De invloed van gain op het geluid (bij voor- eind versterkers)

Gestart door Vhond, januari 30, 2025, 17:35:00

« vorige - volgende »

Vhond

Hallo medeforumleden,

Zijn er publicaties en/of ideeën over de invloed van afstemming van voor- eind versterker middels gain op het geluid?

Bv. bij de Hypex Nilai (eindversterker) kan je de gain (versterkingsfactor) op 3 verschillende versterkingsfactoren instellen: https://www.diyclassd.com/products/diy-components/amplifiers-modules/nilai500diy

Gain adjust in three steps:  11.8 dB, 21.8 dB and 27.8 dB

Natuurlijk maakt het uit voor de mate van vervorming (hoe hoger de gain hoe hoger de vervorming), maar maakt het ook nog uit in het geluidskarakter?

Doet meer gain wat in het hoog?

En kan je de afstemming beter op de eindversterker doen (dus hogere gain om zwakkere signaal van voorversterker meer te versterken) of kan je beter voor een zo laag mogelijke gain kiezen en de voorversterker meer 'open' moeten zetten?? Wat is het beste voor het geluid?

Natuurlijk is luisteren het beste, maar zijn er algemene dingen over te zeggen??

pameijer

Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

Rob_Dingen

Daar is niet echt een eenduidig antwoord op te geven.
Het ligt er helemaal aan hoe de gain tot stand komt.
Volgens mij word bij de Nilai de tegen koppeling verandert.
Dat doet zeker iets met het geluid maar je zal uit moeten zoeken welke versterking het prettigst klinkt.
Meestal is dat met meer gain maar bij klasse D weet ik dat niet, nooit getest.
Maar het prettigst is als je voorversterker de volume knop ergens in het midden zit.

Rob

Vhond

Rob_Dingen

Dat maakt niet uit.
Het is niet te zeggen wat het resultaat daarvan zal zijn.

Rob

Vhond

Citaat van: Rob_Dingen op januari 30, 2025, 18:31:36Daar is niet echt een eenduidig antwoord op te geven.
Het ligt er helemaal aan hoe de gain tot stand komt.
Volgens mij word bij de Nilai de tegen koppeling verandert.
Dat doet zeker iets met het geluid maar je zal uit moeten zoeken welke versterking het prettigst klinkt.
Meestal is dat met meer gain maar bij klasse D weet ik dat niet, nooit getest.
Maar het prettigst is als je voorversterker de volume knop ergens in het midden zit.

Rob
Met in het midden bedoel je '12 uur'? Nu luister ik vaak op '9 uur' of iets minder. Dat zou betekenen dat ik low gain zou kunnen gaan gebruiken bij de Nilai om uit te kunnen sturen naar '12 uur' op de Bryston?

Hypex Nilai info

Screenshot 2025-01-31 at 09.07.41.png
Screenshot 2025-01-31 at 09.08.18.png

Gabor

Bij low gain valt je gain 16dB terug, dat is aardig wat. En als de specs een beetje kloppen gaat dan je ruis van onhoorbaar naar onhoorbaar, dus zoveel winst zit daar ook weer niet.
Voor je pre-amp geldt hetzelfde, daar zal de winst waarschijnlijk wat groter zijn, de SNR wordt beter naarmate je deze wat verder open draait, maar de vervorming kan juist enorm toenemen als je te ver gaat. En die kans zit er juist dik in op low gain (tenzij je nooit harder speelt dan achtergrond muziek).

Als je voldoende hebt aan mid gain en je de preamp nooit helemaal open draait dan is dat prima. Maar verder zou ik me er geen zorgen om maken.

Vhond

Rob_Dingen

Als je kijkt SNR dan kun je daar uit opmaken dat je de tegen koppeling verandert.
Dus als ik jou was zou ik hem een week beluisteren op Low gain en daarna op High gain zetten en luisteren.
Op zich maakt het uiteindelijk niet uit hoe de potmeter staat.

Rob

J.A.F._Doorhof

Normaal is het zo dat je aan gainstaging doet.

Elke versterking binnen je keten heeft een bepaalde dynamiek en Noise level.

Als een stage te laag staan is er de kans dat er ruis en vermindering van dynamiek ontstaat.

Staat een stage te luid kan het zijn dat er compressie of zelfs clipping ontstaat.

Ook in een simpele setup als voor - eindversterker heb je dus 2 stages (even buiten de bron aangezien die vaak geen level out heeft maar lijn niveau.

Je zou moeten kijken of je voor versterker op alle 3 de standen dezelfde dynamiek en ruisvloer heeft. Sommige voor versterkers klinken fantastisch op een wat lagere output en dan moet de versterker dus hoger. Maar er zijn er ook legio die juist meer richting vol volume tot leven komen en dan zal de eind versterker getemd moeten worden.

Experimenten is dan het beste. Je ziet ook regelmatig eind versterkers met volume regelaars bv per kanaal. Dat maakt het perfecte deel vinden soms nog wat "leuker"

Aan de andere kant verwacht geen enorme verschillen met 1db aanpassing. Het is vaak puur een kwestie van gewoon de levels optimaliseren zonder er mythische gedachten bij te hebben. Bij opnames is gainstaging een routine.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Vhond

Ben sinds kort met low gain (op de eindversterker) aan het luisteren. De volumeknop staat nu op 11 uur ipv 9 voor een fijn luistervolume. Qua geluidskwaliteit kan ik nog niet een definitieve uitspraak doen over wat ik prefereer.

Maar het verhaal dat er bij te weinig uitsturing vanuit de voorversterker te weinig dynamiek zou kunnen zijn en bij te veel misschien compressie of zelfs clipping kan ik wel wat mee (en kan ik ook wel wat bij voorstellen). Wat dat aangaat denk ik dat de ruisvloer en vervorming bij de Nilai qua gain instelling van niet al te grote invloed zal zijn (de Bryston meer denk ik).

J.A.F._Doorhof

Het beste is gewoon te testen en vooral letten inderdaad op hoge tonen en bassen.
En natuurlijk de ruis vloer.

In de meeste gevallen zal er een stand wel uitkomen als het beste.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"