Zelfbouw voeding

Gestart door Rowdy, november 17, 2024, 10:05:33

« vorige - volgende »

Rowdy

Wil voor mijn dochter een voeding bouwen voor haar platenspeler en phonoversterker. Het wordt nu apart gevoed door stekkervoedingen, ik vind dat maar niks. Heb liever een voeding met een aan / uit schakelaar.
Waar moet het aan voldoen:
- 2 voedingen in 1 behuizing
- 12 VDC (gelijkspanning) voor de Thorens TD201
- 12 vac (wisselspanning) voor de Cambridge Audio CP1

Had het volgende idee om een 2 x 12 vac ringkerntrafo te nemen, maar als ik de spanningsregelaars IC's, (bijvoorbeeld LM7812 of LM317) neem, is de 12 vac spanning te laag, omdat de ingangsspanning minimaal 3 Volt hoger moet zijn dan de uitgangsspanning. Nu kan ik de 12 vac verhogen door een cascadeschakeling, dan zit ik op ongeveer 32 VDC of ik moet op zoek gaan naar een schema waarbij het verschil tussen de ingangs- en uitgangsspanning kleiner is dan 3 Volt.

Ik ben niet meer zo bekend wat er heden ten dagen te verkrijgen is aan elektronica componenten.

P_j_V

12V AC is bijna 17V DC (piek).
2 x 0.7V eraf voor de diodebrug => 15.5V.
Met een LDO heb je dan meer dan voldoende marge.
Bijvoorbeeld deze: https://nl.mouser.com/ProductDetail/ROHM-Semiconductor/BAJ2DD0T
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

Rowdy

De 15,5 VDC heb je als de netspanning 230 vac is. Bij een lagere netspanning is ook de secundaire spanning lager, daardoor ook de gelijkspanning.
Wat is een LDO?
Jouw link is onvindbaar.

P_j_V

LDO => Low Drop Out
https://nl.mouser.com/c/semiconductors/power-management-ics/voltage-regulators-voltage-controllers/ldo-voltage-regulators/?m=ROHM%20Semiconductor&mounting%20style=Through%20Hole&output%20current=2%20A&output%20voltage=12%20V
De door mij geselecteerde LDO kan 2A leveren en heeft een drop out van max 0.7V (en is makkelijk te solderen ivm de TO220 behuizing.
Je kan de filters aanpassen zodat je alle opties kan zien.
Think before you speak. Read before you think.
― Fran Lebowitz

Rowdy

m9

en ik heb dan weer goede ervaringen met de lt1086....... ze schijnen ook beter te klinken 8)

het blijft hier immers in hoofdzaak een audio/video-forum.

edit: ik zou wel een koelribje monteren op eender welke je kiest en let er dan wel op dat je de zaak niet kortsluit.