eerste ervaring met de Dune HD Pro One 8K Plus

Gestart door eduard, april 28, 2024, 15:08:06

Vorige topic - Volgende topic

eduard

ondertussen is de Dune HD Pro 8K Plus ook via de eu site beschikbaar. Ik wacht nog even tot hij op amazon.nl staat en dan ga ik deze bestellen.

https://dune-shop.eu/collections/frontpage/products/dune-hd-pro-8k-plus

N1v3K

Citaat van: eduard op december  5, 2024, 14:37:10ondertussen is de Dune HD Pro 8K Plus ook via de eu site beschikbaar. Ik wacht nog even tot hij op amazon.nl staat en dan ga ik deze bestellen.

Als ik de comments en de reviewer zelf mag geloven, ondersteunt deze speler geen DV FEL.

eduard

En zo juist besteld via amazon. Komt als het goed is voor de kerst binnen.

eduard

Heb sinds donderdag de Dune HD Pro 8K hier staan als vervanger van de dune realvision 4k.
Na aanzetten gelijk een software update die liep niet helemaal vlot. Tijdens het proces ging hij uit en wilde niet echt meer aangaan. Na 1 keer uit en aan via de schakelaar aan de achterkant ging de upgrade netjes verder.
Speler lijkt het verder gewoon weer netjes te doen en vooral alles iets vlotter dan mijn vorige. Helaas lukt het mij niet om tegen de afstandsbediening te praten. Er zou een mic in zitten die je bij zoek actie zou moeten kunnen gebruiken (is mijn veronderstelling).Maar die deed het op mijn 4k ook al niet.
Het netwerk automatisch doorzoeken is nog steeds een ramp. Als ik op workgroup klik om zo de speler het netwerk te laten bekijken lijkt hij vast te lopen deed de 4k ook.
Maar ik was daar op voorbereid. Ik had de config van mijn met netwerk shares opgeslagen op een usb stick. Dune heeft een leuk stukje software om je netwerk share op te slaan en weer te laden. Maar je kan ook netwerk werk shares handmatig aanmaken. Dat gaat vooral makkelijk als je de app gebruikt via je telefoon.
Helaas gaat mijn tv na wisselen van een youtube filmpje bijna altijd even op zwart(smarttube). Dit zal te maken hebben met de variabele resolutie die de speler uit stuurt naar mijn tv. En mijn sony lijkt niet de snelste te zijn om weer snel te locken op het inkomende signaal. Nog eens uitzoeken of ik hier een oplossing voor kan vinden zowel smarttube als de dune hebben wat video settings. Ik doe het liever in smarttube app zodat het de rest van videos niet in de weg zit.
Heeft iemand toevallig een overzichtje van de beste video settings voor de dune.
Wat netjes is dat de meeste video verbeter opties uit staan.
Heb een paar film fragmenten met dolby vision geprobeerd en die lijken gewoon volgens mij TV met DV aftespelen.
Heb maar weinig settings aangepast. Oa audio naar bitstream gezet en spdif audio uit.
Wat jammer is de auto standby functie lijkt nog steeds niet in de software te zitten. Deze zat er in de 4k wel in. Met de power off functie heb je 2 opties. 1 video output off of gewoon uit. Standaard lijkt deze op video output off te staan.
Wat deze ook wat beter doet dan de mijn dune 4k is dat ik deze kan aanzetten terwijl ik op mijn versterker de dune nog niet als bron gekozen had. Bij de dune 4k bleef deze op zwart als ik niet eerst de input van mijn denon op de dune zette voordat ik deze aan zette. Ik kon soms via de app toch weer beeld te voorschijn toveren. Maar meestal zette ik gewoon eerste even de denon op de juist input als ik hem aanzette. Als hij eenmaal aanstond kon ik zonder problemen weer van inputs wisselen.
Ik heb nog niet kunnen vinden of speler ook een web pagina hebt die je kan oproepen om op die manier de settings aan te passen. Zou het mooi vinden als ik settings zou kunnen aanpassen terwijl de speler gewoon doorgaat met het afspelen van bijvoorbeeld een film.
De videowall ziet er netjes uit. Maar eigenlijk gebruik ik die nooit, ik speel eigen altijd direct vanaf folders.

eduard

Nu alweer een paar maanden verder met de Dune HD Pro 8K. Speelt gewoon goed. Alleen nadeel is dat ik meer dan de helft van de tijd de stream aan moet zetten via de schakelaar aan de achterkant. Hij wil geregeld via de AB niet verder booten. Je ziet de led aan en uit gaan en dat houd hij vrij lang vol. Soms komt hij er uit en boot hij door maar meestal ben ik dan allang opgestaan en de schakelaar omgezet. Denk dat ik er een slimme stekker voor ga zetten. Jammer. Ik had dit ook al met de Dune HD Pro one 8K maar daar wilde hij geen 1 keer door booten met de AB.

Wat vreemd is dat hij de eerste weken het eigenlijk altijd deed met de AB en nu steeds vaker niet.

Robert

Citaat van: eduard op maart 20, 2025, 19:10:47Nu alweer een paar maanden verder met de Dune HD Pro 8K. Speelt gewoon goed. Alleen nadeel is dat ik meer dan de helft van de tijd de stream aan moet zetten via de schakelaar aan de achterkant. Hij wil geregeld via de AB niet verder booten. Je ziet de led aan en uit gaan en dat houd hij vrij lang vol. Soms komt hij er uit en boot hij door maar meestal ben ik dan allang opgestaan en de schakelaar omgezet. Denk dat ik er een slimme stekker voor ga zetten. Jammer. Ik had dit ook al met de Dune HD Pro one 8K maar daar wilde hij geen 1 keer door booten met de AB.

Wat vreemd is dat hij de eerste weken het eigenlijk altijd deed met de AB en nu steeds vaker niet.

Boot de Dune wel betrouwbaar zonder kabels aangesloten (met uitzondering van de stroomkabel, natuurlijk) en zonder WiFi?

eduard

Citaat van: Robert op maart 21, 2025, 15:51:32Boot de Dune wel betrouwbaar zonder kabels aangesloten (met uitzondering van de stroomkabel, natuurlijk) en zonder WiFi?

Geen idee zou ik eens naar moeten kijken.
Heb soms het idee dat hij wat moeite heeft met wanneer de video opties allemaal op auto hebt staan. Heb daar nu 1 of 2 opties van de auto afgehaald. Het locken van video resolutie wijziggingen vooral met youtube kan soms in combinatie met mijn tv en versterker een dia show opleveren of geen beeld. Nu ik video iets aangepast hebt locked de tv tenmiste sneller bij het afspelen van youtube.

eduard

Citaat van: Robert op maart 21, 2025, 15:51:32Boot de Dune wel betrouwbaar zonder kabels aangesloten (met uitzondering van de stroomkabel, natuurlijk) en zonder WiFi?

Gisteren avond wilde hij weer niet standaard boten. Toen de kabels er uit getrokken dat heeft niet geholpen maar hij was dus toen albezig met opstarten.

Robert

Citaat van: eduard op maart 22, 2025, 12:35:23Gisteren avond wilde hij weer niet standaard boten. Toen de kabels er uit getrokken dat heeft niet geholpen maar hij was dus toen albezig met opstarten.

Ja, dat is misschien al te laat geweest. Daarom eerst afkoppelen en dan booten.
Dat een aantal keren proberen om te zien of er een patroon in te ontdekken valt.

eduard

Booten zonder kabels heeft in mijn ogen niet zoveel nut. Dan kan ik hem niet gebruiken.
Het is namelijk niet verstandig om hdmi kabels aan te sluiten wanneer een device aan staat dus. Ik hou het bij deze ene halve poging. Vind het wel goed zo heb nog wel ergens een slimme stekker liggen die ik er tussen ga plaatsen. Ik vermoed dat dune zelf wil dat je hem niet uitzet de standby functie is namelijk verdwenen ik kan hem niet vinden.

Robert

Je begrijpt mij niet helemaal goed.
Het zonder kabels booten is puur als test, niet om daarna de HDMI kabel erin te pluggen om hem te kunnen gebruiken.
Ik neem aan dat je aan het display wel kunt zien of het booten succesvol is?

Mijn punt was dat als de Dune zonder kabels wel elke keer betrouwbaar boot het dus blijkbaar zit in de opbouw van de verbindingen (HDMI handshake, IP-adres krijgen van DHCP server etc.) waardoor de Dune kan gaan hangen tijdens het boot proces.

Dan weet je nog niet de exacte reden van de boot problemen, maar wel dat je het in die richting moet zoeken.
Zit er geen patroon in booten zonder kabels (ene keer wel, andere keer niet) weet je ook gelijk dat dat niet het probleem is.
Dan is het eerder een software- of hardwarematig probleem.

eduard

Hoi Robert bedankt, Ik snap nu wat je bedoelt ik ga dat wel een keer proberen. Zojuist de dune in gesteld dat hij eigenlijk niet meer uit gaat. Bij power off alleen extern display uit.