Sony Bravia 8 VPL-XW6100ES

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 4, 2024, 13:13:15

« vorige - volgende »

J.A.F._Doorhof

Vandaag in de test de nieuwe Sony VPL-XW6100
IMG_0579.jpg
Sony is enorm hard bezig met een inhaalslag op het gebied van HDR en de 6100 is wederom een flinke stap voorwaarts.

De 6100
Laten we eerst even naar wat specs kijken.
Dit is een native 4K laser projector met de nieuwe Sony processor aan boord, die een flinke vooruitgang boekt op zowel HDR maar ook motion flow.
Output is volgens de specs 2700 Ansilumens en dat betekend dat de 6100 zelfs na de calibratie zelfs op grotere schermen een fantastisch beeld neerzet wat je soms doet knijpen met je ogen van de lightoutput (op een goede manier).

Prijsklasse
De 6100 ligt met zijn prijs rond de 15K, dit is een behoorlijke prijs maar je krijgt wel een hele mooie projector waar je jaren mee vooruit kan.

Wat dingen die interessant zijn om te weten
De nieuwe XR processoren die Sony gebruikt zijn een flinke stap voorwaarts en dit maakt het nu mogelijk op de nieuwe modellen niet meer alleen een "fixed" HDR afhandeling in te stellen maar de projector doet het nu ook automatisch. Dit is natuurlijk in te stellen in stappen maar het verschil is dramatisch goed, vooral op hoger output materiaal.

Ook het zwartlevel is weer een flink stuk beter. En de laser dimming is duidelijk wederom een flinke stap verbeterd en loopt een stuk soepeler. Wat wel opvalt is dat de 6100 een zeer klein stukje van het diepste zwart (het zwart wat onder de calibratie setting ligt) niet laat zien. Zoals gezegd is dit voor het eindresultaat geen issue maar met kalibreren viel het wel op.

Ook met motion flow zijn weer stappen gemaakt. En dit geeft het beeld een waanzinnige scherpte bij bewegingen wat eigenlijk gezien moet worden om echt op waarde te beoordelen.

Tevens is er voor gamers nu een 4K/120hz support met een lag van rond de 12ms wat voor gamers een zeer goede performance is voor projectoren en er toch voor moet zorgen dat je niet meer onderaan met een potje COD6 eindigt :D

Maar dat is niet alles.
Upscaling is enorm belangrijk in een projector waar je ook nog regelmatig bv 1080P materiaal op kijkt. En ook hier is de nieuwe X1 Ultimate processor weer een stuk beter in geworden. Vooral met ouder materiaal is het mooi om te zien dat de bekende "jaggies" weer minder geworden zijn.  Bij upscaling hoort ook verscherping en in de 6100 gebruikt Sony een techniek die binnen een scene selectief verscherpt. Dus niet meer het hele beeld maar er worden objecten gekozen die verscherpt worden. Dit zou in de praktijk een veel rustiger en vooral scherper beeld moeten geven.

Vooral in scenes met veel Bokeh (uit focus achtergronden of delen) is dit goed te zien. Bij conventionele verscherping word het hele scherm verscherpt en dit geeft juist in dat soort scenes een enorme onrust of ruis. Op de 6100 is dit niet direct visueel te zien (wat een goed ding is) maar je ervaart het direct in de rust in het beeld.

Maar de verscherping gaat veel verder. Een veelgemaakte fout bij scaling zie je direct bij patronen. Vooral als lijnen niet helemaal de "regels" volgen kan het voor scaling echt een ramp zijn. Door patroon "herkenning" gaat de nieuwe X1 chipset hier heel anders mee om en de resultaten zijn verbluffend. De haren op de herten in een demodisc zijn duidelijk beter gedefinieerd, en ook videos waar veel zachtere materialen te zien zijn is wederom veel meer rust in het beeld door de betere upscaling en verscherping. Let wel, zelfs bij 4K zie je dit als je de verscherping gebruikt.

Natuurlijk horen hier technieken bij die indrukwekkend zijn.
De nieuwe chip is in staat om het focuspunt te herkennen maar ook een "depth map" te creëren. Nu is dit niet nieuw, maar om dit goed te implementeren voor video is een heel ander verhaal. Vaak leidt het tot een hard beeld wat regelmatig wat artifacts laat zien. De 6100 is geen uitzondering natuurlijk, alleen de hoeveelheid artifacts is bizar weinig tot nagenoeg niets. Alleen als je echt weet waar je naar moet kijken kun je soms iets ziet waarvan je denkt "was dat iets". Als we de klok een paar terug zetten dan was nagenoeg de conclusie dat artifacts horen bij upscaling, tone mapping en motion flow. Maar dat kunnen we nu wel wegstrepen ondertussen. Het beeld ziet er gewoon supergoed uit en ondanks dat ik geen fan ben van verscherping (natuurlijk is beter mijn inziens) ben ik nu toch wel wat aan het spelen geweest en dat gaf eigenlijk perfecte tot zeer goede resultaten :D

Beeld ervaring
Tja, wat moet je nog posten.
De scenes die ik door en door ken knallen van het beeld met soepele motion en zelfs het bekende geschok in de openingsscène van "the dark knight" is wonderbaarlijk smooth.

Maar ook Tron knalt van het scherm met bijna glanzende oppervlaktes die duidelijk laten zien dat zelfs voor de moeilijke contrastrijke beelden de 6100 eigenlijk totaal geen moeite heeft.

Als ik overschakel op HDR is het verschil enorm in vergelijk met de vorige generaties. De 5/7000 was al een leuke stap voorwaarts, de 6100 gooit daar nog even een leuk schepje boven op.

Eigenlijk weet ik verder niet wat te vertellen zonder de review onnodig langer te maken.
Behalve, wow wat een beeld!

Conclusie
De nieuwe Sony Bravia Projector 8, VPL-XW6100 is niet een projector die je even op een middag koopt (neem ik aan) maar als je echt iets zoekt waar je jaren mee vooruit kan en waar je gewoon op gamen, film kan kijken maar ook geen zorgen hoeft te maken over de lamp dan is de 6100 echt een absolute aanrader.

De VPL-XW5000 blijft natuurlijk voorlopig op de markt en is een heel stuk goedkoper. Je zal voor jezelf moeten bepalen of je het het prijsverschil waard vindt, maar als je de 6100 kiest weet ik 100% zeker dat je er geen seconde spijt van krijgt. De VPL-XW6100 is een monster van een projector.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

En natuurlijk de metingen.

Als eerste contrast.
Bij full had ik wel een probleem. We meten de projectoren in een volledig donkere ruimte en zelfs met mijn duurdere lichtmeter kwam de meting op "under" uit. Op zich logisch aangezien de laser letterlijk uit gaat. Persoonlijk heb ik niets met dit soort "stappen" omdat er nooit een scene is in een film die 100% zwart is en waar ik de noodzaak voel dat de projector helemaal uitgaat. Ik heb liever gewoon het minimale zwart level wat mogelijk is als grens. Helemaal uitgaan heeft mijn inziens geen extra waarde behalve het meten heel spectaculair te maken.

Dus meting : oneindig contrast......
En nu serieus en met wat kunst en vliegwerk gemeten.

Als je de laser dimming gebruikt zou je dus op oneindig uitkomen maar een meer realistische meting is Dimming : 10.526:1
Native paneel (zonder dimming) : 6.666,66667:1 *nee ik verzin het niet.

En dan natuurlijk hebben we nog het ANSIcontrast.
Dit is voor mij de belangrijkste meting, de andere waardes kunnen zeer makkelijk enorm variëren, een klein lampje van een BD speler kan al invloed hebben op het zwartniveau (vandaar dat we de metingen in het pikdonker doen, met zelfs het laptop scherm uit, kan zo 10% schelen).

Bij het ANSI contrast meten we verschillende vlakken in een zgn checkerboard van witte en zwarte vlakken, dit is mijn inziens een "worst case scenario" weergave van de contrast ratio van de projector. Omdat je alleen maar de maximale extremen meet met natuurlijk wat overshoot en reflecties uit de ruimte. Deze waarde komt vaak "onrealistisch" laag uit in vergelijk met de full-on full-off maar geeft wel perfect weer wat de kwaliteit is van het beeld.

Met 350:1 mag de XW6100 zich scharen in het rijtje van zeer goede performance.

Dit is een van de weinige projectoren die eigenlijk uit de doos verrassend goed meet.
In deze prijsklasse is het altijd aan te raden toch een kalibratie te laten doen, mede omdat je nooit weet of alle projectoren op deze manier uit de doos komen. En bij de kalibraties worden vaak ook andere dingen gecheckt die belangrijk zijn voor de levensduur en eventuele garantie.

Maar zelfs uit de doos is de performance best indrukwekkend.

Sony 6100 demo laser-4.jpg

Sony 6100 demo laser-5.jpg 
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Dank u voor de review.
Heb jij de 7000 hangen? En ga jij weer up-graden?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

J.A.F._Doorhof

Ik heb een hele mooie VW790 te koop (5500) en daarna is de kans levensgroot dat de 6100 er komt voor ons privé.

De 6100 is sowieso deze week nog te zien in onze demo ruimte als je even een afspraak maakt.
Custom installer

pameijer

De hamvraag is natuurlijk hoe deze projector zich verhoudt tot de JVC NZ800.
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

Daarvoor moet je ze naast elkaar zien.
Custom installer

pameijer

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december  4, 2024, 15:07:15Daarvoor moet je ze naast elkaar zien.
Thuis heb je ze ook niet naast elkaar. Als de verschillen zo klein zijn dat je het thuis niet meer kunt herinneren, kun je het beste de goedkoopste nemen?
Marantz Cinema 40 | Sony UBP-X800M2 CM| Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15-SE subs en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

Je vraagt hoe hij zich verhoudt.
Ik heb de 800 nog niet getest dus kan alleen een oordeel geven als ik ze naast elkaar zie.

In jouw aanname zou ik zeggen de vw5000 dat is een waanzinnig mooie projector en als je ze een paar dagen na elkaar zie zal het verschil niet meteen dramatisch zijn ;).
Custom installer

home@the movies

CitaatThuis heb je ze ook niet naast elkaar. Als de verschillen zo klein zijn dat je het thuis niet meer kunt herinneren, kun je het beste de goedkoopste nemen?

Ze zijn beide even duur hé 15990  ;)  ;D