CD ripper / server?

Gestart door Struis, januari 27, 2025, 09:38:26

« vorige - volgende »

Struis

Nou, een vraag voor de mensen met ervaring :) Tot nu toe draai ik mijn eigen collectie muziek (digitaal) geript vanaf mijn nas die boven staat. En rip ik CD's met mijn Macbook Air en een USB CD drive. Toch heb ik veel gehoord en gelezen dat het beter klinkt (en handiger is) om een CD ripper / server in de audio switch te proppen met de muziek er in. Iets als de Naim Uniti Core, Innuos Zenmini MK3 of Bluesound Vault.

Vreemd genoeg vind ik de meeste producten wel ergens weird...

De Core is prachtig, en kan qua streaming BIJNA alles wat de Uniti Atom kan (goed voor set 2), maar zit geen DAC in. Hoe vreemd is dat?! Voor 2000+ euro.
De Innuos is prachtig, maar upgraden van diskspace is heel duur, en via USB een disk er aan werkt niet, die kan hij alleen importeren of op backuppen.
De Bluesound Vault is niet zo indrukwekkend qua streamer, maar doet wel externe opslag die hij indexeert. Jeej. Maar weer geen DLNA server. Moet er weer een Raspberry Pi naast met Minimserver.

Wat is jullie ervaring? Musifoon is lijp van de Core, maar allemachtig, wat een geld!
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

vanzomereng

Citaat van: Struis op januari 27, 2025, 09:38:26Nou, een vraag voor de mensen met ervaring :) Tot nu toe draai ik mijn eigen collectie muziek (digitaal) geript vanaf mijn nas die boven staat. En rip ik CD's met mijn Macbook Air en een USB CD drive. Toch heb ik veel gehoord en gelezen dat het beter klinkt (en handiger is) om een CD ripper / server in de audio switch te proppen met de muziek er in. Iets als de Naim Uniti Core, Innuos Zenmini MK3 of Bluesound Vault.

Vreemd genoeg vind ik de meeste producten wel ergens weird...

De Core is prachtig, en kan qua streaming BIJNA alles wat de Uniti Atom kan (goed voor set 2), maar zit geen DAC in. Hoe vreemd is dat?! Voor 2000+ euro.
De Innuos is prachtig, maar upgraden van diskspace is heel duur, en via USB een disk er aan werkt niet, die kan hij alleen importeren of op backuppen.
De Bluesound Vault is niet zo indrukwekkend qua streamer, maar doet wel externe opslag die hij indexeert. Jeej. Maar weer geen DLNA server. Moet er weer een Raspberry Pi naast met Minimserver.

Wat is jullie ervaring? Musifoon is lijp van de Core, maar allemachtig, wat een geld!

Geen ervaring met de Core maar Rose, Eversolo's hebben streamers/Dac, waarbij je ook een solid state geheugen kunt inbouwen met hierop je muziekcollectie.
Verder meen ik gelezen te hebben, dat je bij de Eversolo's of Rose (of beiden) een CD-speler of loopwerk kunt aansluiten en er functionaliteiten zijn ingebouwd, om deze meteen op de ingebouwde geheugen, de muziek op te slaan, incl. metadata.
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Struis

Mja, daar heb ik inderdaad eerst naar gekeken. Maar ik ben na mijn lange zoektocht ervoor bij mijn dCS terecht gekomen, dus voor nu maar even niet die kant op. We hebben toen de Eversolo A8 getest in de hoop dat het wat was. Mooi ding met een mooi scherm, snel, goede apps, veel opties, maar hij klonk al niet zo goed als mijn Naim NDX, laat staan de dCS :( Al zou ik nu eerst de A10 nog hebben geprobeerd..

Dus het zou dan eerder een streamer zijn voor set 2 (Harbeth P3ESR 40th Anniversary, Exposure 2010SD en Rel strata 5)..
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

blue-eyes

Benieuwd waar dan de verschillen in gaan zitten, deze posting om mee te lezen!

Zelf zoals TS al zegt, ik gebruik het zelfde: Macbook, cd drive en dbpoweramp / bitperfect prog.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Arcam PA240, Arcam PA720; Bron: Auralic G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

WillyP

Iemand op YouTube heeft een vergelijking gedaan met een Melco. Voor wat het waard is, maar ik vond het erg interessant.

WillyP

https://youtu.be/n_SoYK4ZzVo?si=DrDeOUtjDGpfrMa9

JoWa

Ik heb een externe usb 4K Bluray speler van Verbatim, wat eigenlijk een Pioneer BDR-UD04 is, en gebruik voor het rippen van audio cd's Foobar2000.
Dit werkt prima en Foobar2000 geeft ook aan of de rip overeenkomt met hun database. Met deze setup nog geen error gehad.
Dezelfde brander icm MakeMKV gebruik ik voor het rippen van DVD's en (4K) BD's naar .mkv files.
Als deze rips dan bijv concerten of highres bestanden bevatten, kan je ze weer met Foobar2000 extracten en converten naar muziekfiles (bijv flac).

Dat kan zo'n Melco niet en als een extract bitperfect is, maakt zo'n Melco de data niet bitperfecter.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

hatfylld

MakeMKV, een van de weinige programma's waar ik geld voor betaald heb ;)
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

P_j_V

Citaat van: Struis op januari 27, 2025, 09:38:26...
Ik gebruik ook een USB drive op de Macbook Air om te rippen (met XLD ripping software).
Daarna met MusicBrainz Picard de tags (en eventueel cover art) aanpassen en op de NAS zetten.
Heb niet het idee dat het veel makkelijker/beter kan.
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

Struis

Nou ja, mijn nas begint wat kuren te krijgen.. En op zich is gewoon een CD in de ripper te stoppen die het voor je doet wel zo handig :) Het was ook meteen een mogelijkheid om danwel de ripper als speler te gebruiken voor set 2, of in ieder geval dat ik betere geluidskwaliteit zou hebben omdat hij rechtstreeks in de audiofiele Silent Angel switch zit.

Tenminste, dat is wat mij verteld wordt, dat dat echt uit maakt qua geluid..

eduard

Wat ik begrepen hebt dat bij de rippers er een cdrom drive inzit en muziek altijd gebufferd wordt. Bij players die niet kunnen rippen zit er soms een beter loopwerk in.en wordt tijdens het afspelen niet eerst naar een buffer weg geschreven. Of je dit laatste ook gaat horen weet ik niet. Ik alvast niet.  ;D

Heb geen ervaring met rippers. Ik gebruik ook een cdrom en dbpoweramp om te rippen. Maar al een paar jaar niet gedaan. Moet weer eens mijn cd welke afgelopen jaren gekocht hebt eens rippen. Ooit geript met een plextor loopwerk maar die heb ik niet meer.

blue-eyes

Citaat van: eduard op februari  3, 2025, 23:02:47Wat ik begrepen hebt dat bij de rippers er een cdrom drive inzit en muziek altijd gebufferd wordt. Bij players die niet kunnen rippen zit er soms een beter loopwerk in.en wordt tijdens het afspelen niet eerst naar een buffer weg geschreven. Of je dit laatste ook gaat horen weet ik niet. Ik alvast niet.  ;D

Heb geen ervaring met rippers. Ik gebruik ook een cdrom en dbpoweramp om te rippen. Maar al een paar jaar niet gedaan. Moet weer eens mijn cd welke afgelopen jaren gekocht hebt eens rippen. Ooit getipt met een plexor loopwerk maar die heb ik niet meer.

Plexor idd! Heb ik ook nog ergens liggen :D
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Arcam PA240, Arcam PA720; Bron: Auralic G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

Faxe

Plextor was het volgens mij.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Holo Audio Spring 3 Level 2 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter