D’appolito systeem

Gestart door Peerless Monster, november 27, 2024, 16:42:27

« vorige - volgende »

Peerless Monster

Hoi,

Voor een klant van ons zijn we op zoek naar een specifieke oplossing in speakers. Wij hebben een buizen eindtrap van Conrad Johnson met een niet al te hoge dempingsfactor. Dus ik zoek nu een speakersysteem van het type d'appolito dat gesloten is (vanwege het lage dempingsfactor). Budget is rond de 1500 euro en mag ouder zijn. No problem.

Wij dachten zelf aan een Dunlavy crown prince of een sc4, maar ja die komen niet heel veel voorbij, of ze vragen exhorbitante prijzen. Dat nergens op slaat overigens. Maar goed wie denkt er mee? Dit zijn vaste eisen, dus gelieve niet daar over te discussiëren Daarnaast graag rustige speakers. Dus niet overdreven qua detaillering oid.
Dank voor het meedenken!
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | PS Audio Perfectwave Transport | HifiRose RS130 | Acoustat model one + one and two + two | Michell of Dual CS510

chansig

Op mp staat een setje Dynaudios te koop. Ik ken het concept alleen van naam.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Monitor Audio RXW12, Paradigm PW link,  akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peerless Monster

Citaat van: chansig op november 27, 2024, 18:17:42Op mp staat een setje Dynaudios te koop. Ik ken het concept alleen van naam.

Gr. Hans

Ja de double 17. Ik ken de Gemini's van audiofiel. Thnx Hans! Die heb ik ff doorgespeeld.
Audio Research SP-11 of Audio Research SP-10 | ARC VT130SE of PS Audio BHK 250 of AVM AMPs | PS Audio P10  | PS Audio Directstream  DSD DAC modded | PS Audio Perfectwave Transport | HifiRose RS130 | Acoustat model one + one and two + two | Michell of Dual CS510

Ralf67

Dat zijn hele mooie luidsprekers de double 17.

Peerless Monster

Ja dat vermoed ik ook. Maar de klant is kritisch, dus even afwachten nog.

Iemand nog andere ideeën?

Mediator

Heel veel buizenversterkers hebben een lage dempingsfactor. Dat gegeven alleen zegt me dus niet zoveel of haast niets. Ik vind de vraag nogal algemeen. Welke Conrad hebben we het over? Is het een push pull met hoger wattage? Is het een SET? Wat mij betreft is het onmogelijk een goed advies te geven op basis van de geleverde informatie. Of als je dat toch wilt dan krijg je ook een algemeen advies: buizen combineren goed met hoog rendement speakers met een 'neutraal' impendantieverloop. Lees: liefst wat hoger dan lager, geen dippen naar beneden, etc. Dan denk je al snel aan een hoorn of hoornachtigen.

Peerless Monster

Citaat van: Mediator op november 28, 2024, 07:57:26Heel veel buizenversterkers hebben een lage dempingsfactor. Dat gegeven alleen zegt me dus niet zoveel of haast niets. Ik vind de vraag nogal algemeen. Welke Conrad hebben we het over? Is het een push pull met hoger wattage? Is het een SET? Wat mij betreft is het onmogelijk een goed advies te geven op basis van de geleverde informatie. Of als je dat toch wilt dan krijg je ook een algemeen advies: buizen combineren goed met hoog rendement speakers met een 'neutraal' impendantieverloop. Lees: liefst wat hoger dan lager, geen dippen naar beneden, etc. Dan denk je al snel aan een hoorn of hoornachtigen.

Het betreft een Conrad Johnson premier four eindtrap. Dus hoog rendementsspeakers vallen in die zien af, want er is genoeg power (hoewel ik mijn electrostaten er niet op zou adviseren) en is niet de smaak van de klant.

Peerless Monster

Btw de vraag is algemeen, want wie heeft er ervaring met deze specifieke eindtrap? Zullen er niet veel zijn op een htforum.

Dus vandaar de algemene vraag om gewoon een d'appelito systeem zonder basreflex (jammer ook want daarmee vallen prachtige Ushers ook mee af), die betaalbaar zijn en ook online te koop.

HJ2

Usher mini dancer 2 was ook mijn eerste gedachte...
Vanwaar de aversie tegen een nette poort aan de voorzijde?

Nou ja, er hoeft niemand te worden overtuigd, maar ik was gewoon benieuwd naar wat iemand zoal drijft.
If you always do what you always did, you always get what you always got...

Dura

Citaat van: HJ2 op november 28, 2024, 19:03:17Usher mini dancer 2 was ook mijn eerste gedachte...
Vanwaar de aversie tegen een nette poort aan de voorzijde?

Nou ja, er hoeft niemand te worden overtuigd, maar ik was gewoon benieuwd naar wat iemand zoal drijft.

En mag ik daar dan mijn vraag aan toevoegen; waarom per sé d'Appolito? Ik heb zelf ooit zo'n soort speaker gehad, heerlijk breed geluid, maar totaal geen hoogte.
Klant is koning, snap ik wel, maar wat zijn de overwegingen, om eerder voor een systeem desnoods ouder maar met gesloten WTW te kiezen dan voor iets anders? Pure nieuwsgierigheid.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Peerless Monster

Citaat van: Dura op november 28, 2024, 19:12:43En mag ik daar dan mijn vraag aan toevoegen; waarom per sé d'Appolito? Ik heb zelf ooit zo'n soort speaker gehad, heerlijk breed geluid, maar totaal geen hoogte.
Klant is koning, snap ik wel, maar wat zijn de overwegingen, om eerder voor een systeem desnoods ouder maar met gesloten WTW te kiezen dan voor iets anders? Pure nieuwsgierigheid.

D'appolito vanwege het fasegedrag. Extreem gevoelig daarin en geen baspoort, want teveel energie in het laag in die ruimte gaat in combinatie met de lage dempingsfactor van de versterker niet goed.

Rob_Dingen

Ik snap D'appolito niet voor een buis.
2 woofers zijn moeilijker aan te sturen als 1.
Zeldzaam is het gebruik van 16 Ohm woofers die parallel staan.
Dus meestal word dat 4 ohm met meestal een dip in impedantie tussen de 100 en 200Hz.

Rob

Peerless Monster

Citaat van: Rob_Dingen op november 29, 2024, 14:40:16Ik snap D'appolito niet voor een buis.
2 woofers zijn moeilijker aan te sturen als 1.
Zeldzaam is het gebruik van 16 Ohm woofers die parallel staan.
Dus meestal word dat 4 ohm met meestal een dip in impedantie tussen de 100 en 200Hz.

Rob

De CJ is best capabel Rob. Is behoorlijk vermogen met 90/100 watt.

Rob_Dingen

Vermogen zegt niet alles.
De uitgangs impedantie bepaalt de controle.
Dus is m.b.t buizen versterkers type afhankelijk ongeacht vermogen.

Rob

Peerless Monster

Citaat van: Rob_Dingen op november 29, 2024, 16:50:49Vermogen zegt niet alles.
De uitgangs impedantie bepaalt de controle.
Dus is m.b.t buizen versterkers type afhankelijk ongeacht vermogen.

Rob

Begrijp ik. Maar hoe dan ook zoekende naar een d'appolito. Is ook niet mijn keus 😇

Pjotr27

Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Peerless Monster

Citaat van: Pjotr27 op november 29, 2024, 17:47:11Arendal 1723?

Ik ken Arendal niet qua klank.
Ken jij die Peter? Kan je ze omschrijven? Ik zal eens zoeken

chansig

Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Monitor Audio RXW12, Paradigm PW link,  akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peerless Monster

Pjotr27

Citaat van: Peerless Monster op november 29, 2024, 18:57:25Ik ken Arendal niet qua klank.
Ken jij die Peter? Kan je ze omschrijven? Ik zal eens zoeken

Komt uit Noorwegen, klank ken ik niet, wel goede berichten over gelezen. Maak een draadje op forum hier.... Vast zijn er mensen die het kennen (voor wat het waard is)
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Janozj

SVS en Arendal zijn basreflex systemen. Je zoekt gesloten toch? Lastig, zeker voor het budget.

Goldenear Triton zijn allemaal d'Appolito, sommige met actief laag. Wel met passieve membranen.

Andere oplossing: staan mooie Altec Model 19 replica's op MP, ook gepoort soort van:

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m2206356546-altec-lansing-model-19-vintage-monitoren-lees

Rowdy

Je kunt eventueel kijken bij QAcoustics, bijvoorbeeld de 5050 of Concept 50, maar ik kan niet zien of het gesloten systemen zijn.

HJ2

En anders de poort pluggen? Dan valt er nog wat te tweaken  :headbanging:
If you always do what you always did, you always get what you always got...

botsen

Als t toch gepoort mag zijn: Living Voice?