XLR uit naar RCA in heeft het nut?

Gestart door gizmo2, juli 4, 2023, 12:01:38

Vorige topic - Volgende topic

gizmo2

een vraag die me al langer bezig houd, heeft het zin om bijvoorbeeld een XLR uitgang van een streamer aan te sluiten op een RCA ingang van een pre-amp of geïntegreerde versterker.

zijn er voordelen of misschien juist nadelen of heeft het totaal geen zin en werkt het alleen als beide in en uitgangen XLR zijn.
uiteraard moet wel even de XLR stekker aangepast worden wil het überhaupt gaan werken.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Mediator

Proberen! Technisch zijn er redenen dat een XLR beter is maar er is ook een nadeel. De importeur van Analogue Audio heeft me dat een keer uitgelegd maar ik heb het niet onthouden. Wat betreft mijn ervaringen gehoormatig: Rega Isis CD speler: duidelijke voorkeur voor gewoon RCA. En dit terwijl de fabrikant aangeeft altijd XLR te gebruiken. Mijn huidige Graaf GM13.5 voor versterker en Modena eindversterkers zijn beide uitgerust met XLR. Ik geef duidelijk de voorkeur naar RCA. In beide gevallen klopte het plaatje gewoon niet dat je voor je neus krijgt.

chansig

XLR heeft (als ik het goed onthouden heb) 6 dB extra. Maar of dat ook het geval is als je van XLR naar RCA gaat, weet ik niet.

Daarnaast kan je veel langere lengtes overbruggen. Maar dat gaat over lengtes die er binnen de audio wereld niet toe doen.

En is het belangrijk dat de apparaten ook gebalanceerd (intern) zijn opgebouwd. Hier heeft Jossie het eea over geschreven.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10, Monitor Audio RSW12,  Monitor Audio RXW12, Blue Sound 132, Dirac Live tot 500 Hz,  Mac Mini M4 met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

En Arendal 1691 subs in aantocht

Rob_Dingen

Citaat van: gizmo2 op juli  4, 2023, 12:01:38een vraag die me al langer bezig houd, heeft het zin om bijvoorbeeld een XLR uitgang van een streamer aan te sluiten op een RCA ingang van een pre-amp of geïntegreerde versterker.

zijn er voordelen of misschien juist nadelen of heeft het totaal geen zin en werkt het alleen als beide in en uitgangen XLR zijn.
uiteraard moet wel even de XLR stekker aangepast worden wil het überhaupt gaan werken.
Als er een RCA uitgang opzit heeft het geen voordeel en is het uiteindelijke signaal precies hetzelfde.

Rob

gizmo2

Citaat van: Rob_Dingen op juli  4, 2023, 17:26:47Als er een RCA uitgang opzit heeft het geen voordeel en is het uiteindelijke signaal precies hetzelfde.

Rob
het gaat mij om dit dac board er zit een XLR en RCA aan.
zou het dan nut hebben als ik van daaruit XLR naar RCA in zou gebruiken.

https://www.audiophonics.fr/en/dac-modules/balanced-dac-board-2x-pcm1794a-i2s-24bit-192khz-p-16527.html

Tien

Je raakt het 'balanced' gedeelte (voordeel) dan kwijt dus ik neem aan dat daarom op de DAC ook een RCA zit (voor als de versterker geen XLR heeft). Maar mogelijk begrijp ik je vraag niet.

gizmo2

Citaat van: Tien op juli  4, 2023, 17:46:54Je raakt het 'balanced' gedeelte (voordeel) dan kwijt dus ik neem aan dat daarom op de DAC ook een RCA zit (voor als de versterker geen XLR heeft). Maar mogelijk begrijp ik je vraag niet.
zou kunnen daarom ook mijn vraag.
zie foto hoe te configureren.

Rob_Dingen

Citaat van: gizmo2 op juli  4, 2023, 17:36:33het gaat mij om dit dac board er zit een XLR en RCA aan.
zou het dan nut hebben als ik van daaruit XLR naar RCA in zou gebruiken.

https://www.audiophonics.fr/en/dac-modules/balanced-dac-board-2x-pcm1794a-i2s-24bit-192khz-p-16527.html

Nee

gizmo2

jossie

Mogelijk is bijgaande technische uitleg nog nuttig voor je:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?msg=2585703

Verloopjes van XLR naar RCA zijn een erg slecht idee omdat in dat geval meestal een van de signaal uitsturende pinnen wordt kortgesloten.
Omni !

El Nino

En andersom, RCA uit en XLR in?

Maakt dat nog verschil? Zit naar een Transrotor phono te kijken (8.2 MC) en die heeft XLR in vanuit de draaitafel en RCA uit die dan weer op mijn Linn XLR in gaat..... Begrijp eigenlijk niet waarom ze dan ook geen XLR uit hebben?!
Linn Klimax DSM - Klimax Mono | Transrotor Rondino Nero | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond