Twee subwoofers - mix and match instellen met REW - hulpvraag

Gestart door TK, januari 10, 2025, 12:40:25

« vorige - volgende »

TK

Bij deze een hulpvraag.

Mijn situatie: heb een Marantz 8012 met twee separate subwooferuitgangen. Op een van de uitgangen heb ik een SBS PB16 aangesloten. Volledig ingesteld met Audyssey. Prima. Nu wilde ik daar een tweede sub toevoegen aan mijn setup voor welbekende redenen.

Een tweede PB16 was niet meer leverbaar, dus heb ik bedacht dat een PB17 een goede toevoeging is. Dit vanuit de gedachte dat ik de huidige PB16 later kan verkopen en dan ook vervang door een PB17.

In de tussentijd 'moet ik het doen'  ::)  met een PB16 en een PB17 in mijn 7.4.2 setup. Vraag: hoe ga ik de twee verschillende SVS subs goed samen laten functioneren?

Als in: hoe ga ik te werk met REW? Waar te beginnen? In welke volgorde finetune ik welke sub in de EQ's van de afzonderlijke subs? Moet ik de subs eerst afzonderlijk meten of moet ik ze samen meten? Hoe weet ik dan welke frequentie van welke sub aan te passen als ik ergens drops heb in de frequentie? Is het trial and error of is er een beproefde methodiek?

Kortom, dit is nieuw terrein voor mij en enige richting zou bijzonder welkom zijn. Bij voorbaat dank!

stevefilmfreak54

Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Zidoo Z9X 8k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, 5x HDMI van RU Connected, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

TK

Citaat van: stevefilmfreak54 op januari 10, 2025, 13:03:20https://www.htforum.nl/index.php?topic=187816.0;topicseen

Misschien heb je hier wat aan?

Dank. Dit is precies wat ik nodig heb.

Als ik het goed begrijp, moet ik eerst de subs instellen (gain match, etc.) en als laatste Audyssey draaien?

In een ander YT filmpje kwam ik het tegenovergestelde tegen. Zie https://www.youtube.com/watch?v=WvMxQnQVqGo

TK

En nog een vraag voor ervaringsdeskundigen: hoe ingewikkeld is het om twee verschillende subs goed samen te laten werken? Overal wordt aangeraden om exact dezelfde subs te nemen. Zou ik ook wel willen, alleen moet ik nog even sparen om de tweede PB17 aan te kunnen schaffen. Met andere woorden: ga ik heel veel hoofdpijn krijgen van het mix and matchen of valt het wel mee?

Shadowfox

Citaat van: TK op januari 10, 2025, 13:17:00Dank. Dit is precies wat ik nodig heb.

Als ik het goed begrijp, moet ik eerst de subs instellen (gain match, etc.) en als laatste Audyssey draaien?

In een ander YT filmpje kwam ik het tegenovergestelde tegen. Zie https://www.youtube.com/watch?v=WvMxQnQVqGo

uitproberen is het leukste van onze hobby.
Zou kun je het beste je eigen set leren kennen en hoe alles werkt zonder alles klakkeloos kopieeren

Shadowfox

Citaat van: TK op januari 10, 2025, 13:22:05En nog een vraag voor ervaringsdeskundigen: hoe ingewikkeld is het om twee verschillende subs goed samen te laten werken? Overal wordt aangeraden om exact dezelfde subs te nemen. Zou ik ook wel willen, alleen moet ik nog even sparen om de tweede PB17 aan te kunnen schaffen. Met andere woorden: ga ik heel veel hoofdpijn krijgen van het mix and matchen of valt het wel mee?

Ik vermoed dat je daar tijdens een film niks van merkt of je moet een soort autisme hebben dat je dat eruit kan filteren.
En trust me i know  :wacko:

TK

Citaat van: Shadowfox op januari 10, 2025, 15:14:43Ik vermoed dat je daar tijdens een film niks van merkt of je moet een soort autisme hebben dat je dat eruit kan filteren.
En trust me i know  :wacko:

Ha ha, de kans is inderdaad groot dat ik het niet hoor maar wel denk te horen. Of voelen. Het is wellicht ook een OCD-ding, geen idee. Gevoelsmatig is het altijd beter om de boel in balans te hebben. Ook al is er sprake van pure overkill met de 16 en 17. Balans is alles in het leven  :yinyang:

TK

Citaat van: Shadowfox op januari 10, 2025, 15:12:28uitproberen is het leukste van onze hobby.
Zou kun je het beste je eigen set leren kennen en hoe alles werkt zonder alles klakkeloos kopieeren

Zeker, al doende leer je. Al raak ik wel in de war van YT-experts. De ene zegt 'eerst Audyssey uitvoeren en dan EQ-optimaliseren met REW', de ander zegt precies andersom. Ben benieuwd naar ervaringen. Wat te doen?

Ook worstel ik met de vraag: wat is beter: optimaliseren in de app van de subs of in de app van de Marantz? Of beide? Zo ja, in welke volgorde? 

Excuseer als dit overkomt als vragen van een noob, ik leer graag van de kennis en ervaringen van anderen.

Shadowfox

Toen ik een curve maakte via een minidsp zag mijn anthem tijdens het calibreren die juiste curve.
Ik weet niet of dat adyssy dat ook doet