoop dat het eerste het geval is want dan hoef ik alleen twee connectoren op het moeder bord met elkaar te verbinden. Dit kan dan ook weer heel makkelijk ongedaan gemaakt worden. Indien het bord verzwakt kan ik altijd wat weerstanden gebruiken om hetzelfde effect te krijgen.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Heb de meting uitgevoerd en zoals ik nu kan zien wordt er niet versterkt of verzwakt (alle knopjes voor bass, treble en balance staan op 12 uur). Ik doe dit met een toongenarator app via mijn iPad stuur ik een signaal naar de versterker van 1khz.
Met de scoop meet ik voor de toonregeling en na de toonregeling. De sinus blijft gelijk.
Nu nog een geschikt kabeltje vinden om de boel door te lussen.

mmuetst

Uiteindelijk gaat deze ellende allemaal uit het signaal pad.

Magura

Ik ben wel benieuwd hoeveel je ermee wint of niet. 😉
Arcam AVR450 - Audiophonics LPA-S400ET - Arcam CD23T - Auralic Aries Mini - B&W N804 - B&W CMC/M1- Dali sub E9F - Vero 4K+ - Atlas Hyper 3.5 - Audioquest

ErikmdGH

Citaat van: mmuetst op februari  2, 2025, 23:21:44Uiteindelijk gaat deze ellende allemaal uit het signaal pad.

Volgens dit schema gaat de gehele toonregeling er uit als de print wordt losgenomen (met het doorverbinden van de twee flatcables), maar ook de balansregeling. En de mono functie.

Dan heb je nog wel 4 weerstanden nodig van 50K om de halvering van de spanning door de balans potmeter goed te maken, anders +6dB versterking. Tenzij ik het verkeerd zie, heb niet het hele schema gezien.

mmuetst

Citaat van: ErikmdGH op februari  3, 2025, 19:39:01Volgens dit schema gaat de gehele toonregeling er uit als de print wordt losgenomen (met het doorverbinden van de twee flatcables), maar ook de balansregeling. En de mono functie.

Dan heb je nog wel 4 weerstanden nodig van 50K om de halvering van de spanning door de balans potmeter goed te maken, anders +6dB versterking. Tenzij ik het verkeerd zie, heb niet het hele schema gezien.
Ik heb een meting met mijn scoop gedaan (zie een paar berichten terug) waaruit blijkt dat er geen versterking nog verzwakkingen wordt toegepast als alle knoppen op 12 uur staan.

ErikmdGH

Citaat van: mmuetst op februari  3, 2025, 21:53:33Ik heb een meting met mijn scoop gedaan (zie een paar berichten terug) waaruit blijkt dat er geen versterking nog verzwakkingen wordt toegepast als alle knoppen op 12 uur staan.

Ah, ik dacht dat je de output op de toonregeling had gemeten, niet de balanspot. De aanpassing zal wel te horen zijn met 3 opamps en koppel c's eruit gehaald.

mmuetst

De doorluskabel zit er tussen. Nu maar luisteren of er verschil is. Zo niet dan gaan de orginele aansluitingen er weer op (die zweven nu los in de versterker).
Heb gisteren al zitten luisteren. Subjectief zou ik zeggen dat er verschil is. Maar ben nog niet overtuigd van mijn eerste waarneming.
Wat ik wel vreemd vind is dat Luxman de moeite heeft genomen voor een mono knop maar niet voor een knop om deze toonregeling schakeling te passeren.

vanzomereng

Citaat van: mmuetst op februari  5, 2025, 20:04:21De doorluskabel zit er tussen. Nu maar luisteren of er verschil is. Zo niet dan gaan de orginele aansluitingen er weer op (die zweven nu los in de versterker).
Heb gisteren al zitten luisteren. Subjectief zou ik zeggen dat er verschil is. Maar ben nog niet overtuigd van mijn eerste waarneming.
Wat ik wel vreemd vind is dat Luxman de moeite heeft genomen voor een mono knop maar niet voor een knop om deze toonregeling schakeling te passeren.

Als die monoknop nu niet wordt gebruikt, kan je deze niet ombouwen voor wel/niet toonregeling omzeilen?

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

mmuetst

Citaat van: vanzomereng op februari  5, 2025, 22:34:34Als die monoknop nu niet wordt gebruikt, kan je deze niet ombouwen voor wel/niet toonregeling omzeilen?

Zou kunnen, maar ik wil de versterker toch zoveel mogelijk orgineel houden. Dit tussenkabeltje kun je makkelijk weer ongedaan maken.

roeleken

Accuphase E350, Dac40 module, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream met Sbooster, Atlas Hyper ls

mmuetst

Nu een aantal dagen aan het luisteren en vandaag een paar keer gewisseld met de aansluiting binnen in de versterker. Dus met en zonder toonregeling board. Ik hoor geen verschil. Weer voor mijzelf een fabel uit de wereld geholpen dat dit "veel" invloed zou kunnen hebben. We laten de versterker gewoon orgineel. Kap er weer op schroeven. Ga wel verder luisteren naar deze versterker omdat hij prima mijn Magnepans aanstuurt. Wil ook de phono trap eens proberen. Deze versterker ondersteund ook MC dus kan mijn draaitafel er op aansluiten. Wel mooi dat ze het Phono gedeelte apart hebben afgeschermd.

Dura

Dat is interessant om te lezen.
Dat roept bij mij dan wel de vraag op waarom veel versterkers uit dit (goede) segment dan vaak weer wel zo'n tone defeat knop hebben, waaronder Luxmans.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

mmuetst

Citaat van: Dura op februari 10, 2025, 21:26:44Dat is interessant om te lezen.
Dat roept bij mij dan wel de vraag op waarom veel versterkers uit dit (goede) segment dan vaak weer wel zo'n tone defeat knop hebben, waaronder Luxmans.
Misschien omdat er vraag naar is en daarom een markt? Ik zou ook die knop ook indrukken en de toonregeling uitschakelen als het me werd aangeboden, waarom door extra elektronica laten gaan als het niet nodig is en je het niet gebruikt? Maar verschil hoor ik niet. Maar ook die mono knop gebruik ik niet. Die zit daar ook voor Jan met de korte achternaam. Wel mooi dat achterop deze versterker een speciaal gadget zit om de fase van je netstekker op juiste manier in het stopcontact te steken (ook dat verschil hoor ik trouwens niet).
Verder denk ik wel dat een versterker beter kan meten als dat filter van toonregeling uit het signaalpad zou zijn. Maar mijn oren kunnen niet alles horen wat men wel kan meten.
Ik heb de aanpassing weggehaald omdat ik de versterker het liefst origineel wil houden. Hij kwam uit een rookhol en was behoorlijk vies toen ik hem kocht (stonk ook echt naar rook). Helaas heb ik met schoonmaken de lettertjes (merkje) van de buis weggepoetst (is nog de orginele Luxman buis die er in zat). Soms heb je pech....

mmuetst

Dura

Die monoknop is volgens mij vooral voor vinyl, als je een mono LP (die er best wel veel waren vroeger en wie weet nu nog in verzamelingen) afspeelt op een stereo element kan dat op mono weleens beter klinken, vooral als een van de sporen al wat meer versleten was.
Ik gebruikte hem ook weleens bij cassettes opgenomen met een beschadigde kop.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

mmuetst

Trouwens komt deze versterker van Luxman uit een mindere periode van dit merk en moet je zeker niet vergelijken met wat ze daarvoor en daarna hebben gemaakt.
Hier wat achtergrond
Het merk was toen eigendom van Alpine en wat minder High End zal maar zeggen.
Toch is het een leuke versterker en ik ben blij dat hij in mijn collectie zit en zo nu en dan zijn kunstjes mag vertonen.