De invloed van gain op het geluid (bij voor- eind versterkers)

Gestart door Vhond, januari 30, 2025, 17:35:00

Vorige topic - Volgende topic

Porsche4Life

Het enige waar ik me bij analoge input druk over zou maken is vervorming, dus té hard insturen. Je krijgt dan harmonischen door verzadiging van de input. Je wil dus eigenlijk het optimale signaal vinden vóór vervorming, lager insturen dan mogelijk zorgt alleen maar voor hogere ruisvloer op zelfde SPL en minder dynamisch bereik.
Voor Digitaal (wanneer niet gebruikt als volume!) zou ik altijd lekker op unity gain laten staan (0dBFS) om het signaal onbewerkt door te sturen.

Struis

Dat was inderdaad exact mijn conclusie ook 😄

Citaat van: Porsche4Life op februari 24, 2026, 13:07:30Het enige waar ik me bij analoge input druk over zou maken is vervorming, dus té hard insturen. Je krijgt dan harmonischen door verzadiging van de input. Je wil dus eigenlijk het optimale signaal vinden vóór vervorming, lager insturen dan mogelijk zorgt alleen maar voor hogere ruisvloer op zelfde SPL en minder dynamisch bereik.
Voor Digitaal (wanneer niet gebruikt als volume!) zou ik altijd lekker op unity gain laten staan (0dBFS) om het signaal onbewerkt door te sturen.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Tribute (made in Grunn) voorversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Meitner MA-2 CD speler en DAC, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer, PS Audio Power Plant. Interconnects van Oyaide, Audioquest (Sky en Earth), power zelfmaak, Puritan en nog wat random spul, ethernetkabels van QED en Audioquest (Carbon).

RCD

Ik zou niet weten hoe je een input van een eindversterker kunt verzadigen zonder de uitgang zwaar te oversturen.
Ook niet bij een preamp, daar de volume potmeter voor 99,9% voor de versterker ingang zit die het signaal verzwakt.
De rede om de gain van een eindversterker te veranderen is om de klank verschillen en de stand van de potmeter.

Rob

Struis

Ik ook niet, maar de Accuphase was niet blij met de hoge gain en heel blij met de lage...

Citaat van: RCD op februari 24, 2026, 19:04:11Ik zou niet weten hoe je een input van een eindversterker kunt verzadigen zonder de uitgang zwaar te oversturen.
Ook niet bij een preamp, daar de volume potmeter voor 99,9% voor de versterker ingang zit die het signaal verzwakt.
De rede om de gain van een eindversterker te veranderen is om de klank verschillen en de stand van de potmeter.

Rob
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker, Tribute (made in Grunn) voorversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue (nu met Woodsong lager), dCS Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Meitner MA-2 CD speler en DAC, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer, PS Audio Power Plant. Interconnects van Oyaide, Audioquest (Sky en Earth), power zelfmaak, Puritan en nog wat random spul, ethernetkabels van QED en Audioquest (Carbon).

RCD

Citaat van: Struis op februari 24, 2026, 22:05:19Ik ook niet, maar de Accuphase was niet blij met de hoge gain en heel blij met de lage...

Weet niet wat blij en niet blij is bij een versterker.
Maar het enige wat ik kan bedenken is dat de volume potmeter niet aan de ingang zit maar later in de schakeling.
Unbalanced uitgang is meestal rond de 2V RMS en gebalanceerd 4V RMS.
Soms nog wel iets hoger.
Dat moeten fabrikanten weten.

Rob

Struis

Mja, ik geloof dat de dCS 2V of 6V uitstuurt RMS. Op beide type uitgangen. En ik heb het op beide type uitgangen aan de Accuphase geprobeerd, maar die klonk licht vervormd en alsof hij onder spanning stond bij 6V (wat dCS zegt dat meestal de beste setting is), en heerlijk klinkt bij 2V..