Nieuwe Denon AVC-X3800H

Gestart door rytec, november 30, 2024, 00:47:52

« vorige - volgende »

rytec

Ik heb de audyssey laten werken met de microfoon op oorhoogte en de gerespecteerde afstanden enkel ervaar ik nu na die configuratie dat de versterker pas bij volume 20/25 voor mij hoorbaar geluid afspeelt, hij moet al op niveau 35 à 40 staan om de Chromecast goed hoorbaar te maken voor het afspelen van TV programma's.
Als je dan gaat kijken in de luidspreker instellingen staan de waarden voor de fronts op -6 db -7db voor de center en de sub op -2db
Iemand tips of best een keer de test opnieuw uitvoeren?
Panasonic Viera Plasma 42", Synology DS214+, Chromecast, VU+, Denon AVC-X3800H, Klipsch RP-250F fronts, Klipsch RP-250C center, Klipsch R-110SW sub, Q-Acoustics 2010i als surrounds, Logitech Harmony One

stefan@83

Het verschil in volume komt voor namelijk door de streaming aanbieders. Sommige streams  zoals HBO en Disney kunnen erg zacht zijn. Het helpt om Dynamic Volume hiervoor te gebruiken op laag.

Je kan audyssey verder verbeteren door de filters te laten maken door REW. Als je op youtube zoekt naar A1 evo MJ dan kom je een filmpje tegen van OCA. Als je zijn stappen gebruikt dan zal het geluid aanzienlijk verbeteren, althans dat is mijn ervaring. Je hebt daarvoor alleen wel een sub nodig.

reza

Audessy altijd na lopen met een DB meter, daar kan je de kanalen goed mee afstemmen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

stefan@83

Dat is een hele goeie. Gebruik alleen niet de test tonen van audyssey, maar een externe bron. De test tonen zijn zonder filters waardoor je ongelijkheid krijgt in volume.

reza

Huh?
Hoe kan je van een externe bron de kanalen goed zetten op je Denon?
Dat doe je dus met een db meter op je Denon.

stefan@83

De test tonen van Audyssey bevatten geen dsp. Je moet daardoor een externe bron zoals een blu ray speler hebben met een blu ray waar pink noise opstaat, zodat je met een db meter alles kan level matchen. Je past inderdaad de lvl aan van de speakers in de Denon.

reza

Wat heeft dsp te maken met een Audessy meting?

stefan@83

Misschien dat ik het verkeerd uitleg. Als je Audyssey hebt gerund en je wilt vervolgens je speakers level matchen dan kan je geen gebruik maken van de interne test tonen van Audyssey. Die tonen schakelen Audyssey namelijk uit waardoor de frequentie response van de speakers geen filters meer hebben (dsp). Filters (dsp) hebben invloed op het volume van de speakers. Als je een externe bron gebruikt dan heb je pink noise (dat geluid van de interne test tonen) met dsp (filters), omdat Audyssey gewoon aan is. Vandaaruit kan je je speakers level matchen.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/level-matching-speakers-and-subwoofer-the-right-way.25370/

stevefilmfreak54

Kan TS voorlopig alles "handmatig" met een DB meter op 75db zetten, crossovers op 80hz en dan handmatig met speaker volumes gaan spelen totdat hij een goeie sound bubbel voor zichzelf heeft kunnen creëren, niet vergeten niet alle oren zijn hetzelfde.
Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Zidoo Z9X 8k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, 5x HDMI van RU Connected, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

rytec

Goedemorgen
Nog even 2 dingen aub :

- Klopt het dat ik nu met deze Denon eigenlijk pas vanaf volume 20 à 25 geluid begint te horen uit de versterker?   Bij mijn vorige Onkyo TX-NR515 kon ik dat al waarnemen vanaf volume 8 à 10.

- Met welke app kan ik het beste alles op 75db meten? Dus iets van testtonen afspelen met de versterker en meten met een DB meter en handmatig in luidspreker/niveau menu aanpassen en op welk volume niveau zet ik de Denon hiervoor?
Panasonic Viera Plasma 42", Synology DS214+, Chromecast, VU+, Denon AVC-X3800H, Klipsch RP-250F fronts, Klipsch RP-250C center, Klipsch R-110SW sub, Q-Acoustics 2010i als surrounds, Logitech Harmony One

stevefilmfreak54

Citaat van: rytec op december  2, 2024, 12:12:47Goedemorgen
Nog even 2 dingen aub :

- Klopt het dat ik nu met deze Denon eigenlijk pas vanaf volume 20 à 25 geluid begint te horen uit de versterker?   Bij mijn vorige Onkyo TX-NR515 kon ik dat al waarnemen vanaf volume 8 à 10.

- Met welke app kan ik het beste alles op 75db meten? Dus iets van testtonen afspelen met de versterker en meten met een DB meter en handmatig in luidspreker/niveau menu aanpassen en op welk volume niveau zet ik de Denon hiervoor?

Ik gebruik de app "Decibel X" op mijn smartphone, doet het best aardig, het is niet iets dat je elke week moest doen, maar als je je speakers verplaatst of zoiets dan is het weinig moeite om het een keer weer te doen.

Samsung Neo QLED 4K 65QN95A, Samsung HW-Q800A, Denon AVR X4700H, Panasonic DP-UB424, Nvidia Shield PRO, Zidoo Z9X 8k, Ziggo Next, 2x Kef Q750, Kef Q650C en 2x Kef Q300 op NorStone stands met Soundcare M8 spikes, 2x Dali Alteco C1, Audioquest 14/4 luidsprekerkabels voor, QED Profile 42 achter, 5x HDMI van RU Connected, XTZ 12 17 Edge + QED Reference 40 sub. kabel + AM 8033C, NAS: Synology 218 play.

rytec

Citaat van: stevefilmfreak54 op december  2, 2024, 12:57:15Ik gebruik de app "Decibel X" op mijn smartphone, doet het best aardig, het is niet iets dat je elke week moest doen, maar als je je speakers verplaatst of zoiets dan is het weinig moeite om het een keer weer te doen.

En hoe zet ik de speakers op 75db? met welke testtonen moet ik werken en hoe zet de speakers afzonderlijk op 75 aub?

Marco66

Audyssey uit zetten en handmatig inregelen kiezen.
Speakerlevels op 0 zetten en testtoon beginnen op links voor.
Volume vd denon ( volumeknop dus niet level vd speaker!) dusdanig hoog zetten dat je rond 70 db zit op je dbmeter.
Daarna rest speakers meten en aanpassen totdat ze allemaal zelfde level hebben.
In mijn ervaring dan mooiere afstelling dan met Audyssey.
Woonkamer: Classé Cap-2100, Moon 380D DSD, Sonus Faber Cremona Auditor M
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch

stefan@83

Ik zelf zou Room EQ wizard gebruiken voor de test tonen. Vervolgens je volume in Audyssey wijzigen naar DB. Daarna je avr volume zetten op nul voor 75db of op -10 db ( afhankelijk van het resultaat vd meting) en Audyssey aan laten.

Je kan er ook voor kiezen om je linker front speaker als referentie te nemen en vervolgens alle speakers op het aantal db te zetten van de linker front speaker.

reza

Je maakt het echt steeds te moeilijk Stefan.
 :D

Gewoon in je Denon blijven en daar zoals Marco en ik aangeven je kanalen met een db meter gelijk zetten, is perfect.
Je hoeft geen room wizard of externe bron te gebruiken.

stefan@83

Ik lees het, maar op die manier krijg je schommelingen in volume waardoor je niet de gewenste bubbel krijgt  :bigsmile:. Ook in het linkje dat ik heb gedeeld wordt dit aangegeven. Ik liep vroeger tegen dezelfde soort vragen aan. Vandaar dat ik mijn eigen ervaringen deel. Het is niet bedoeld om moeilijk te doen of dwars te zijn. Ik kijk er dan waarschijnlijk anders tegenaan.

Marco66

Je krijgt geen schommelingen als je audyssey uit laat!
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch

stefan@83

Dat klopt als je Audyssey uitlaat. Alleen mis je dan de eq van je speakers, wat weer tot andere problemen kan leiden. Je mist dan bijvoorbeeld ook dynamic volume. Die optie kqn helpen als de content op een te laag volume is afgemixt.

stefan@83

Dat klopt als je Audyssey uitlaat. Alleen mis je dan de eq van je speakers, wat weer tot andere problemen kan leiden. Je mist dan bijvoorbeeld ook dynamic volume. Die optie kan helpen als de content op een te laag volume is afgemixt.

rytec

Dank jullie van harte voor de inputs hoor, fijn dat jullie me willen helpen.

ik heb nu de versterker gereset en de audyssey instelling niet gebruikt tijdens de setup en de instelling gevolgd van Marco en Reza, sorry Stefan, ik wil het eerst op de gemakkelijkere manier uitproberen.

Maar op mijn sub staan er 2 draaiknoppen ; Gain en Level, de level heb ik die volledig open gedraaid tot maximum waar er LFE bij staat. Correct? Of moet je die op bijvoorbeeld 120hz zetten?
Ik heb de gain gebruikt om tot aan +/-70db te komen bij de testfase met het testgeluid, ik moet wel zeggen dat ik het subgeluid redelijk hoog vind, bij gewoon tv kijken komt die redelijk zwaar over of is dat bij jullie ook zo en is dat de bedoeling?
Mijn frontspeakers staan op 80hz crossover en de surrounds op 60hz.

stefan@83

Geen probleem hoor  :colgate: . Ik probeerde alleen te helpen.

rytec

Citaat van: stefan@83 op december  2, 2024, 20:31:40Geen probleem hoor  :colgate: . Ik probeerde alleen te helpen.

Ik sta zeker open om ook jouw instelling te proberen, klopt het dat indien je de audyssey niet hebt gebruikt je nu ook de bass en treble van je speakers kan instellen wat je niet meer kan eens je die audyssey hebt ingesteld? Dat is wellicht wat jij bedoelt met die dynamic volume of is dat weer iets anders?
Mijn vraag gezien ivm de sub aub?

WilcoL

Wellicht een ander tipje: de volumeschaal van de Denon zegt uiteindelijk niet zo heel veel: je kunt in je menu onder "Volume"  ook simpelweg het inputsignaal verhogen (stapjes van 1 tm 20 volgens mij). Heb ik laatst ook maar gedaan.

Dit staat uietraard los van je Audessy-meting resultaten en settings, maar zorgt er wel voor dat je vanaf een lagere volumeschaal al wat meer output hebt.
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVC-X4700 - Tannoy Revolution Signature DC6T, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

stefan@83

Je kan de bass en treble instellen via tone controls, maar dat geeft helaas een wisselend resultaat. Dat het laag overheerst kan komen door audyssey. Heb je die uitgeschakeld? Zo ja dan heb je geen EQ op je sub waardoor je vervelende pieken in de bass kan horen, wat dreunen kan veroorzaken. Vooral bij een sub is het belangrijk om eq toe toepassen op de reponse om pieken te elimineren.

Dynamic volume is een optie dat onder audio - audyssey zit. Dit heft het verschil tussen harde en zachte geluiden op waardoor alles beter te horen is. Ook Wilcols voorstel is goed om uit te proberen.

Marco66

Dynamic volume sowieso uitzetten en sub apart instellen!