Geluid wordt wat minder strak naar verloop van tijd

Gestart door Vhond, januari 4, 2025, 19:46:57

Vorige topic - Volgende topic

Spijkie

Citaat van: Vhond op januari  7, 2025, 11:58:05Heb je toevallig ervaring ermee? En wat kost zoiets (plusminus)?

Nee geen ervaring mee maar een eerste onderzoek hoeft niet veel te kosten lijkt me.
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Rowdy

Als er nog garantie op zit, waarom moet je dan iets betalen als de voorversterker niet in orde is? Of is het beperkte garantie?
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

Vhond

Nog even een vervolg op de test die ik nog zou doen met het aan laten staan van de eindversterker (en andere apparatuur) en alleen de voorversterker even (ruim een half uur) uit te doen: geluid is na aanschakelen echt weer opener (minder 'versmeerd').

Als er nog andere suggesties zijn tav wat dat zou kunnen zijn dan hoor/lees ik die graag.

Kurt

Buiten condensatoren zitten er niet veel componenten in een vv die onderhevig zijn aan slijtage, of verandering in gedrag. Een elco, wat uiteindlijk een chemisch elektrolytisch brouwsel is, kan een fabricage fout hebben, of onderhevig zijn aan slijtage, wat maakt dat het zijn werking niet goed meer doet.

Iedere goede hersteller hangt die aan de osciloscoop, stuurt er een sinus door, en ziet dadelijk (en na een tijdje) wat het probleem is, zonder zelfs maar te luisteren.

Vhond

Ik heb helaas geen ESR meter, maar een oscilloscoop is natuurlijk ook mogelijkheid. Ik verdenk de blauwe elco's.

Rowdy

Waarom zelf iets doen als je nog garantie hebt?

Vhond

Dat is niet geheel duidelijk (wel of geen garantie)...

Rowdy

Condensatoren kunnen de oorzaak zijn, maar ook de halfgeleiders.
Je kunt eventueel de voorversterker aanzetten met de kap open. Als je de versmering hoort kun je de componenten, bijvoorbeeld halfgeleiders, één voor één bevriezen met bevriezinggspray. Als de versmering dan weg is is die component de oorzaak.