Sony Bravia 9 XW8100 review

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 23, 2024, 10:22:03

« vorige - volgende »

J.A.F._Doorhof

Soms zie je beelden waarvan je denkt... het is net een foto.
En dan zie je het bewegen.

Dat is in 1 woord het beeld van de Sony Bravia 8100.
En dit zie je zelden zoveel rust en diepte.
Bravia-Pro-9-left-facing.jpg

Sony Bravia 9 XW8100
De XW8100 is een beest van een projector en in feite de vervanger van de waanzinnige XW7000.
De XW7000 was al een flinke stap voorwaarts tov de vorige generatie maar nu met de nieuwe XR processor heeft Sony eindelijk een enorme stap gemaakt met HDR. Laat ik meteen duidelijk stellen dat op HDR zowel Sony als Epson iets achter liepen op JVC, maar met deze nieuwe generaties bij zowel Epson als Sony is HDR een enorm stuk beter geworden.

De nieuwe XR processor van Sony is al een tijdje uit in hun TVs en elke keer als ik zo een toestel kalibreer valt me op hoe smooth het beeld is bij bewegingen (zonder het soap opera effect) en vooral de rust en diepte van HDR materiaal. Maar goed een TV is iets heel anders als een projector.

Zonder het al te technisch te maken
Een projector heeft een beperkt dynamisch bereik in vergelijk met een TV en als je je realiseert dat er zelfs amper TV's zijn die echt gebruik maken van "volledig" HDR snap je dat we de komende jaren nog heel veel vooruitgang kunnen verwachten.

Wat de XW8100 uit het HDR materiaal weet te persen is ronduit indrukwekkend.
Binnen de HDR afhandeling kun je kiezen uit 3 "verwerking" opties. Alle 3 geven ze een andere "Compressie" afhandeling. Zoals je kan verwachten heeft stand 1 de minste compressie en stand 3 zorgt voor een wat grotere compressie. Je kan deze nu combineren met de Dynamic HDR Enhancer en dit geeft de XW8100 een zeer mooie optie voor het automatisch laten draaien of als je wilt kun je fine tunen tot je exact het beeld hebt wat bij het materiaal past.

Iets meer technisch
Zonder het heel ingewikkeld te maken, HDR heeft een gigantisch dynamisch bereik.
Aangezien displays dit standaard niet kunnen weergeven moeten we "noodoplossingen" gebruiken. We kenden dit vroeger al bij de eerste HD projectoren die standaard begonnen te werken met mechanische iris opties, dit was een manier om het zwart dieper te maken en lightoutput bleef vaak onaangetast, maar het verschil was behoorlijk.

Met de nieuwe projectoren kun je aan laserdimming denken, of zelfs in combinatie met een mechanische iris. Maar dan nog werk je met een standaard dynamisch bereik van REC709.
Zodra we richting HDR materiaal gaan moeten we veel meer doen om het beeld weer wat pit te geven op een projector. Hiervoor gebruiken we technieken die als het ware het dynamisch bereik dynamisch veranderen, het is wel belangrijk dat hierbij rekening gehouden word met de PQ.

Wat is nu die PQ waar je vaak over leest ?
HDR is op de markt gekomen om meer in de buurt te komen van wat onze ogen kunnen zien. Dit betekend dus een veel grotere kleurspace (meer verzadiging en smoothere overgangen) maar ook veel meer detail in schaduwen en highlights.

Op dit moment zijn er 2 HDR standaarden.
De eerste meest bekende is de PQ (ST2084) standaard
Binnen deze standaard kennen we 3 manieren van metadata overdracht, de HDR10 standaard die op de meeste projectoren word ondersteund en ook gebruikt word voor BD, Streaming diensten etc. Dan hebben we nog HDR10+ en natuurlijk Dolby Vision. Het grootste verschil is zoals gezegd in de metadata die het toestel aangeeft hoe de tonemapping afgehandeld word.

Zoals gezegd zijn er 2 standaarden (op dit moment).
De 2e standaard is de zogenaamde HLG, dit is vooral bedoeld voor live opnames.
De Sony projectoren ondersteunen HDR10 en HLG.
Aangezien ST2084 backwards compatible is, betekend dit dat je in feite alles kan bekijken. In onze test bleek dit ook (net als met de andere Sony units).

Voor een echt goede HDR weergave zul je een toestel moeten hebben die minimaal zo rond de 1000 nits kan weergeven (als start), aangezien de meeste projectoren niet veel verder komen dan 100-200 nits snap je dat er dus "getoverd" moet worden met het materiaal.

Maar je wil natuurlijk wel dat alles natuurlijk blijft ogen.
Kleuren bestaan uit 3 coordinaten in een gedetineerde kleurspace.
x,y en Y.
Hue, Saturatie en luminantie.

Als we een film kijken willen we natuurlijk niet dat iemand binnen een rood gezicht heeft en buiten een oranje tint krijgt, dus als we gaan werken met tone mapping is het belangrijk dat de techniek de PQ curve zoveel mogelijk volgt. Maar er zal ergens een compressie of roll off punt moeten gekozen worden, en dit doe je met de Modes 1,2,3 De XR chipset zorgt verder voor een zo natuurlijk mogelijk ogend beeld.

Ik sla hier een aantal stappen over die intern plaats vinden maar eerlijk is eerlijk de tone mapping op de XW8100 is extreem goed, ik zie geen kleur shifts die kunnen optreden bij HDR tone mapping. Dit geeft een zeer stabiel beeld dat vele malen dynamischer lijkt dan wat je leest in de cijfers. Ik heb echt een tijdje zitten genieten voor ik me realiseerde, "ik moet nog meer meten en testen".

Kijk ervaring
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen.
Ik kan je gaan vertellen dat in vergelijk met een VW590 die ik daarna moest herkalibreren het lijkt alsof je een lege doos oppakt, en dit kan enorm belangrijk zijn als je de projector gaat ophangen (het is echt bizar hoeveel lichter de nieuwe projectoren zijn).

Ook kan ik je vertellen dat je nog steeds alle aansluitingen hebt, maar ondertussen weten we dat wel. Dus de kijk ervaring.

Als eerste valt op hoe ENORM FRICKING scherp dit beeld is.
Ik heb heel wat projectoren gezien in de afgelopen 30 jaar maar wat is dit een plaatje.
Met de motion flow op de laagste stand en HDR in mode 2 val je echt van je stoel van het HDR beeld. Het is net een bewegende foto. Mega strak en super scherp. En die scherpte valt elke scene op. Haartjes op de test disc van de herten en geitjes in de bergen heb ik zelden zo enorm scherp gezien, maar vooral als je vlak voor het scherm staat zijn er geen jaggies te zien bij pans. WOW. De XR chip doet zijn werk :D

Films zijn fantastisch met diepe contrasten en een enorme OEMPF factor. De laser hoef je zelfs op grote schermen ABSOLUUT niet op vol vermogen te zetten, tenzij je wil dat de irissen in je ogen kraken bij heldere scenes.

Een van mijn referentie punten is hoe ik een scene ervaar met veel mensen op een straat en op de XW8100 is dit fantastisch, je ziet echt diepte en de diepte in, dit is moeilijk uit te leggen maar in het kort, het is voor mij een test hoe je in de film word gezogen, en dit is een flinke ervaring :D

Voor de gamers
Sinds de release van COD6 ben ik ook weer helemaal into gaming. Echt een fantastische game die alles weer combineert wat ik miste in COD. Maar goed.
Vooral bij games als COD is het mega irritant te spelen op een projector of tv met teveel lag.

We spreken over LAG als het signaal van het beeld later binnen komt als "real life".
Het is nagenoeg onmogelijk een LAG te hebben van 0ms. Kabels, conversies, scaling, interpolatie, diming etc. alles kost enigszins tijd en dat is heel normaal.
Dit is ook waarom je op je versterker vaak de lipsync moet/kan aanpassen.
Zoals je weet zal die waarde vaak behoorlijk oplopen naarmate je meer enhancements gebruikt. Voor gaming is dat een ramp, want tegen de tijd dat je je realiseert dat er iemand op je schiet is het al te laat.

De VW8100 heeft een zeer indrukwekkend 4K/120hz input met een inputlag van.... 12ms.
Om je idee te geven hoe snel dit is.
Als ik gitaar opneem in onze home studio is dit onmogelijk met een BT hoofdtelefoon, tegen de tijd dat ik de noot hoor ben ik al 10-20 noten verder dit is dus niet te doen, denk aan een vertraging die je hoort als je je stem opneemt.

Aangezien ik graag draadloos wil kunnen opnemen heb ik een AIAIAI hoofdtelefoon gekocht met een aparte WIFI module die een 12ms lag heeft. Tel daar wat vertraging bij van effect apparatuur en ik kan je nu al vertellen dat ik op volle snelheid kan spelen (ben geen Petrucci maar wel snel) zonder ook maar enige vertraging of "flare" effect.

MAW (sorry voor de sidestep), dit betekend dat je zonder problemen in de top 3 terecht kan komen en geen last zal hebben van de lag.

Aangezien dit een van de meest gevraagde opties is, heb ik er dit keer wat extra aandacht aanbesteedt en zoals gezegd het is perfect gamen op de XW8100 en dankzij de laser hoef je je ook geen zorgen te maken over lamp slijtage.

Black level
Laat ik meteen maar weer met de deur in huis vallen.
Voor mij is er in het zwart level meer dan alleen maar hoe diep het zwart gaat.
HEEL diep zwart is leuk in een batcave maar als je echt serieus gaat kijken moet je eigenlijk alle lichten uitdoen in je Home Theater, 2 minuten wachten en hoe je je scherm dan ziet is het diepste zwart wat je projector kan weergeven.

Je kan dit oplossen met een ALR scherm, maar ook dan vind ik het volgende belangrijker.

Zwart is een punt waar vaak de problemen komen.
Je kan kiezen voor absoluut zwart, maar vaak mis je dan een deel van de onderkant van de details die voor mijn vaak juist erg belangrijk zijn om in een film getrokken te worden. Je kan ook kiezen voor een iets hoger standaard black level en alle details kunnen zien.

Als je je realiseert dat zodra er ook lichtere vlakken zijn in een film onze irissen hun werk gaan doen dan snap je al dat er bij een projector veel meer telt dan alleen maar een getal met een lagere absolute zwart waarde. Natuurlijk is wel hoe lager hoe beter mits dit in je kamer past en geen detail kost.

Een "perfect" zwart in een kamer met witte muren kan betekenen dat je veel minder detail ziet dan een projector die een iets hoger absoluut zwart heeft. Vandaar ook dat vaak in lichtere ruimtes er mensen waren die beweerde meer details in het zwart te zien dan een liquid coupled CRT projector :D

MAAR.... het is wel belangrijk dat we een kristalhelder, niet gekleurd en vooral gedetailleerd zwart hebben, wat diep genoeg gaat voor batcaves. En daar slaagt de Sony VW7000 al behoorlijk in maar de VW8100 gaat nog een stukje dieper door de nieuwe afhandeling.

In de nieuwe generatie heet die XR Deep Black en is actief als laser diming actief is.
Het is moeilijk exact te meten wat het doet daardoor maar als ik het detail vergelijk met onze 790 (is nu te koop voor 5200 met 1900 uur) en de VW7000 dan is de VW8100 DUIDELIJK gedetailleerder in het zwart, kleine details vallen op de VW8100 direct op en pas na vergelijk op een andere unit zie je ze ineens ook :D Dit effect is altijd leuk in demo's waar je op projector 1 details niet opvallen maar na het zien van projector 2 je ze ineens ook ziet in de andere :D Dit betekend puur dat je een enorm goede schaduw detaillering hebt.

Extra opties
Natuurlijk heb je de volledige "suite" van Sony enhancements voor handen, dus ook ouder of slecht materiaal kun je naar hartenlust ruisvrij maken, smoother etc. persoonlijk heb ik dit altijd uit staan. Misschien als er een Laserdisc word gedraaid kun je daar wel mee spelen, maar het streaming en BD materiaal heeft dit absoluut niet nodig, maar het is leuk dat het er is.

Conclusie
Meet resultaten volgen in de volgende post.
De XW8100 is een WAANZINNIG goede projector.
De motion flow is zoals we van Sony gewend zijn top notch, en is zelfs weer een stap beter dan de VW7000, maar vooral de HDR afhandeling is een ENORME stap voor Sony. Gecombineerd met de enorme scherpte in het beeld en de overvloedige lightoutput kan ik alleen maar zeggen dat als je dit soort budget wil uitgeven en je wil gamen, motion flow gebruiken en natuurlijk goede tone mapping eist voor HDR... de VW8100 zal in jouw Home Theater voor jaren plezier zorgen.

Wat een projector :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

De metingen
Laten we eerst eens kijken naar de grayscale en CMS.
Bij de grayscale werken we met de kleuren Rood, Groen en Blauw om een zo neutraal mogelijke "grayscale" te maken. Dit betekend dat de kleurbalans in een film correct word weergegeven.

Dit is zeer belangrijk aangezien kleur veel gebruikt word voor het oproepen van emoties. Dus een projector die niet goed afgesteld staat zal een heel groot deel van de film ervaring niet weergeven, of verkeerd. Tevens zorgt een goede grayscale ervoor dat beelden van het donker naar het licht dezelfde tinten behouden zoals we dat zouden verwachten. Vandaar ook het belang van een goede afhandeling als je gaat werken met tone mapping of gebruik van andere dynamische aanpassingen.

Uit de doos was de XW8100 qua grayscale eigenlijk helemaal niet zo slecht.
xw8100 sony-4.jpg

Maar waar het eigenlijk altijd mis gaat uit de doos is het CMS.
Bij het CMS (Color Management System) gaan we werken met de kleurspace.
Dit gebeurt via het kalibreren van 6 kleuren (RGB - CMG) en deze moeten niet alleen op het juiste punt in de kleurspace terecht komen, maar ook de juiste helderheid hebben. Tevens is het hier belangrijk dat het witpunt (iets boven de blackbody curve) perfect de primaire met de secondaire kleuren verbind.

xw8100 sony-5.jpg

Contrast waardes
Hier kijk ik altijd met wat terughoudendheid tegen aan.
De tijd dat we dit als belangrijkste factor bestempelde ligt denkt ik wel ver achter ons, maar het zijn wel nog steeds zeer belangrijke cijfers.

De full on/full off meting is de eerste die ik altijd meet.
Dit is een meting waarbij NA de calibratie alle settings qua dynamiek uit gezet worden, we meten dan als het ware echt het paneel zelf, zonder enige hulp van hard/software (wat er uit kan).

De VW8100 komt uit op een full on/full off meting van : 5500:1
Zodra we laser diming gaan gebruiken komt de VW8100 uit op : 14000:1
Dit zijn al behoorlijk mooie cijfers, maar dit kan zo veranderen, geef iets minder helderheid en de contrast waarde loopt enorm op, hier zie je dus vaak ook tussen reviews wat verschillen. En vergis je niet een aanpassing van 2 cijfers achter de komma geeft een flinke verandering, ik vind deze metingen dan ook tegenwoordig veel minder interessant.

Let wel als we hier gaan werken met de HDR modes gaan de contrast waardes behoorlijk omhoog en kun je "commerciele" waardes van 30-40.000 krijgen. Je bent dan echter denk ik meer naar techniek aan het kijken dan echt de panelen, en als ik eerlijk ben zie ik liever de metingen van de panelen zelf.

Waar het leuk word is ANSI contrast.
hier meten we een "checkerboard" met puur zwart en puur witte vlakken.
Op deze manier krijg je een WORST case scenario performance.
Maar vooral geeft dit aan hoe "irritant" of juist niet de "melkachtige" uitloop is rond heldere licht punten, hoe hoger deze waarde des te meer OOMPF in het beeld.

Waardes van boven de 300:1 zijn eigenlijk al behoorlijk goed.
Dus als je een meting krijgt van : 340:1 dan spreken we over een fantastisch beeld.

De VW8100 is ook qua metingen weer een fantastische nieuwe projector voor de meest veeleisende kijkers.

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Richard70…

Mooie revieuw Frank.
Vind alleen de prijs €25999 niet zo mooi  :D
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K IW500 , center M&K IW500, Surround M&K S150. Subwoofer .M&K X15+
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo z9x8k

reza

Dank je Frank voor je zeer uitgebreide review!
Lijkt me een zeer mooie machine.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

Citaat van: Richard70... op december 23, 2024, 12:42:36Mooie revieuw Frank.
Vind alleen de prijs €25999 niet zo mooi  :D

Dacht dat je net een grotere tappas plank op het menu had gezet? Toe... kan best nu  :pompom:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek , Crowson actuators (2X)

buckler

JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek , Crowson actuators (2X)

J.A.F._Doorhof

Het is een wat hoger segment projector.
Gelukkig hebben we ook de vw5000 nog voor een waanzinnig mooie aanbieding ;)

Of de xw6100.
Custom installer

williams

Hoi Frank leuk om weer is een review van je te lezen en gezien je enthousiasme moet het wel een heel mooi plaatje opleveren,helaas lijken de prijzen van tegenwoordig wel gekoppeld te zitten aan de woningmarkt 😊.
Verwacht je van Sony ook nog een vervanger van het instapmodel dit jaar met eventueel ook tonemapping erop ?
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

J.A.F._Doorhof

Ik post regelmatig reviews ;)

Het is het hoe je het bekijkt
De qualia was ooit in de 45k
Een tijd geleden ook een projector aan een klant geleverd in die klasse.

Als ik kijk wat nu de xw8100 doet kun je bijna spreken van een prijs doorbraak ;)

Wij zitten zelf voornamelijk in de klasse 1000-15000 voor onze klanten en daar is bv met de xw5000 echt een waanzinnige projector voor een prijs waar je een aantal jaar geleden nooit had kunnen kopen een full 4k laser te kunnen kopen.

Prijzen zakken wel degelijk gelukkig.
Of er iets leuks aankomt in de instap serie ?
Natuurlijk de ontwikkeling gaat altijd door :)

Custom installer

riwi

Bedankt voor de review Frank.

Kan je nog wat zeggen over de lichtopbrengst evt in vergelijking met andere projectoren. Het valt mij op dat de nieuwere generaties steeds meer licht geven. Ik denk ook een poging om het dynamische bereik wat te vergroten.

Overigens heb je het 50% van de tijd over vw8100, vw7000, vw5000, maar volgens mij heten de huidige generatie xw8100, xw6100, xw7000, xw5000

En hoe zit het met de verschillen tussen de xw6100 (bravia 8 ) en de xw8100 (bravia 9) ? Want daar zit kwa prijs toch 10k€ tussen dacht ik.

J.A.F._Doorhof

Sorry de VW aanduiding zit er een beetje te diep in :)

De lightoutput van de XW8100 is behoorlijk. De laser op 60% geeft in onze demo ruimte nog meer dan genoeg licht.

De XW6100 heb ik ook een review van gemaakt. Of het 10k meer waard is is moeilijk te zeggen. Zolang je mensen hebt die 40k neer leggen voor een projector zal dit me ook absoluut niet verbazen.

Zelf maar dat is ZEER persoonlijk denk ik dat juist de klasse 5-15k op dit moment de meest interessante is.

Maar als je in dit budget zoekt heb ik zelden zoveel rust in het beeld gezien. 
Custom installer

riwi

De CMS calibratie driehoek is voor REC709 neem ik aan. Heb je ook gekeken in hoeverre deze beide Sony projectoren de P3 color space halen?
Ik zie in de grafiek dat de pre calibratie punten voor groen, geel en rood een stukje buiten de driehoek liggen.
Lever je dan met de calibratie licht in om die kleuren toch binnen de driehoek te krijgen?

Met de JVC (NP5) kan de projector zien wat er binnen komt SDR/Rec709, of HDR/Rec2020 met P3 en schakelt dan zelf naar het juiste kleur profiel. Doet de Sony dat ook of moet je dat als gebruiker zelf doen?

reza

Bij mijn 7000 doet hij dat ook automatisch, het lijkt me dat deze nieuwe machines dat ook zo doen..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

De meeste nieuwe machines schakelen zelf gelukkig.

Ik heb wat moeite met rapporten voor HDR.
De helderheid bij alle projectoren blijft ver achter bij de specs en tone mapping gebeurt veelal dynamisch dus het rapport laat vaak enorme afwijkingen zien waar in de realiteit met alle functies actief en gecalibreerd de machines onderling flink verschillen.

Vandaar dat ik met HDR me meer richt op performance en kijk ervaring. Het rapport zegt bar weinig van wat je uiteindelijk ziet. Bij rec709 is dat een heel ander verhaal.

Je leert meestal iets licht in bij een calibratie. Dat heeft er meestal mee te maken dat ze uit de doos op de "lasstand" staan met onnatuurlijke kleuren.

De vraag die beter is, blijft er genoeg over ;). En dan is het antwoord "hell yeah" ;)
Zoals gezegd ik draai onze 790 op 75% laser en dat doet soms zeer aan je ogen. De xw8100 hadden we rond de 60%.

Ik wil best de kleurspace metingen erbij zetten bij volgende reviews maar zoals gezegd met HDR krijg je "verschrikkelijk" inaccurate rapporten zonder Tone mapping en dimming.

Daar is het echt de techniek die de machines onderling enorm laten verschillen.

Als je puur naar de driehoek kijkt voor x, y krijg ik de meeste wel in de buurt van bt2020 of p3. Het is de helderheid Y waar het misgaat en waar je concessies of software/hardware moet gaan gebruiken.
Custom installer

pameijer

Ergens begrijp ik dat niet. Koop je een pj voor het licht en dan zet je hem op 60%. Klinkt als ik koop een Ferrari en knijp de motor op 100 PK. Je wilt toch juist het volledige bereik gebruiken van zo'n pj? Die 100% tikt hij pas aan als je op HDR een echte highlight heb, waarom zou je hem maximaliseren op 60% Zoals ik het zie moet je dan binnen die 60% gaan tonemappen waardoor alles te donker wordt.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

Als je in deze klasse een projector koopt kun je bv grotere schermen gebruiken maar ook bv overdags met lichten aan op 100% kijken met een concessie op absoluut zwart en als de ruimte donker is kun je de laser naar 60% zetten en alsnog genieten van een flinke lightoutput maar beter zwart.

Ik denk dat je de laser verwart met contrast en helderheid. Als die je aanpast beperk of vergroot je het dynamisch bereik enorm.

Bij het dimmen van de laser werkt dat iets anders. ;)

En vergeet niet ik test en review in een batcave met een 2.40 en 2.85 breedt scherm.

Dit soort projectoren worden ook vaak in andere opstellingen gebruikt.
Custom installer

Kjelt

Met laserdimming is bv 50% echt niet de helft van het licht (lumens) tov 100%. Het loopt wat anders, niet lineair.
Prachtige projector inderdaad de bravia 9 maar een IMO niet te rechtvaardigen meerprijs tov de Bravia 8 voor die extra lumens.
Maar als je een heel groot scherm hebt en wel moet en de bijbehorende bankrekening heb je een pracht projector in huis.

J.A.F._Doorhof

Correct laser diming kun je omschrijven als relatief subtiel.
Custom installer

riwi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 25, 2024, 11:06:16Ik wil best de kleurspace metingen erbij zetten bij volgende reviews maar zoals gezegd met HDR krijg je "verschrikkelijk" inaccurate rapporten zonder Tone mapping en dimming.
Ik snap dat het lastig/onmogelijk is om met dynamische HDR tone mapping metingen te doen. Ik bedoelde dan meer het kleurbereik.
Als we een 3D LUT calibratie doen met de HTPC en de projector in de SDR/rec2020 stand dan geeft ie aan het einde aan : 91% van P3, en die waarde verschilt dan wel per projector en model.
Mijn redenering was dan dat als dit getal 100% aangeeft dat je ook in HDR/Rec2020 correcte kleuren hebt of kan hebben. Al zal de mapping kwa saturatie wel weer zaken wijzigen.

Ik denk dat je met de huidige generatie projectoren altijd wel perfect rec709 kan weergeven dus die meting is dan minder interessant. Hooguit om te zien hoe slecht ie uit de doos was. Juist voor P3/rec2020 is het interessant omdat veel projectoren dat niet 100% halen. En ik denk dat mensen die een dergelijke projector kopen ook zeker HDR materiaal zullen kijken.

En ik zou wel willen zien wat de calibratie uiteindelijk kost aan licht opbrengst. Want als je in de 7 serie JVC projectoren (X7900, N7, NZ7, NZ8, NZ800) het interne kleurfilter er voor zet om hem 100% P3 te krijgen en dat kost 30% van de lichtopbrengst, dan zeg ik laat dat filter maar weg.

J.A.F._Doorhof

Correcte kleuren bt2020 zal heel moeilijk worden omdat het helderheids gedeelte het bij lange na niet haalt.

Ik zal bij de volgende wat standaard colorspace metingen erbij doen en sweeps. Als we dat als referentie aan houden zonder verdere hulpmiddelen kan het interessant zijn om te zien wat door de jaren heen de invloed is van hardware VS software.
Custom installer