Probleem 2e sub op Yamaha receiver.

Gestart door haythijs, januari 25, 2025, 17:13:29

« vorige - volgende »

haythijs

Vorige week ben ik verhuisd, wat uiteraard betekend dat de HT ook weer opnieuw aangesloten en ingesteld moet worden. De eerste dag in het nieuwe appartement dit ff snel gedaan,inmeten en alles werkte naar behoren.  Wel waren een aantal kabeltjes te kort, dus even in de dozen gesnuffeld, een wat ouder kabeltje erbij etc. Nu moest er uiteraard sws nog veel uitgepakt of verplaatst worden dus verder ook geen prioriteit.
Langszaam valt/staat alles op zijn plek nu. Dus de Yamaha eens opnieuw laten inmeten, en nu herkent hij de 2e sub niet meer. Ik heb een SVS sub op sub1  en een Kef als 2e, deze is uit de 3005 HT serie.
In eerste instantie dacht ik aan de kabel, dus omgewisseld voor een andere, welke ook iets langer is. Zelfde manco. De beide woofers eens omgewisseld op de receiver, dus sub 1 op sub rear en 2 op sub front. Dan blijkt hij sub 1 niet meer te kennen, en 2 wel, dus blijkbaar zit daar het probleem. De sub out front herkent hij met inmeten, de sub out rear niet meer.
Stroom nachtje eraf, vanmorgen opnieuw inmeten , zelfde euvel.
Instellingen nagekeken want wellicht heb ik iets aan- danwel uitgevinkt maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Iemand een idee of kan een dergelijke uitgang ook defect kan zijn?

Een tijdelijke oplossing bedacht ik als volgt, de SVS kan ik ook via line out aansluiten.
De SVS sub via de fronts pre out van de receiver naar de line in op de sub en daar aangeven dat deze bv vanaf 80hz meespeelt en ik  in de reveiver aangeef dat de fronts large zijn. De Kef sub heb ik dan op de werkende sub-out aangesloten voor het .1 signaal.
Is dit een werkende ( en hopelijk) tijdelijke oplossing een goed idee?
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare