Bedrijfsauto reglement, enkele vragen aan leaserijders/bedrijfsautorijders

Gestart door efsix, oktober 24, 2024, 20:00:30

« vorige - volgende »

efsix

Mijn zoon krijgt eerdaags een nieuwe bedrijfsauto.
Zijn leaseauto is einde termijn en het bedrijf koopt nu zelf de auto's. (tgv bedrijfsovername)
Ik lees het Bedrijfsautoreglement door voordat hij het gaat tekenen.

Enfin behoudens enkele knulligheden zoals "het verwijderen van het afneembare front van de radio" "kosten voor verlies wieldoppen" "olie verversen" zien zij als klein onderhoud wat je zelf moet doen...lijkt mij zooo 1990... tyerwijl de opsteldatum 2020 is. Vreemd.

Wat wel belangrijk is:

1 "bij vrijwillige beindiging van het dienstverband tijdens de eerste 3 levensjaren van de auto is de werknemer verplicht tot overname van de auto tegen aftrek van 1,5% afschrijving van dit bedrag per maand. blablabla" dit lijkt mij een risico voor het bedrijf.

2 Verder staat er niets over een ongevalsinzittende verzekering.

3 Behalve levenspartner en collegae staat er verder niets wie er verder mee mag rijden.(huisgenoot/directe familie/ouders)
4 eigen risico is niet benoemd. Deze moet je wel betalen (vanaf schade 2) indien je meer dan 1 eigenschuld-schade binnen 1 jaar hebt. (niet onredelijk lijkt mij)

5 Kosten "kunnen" doorberekend worden bij verlies sleutels of verkeerde brandstof tanken. (zoiets doe je niet expres maar kunnen fiks oplopen. Bij mijn Benz kost een sleutel ca 650 euro.

Ik heb op het forum gezocht maar vergelijkbare vragen zijn van 10 jaar geleden.

Graag jullie input!

riwi

Citaat van: efsix op oktober 24, 2024, 20:00:30Enfin behoudens enkele knulligheden zoals "het verwijderen van het afneembare front van de radio" "kosten voor verlies wieldoppen" "olie verversen" zien zij als klein onderhoud wat je zelf moet doen...lijkt mij zooo 1990... tyerwijl de opsteldatum 2020 is. Vreemd.
Wij zijn ook slechts berijder (althans dat was ik)
Onderhoud olie verversen en evt wieldoppen waren inclusief (dwz door de leasemij betaald)

Citaat van: efsix op oktober 24, 2024, 20:00:301 "bij vrijwillige beindiging van het dienstverband tijdens de eerste 3 levensjaren van de auto is de werknemer verplicht tot overname van de auto tegen aftrek van 1,5% afschrijving van dit bedrag per maand. blablabla" dit lijkt mij een risico voor het bedrijf.
Bij ons kon je 15% boven je leasebudget leasen. Dat meer bedrag moest je dan betalen als je zelf ontslag neemt (niet bij ontslag door werkgever. Dat kan dus flink oplopen als je 100 euro boven zit en nog 36 maanden op het door de werkgever afgesloten leasecontract.
Die regel kwam nadat wat management typjes een dure auto gingen leasen en na 3 - 6 maanden weer vertrokken waren.

Citaat van: efsix op oktober 24, 2024, 20:00:303 Behalve levenspartner en collegae staat er verder niets wie er verder mee mag rijden.(huisgenoot/directe familie/ouders)
Van de leasemij mag iedereen met een geldig rijbewijs erin rijden. Van mijn werkgever collega's en familie. En niet toegestaan voor Rally's, taxi services, en nog wat zaken. Wel vakanties, maar brandstof in het buitenland zelf te betalen.

Citaat van: efsix op oktober 24, 2024, 20:00:304 eigen risico is niet benoemd. Deze moet je wel betalen (vanaf schade 2) indien je meer dan 1 eigenschuld-schade binnen 1 jaar hebt. (niet onredelijk lijkt mij)
Daar staat niks over vermeld bij ons.

*edit
Ze hebben onlangs wel toegevoegd dat als je het recht op de auto verliest (functieverandering, ziekte) je de auto na 3 maanden moet inleveren. Dat was vroeger niet toen ik met een hernia 5 maanden thuis was heb ik de auto gewoon kunnen houden. Maar een collega die met een burnout enkele maanden thuis zat was opeens z'n auto kwijt. Aso vond ik dat.

pameijer

Dit lijken mij hele rare voorwaarden eerlijk gezegd. Weet je zeker dat het een bedrijfsauto betreft? Of is het een gewone leaseauto, daar zit volgens mij wel verschil tussen. Een bedrijfsauto is bv een busje dat je nodig hebt voor het vervoeren van je bedrijfsspullen. Voor nu: niet tekenen en goed doorvragen bij de verantwoordelijke fleetmanager.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V en Ugoos AM6B+| Vu+ Duo2 | LG OLED65C4 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP en F15HP-SE subs en héél veel muziek!

Faxe

Een ongevallen inzittenden verzekering is qua opzet een sterk verouderd verzekeringsproduct. Wordt ook niet meer heel vaak aangeboden.

Na het "Arena Arrest" in 2001 sluit een goede/slimme werkgever voor zijn personeel een WEGAS verzekering.

Meer info over het Arena Arrest en de WEGAS verzekering kun je hier lezen: https://www.letselschadeadvocaat.nl/arena-arrest/
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

efsix

Het gaat om een personenauto, geen busje.
Bedrijf koopt het zelf bij een lokale dealer.

efsix

beunky

Een bepaling als 'kosten kunnen doorbelast worden' zie ik wel vaker. Vind ik niet heel gek. Wat ik wel gek vind is verplichte overname van de wagen bij vroegtijdig vertrek. Dat zou ik nooit accepteren. Een afkoopsom voor eigen bijdrage is tot daar aan toe, maar dit lijkt mij onredelijk.
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

Faxe

Ik zou zelf nooit een arbeidsovereenkomst/lease overeenkomst tekenen waarbij ik verplicht wordt de schade te betalen aan de lease auto. In het burgerlijk wetboek is geregeld dat de werkgever dit kan bij grove opzet en roekeloosheid en daar zal de werkgever het mee moeten doen. Als je een zakelijk rit maakt met je privé auto moet de werkgever de schade die tijdens deze rit ontstaat ook betalen dus met een lease auto lijkt me dat ook logisch. Woon- werkverkeer is hierop een uitzondering.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

katwax

Eerste punt zou voor mij al een no-go zijn of staat erin dat de wagen na 3 jaar van hem is als hij het bedrijf niet zou verlaten?
Wat je wel vaker ziet is dat wagens waarbij lease/huur nog niet verlopen is van mensen die het bedrijf verlaten hebben, deze wagens dan worden gegeven aan nieuwkomers.

Tweede punt zou je toch de polis van verzekering moeten nakijken om te weten wat er wel of niet gedekt is.

Derde staat er dan wel vermeld wie er niet mee mag rijden. Heb hier in mijn leaserijdende jaren al verschillende variaties op gezien, meestal is het meer in de vorm zoals Riwi zegt. Ooit een policy gehad waarin stond dat enkel werknemer en zijn partner ermee het voertuig mocht besturen, dit heeft echter maar 2 jaar stand gehouden.

vierde als het niet vermeld staat, dan is het niet van toepassing lijkt mij, zoiets zou toch duidelijk moeten vermeld staan.

vijfde punt is wel iets zeer expliciet, maar je haalt al aan de bepaalde andere kosten zoals onderhoud zelf te betalen zijn. Hier wijkt men dan ook af van een normale lease, dat is normaal inclusief. Staat dan ook weer niet bij welke voorwaarde dit wel of niet zal gebeuren.

Ik zie hier vooral een poging om lease kosten te verlagen en dat dan paar mensen wat scenario's hebben bedacht waartegen men zich wil indekken zonder deftig advies in te winnen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

twani

Ik zie vooral een soort van opgestelde leidraad waarmee een eventueel "níet functionerende/frauduleuze/misbruik makende" werknemer bij de rechter verantwoordelijk gesteld kan worden .

Indien alle bovenstaand genoemde misstanden niet aan de orde zijn en er sprake is van een gezonde werknemer/werkgevers relatie worden dít soort zaken zelden hoog opgespeeld.

In onze "auto van de zaak" overeenkomsten staan ook wel wat van dergelijke disclaimers.

Doe normaal en t komt doorgaans allemaal voor de welbekende bakker...

efsix

Klopt, doe normaal komt het wel goed.
Persoonlijk denk ik dat als er iets op papier gezet wordt je hier achter moet staan. Paar punten waar ik mijn bedenkingen bij heb en bij het aankopen van de auto bij vrijwillig vertrek helemaal.

Mao

Waarom niet eens even kijken hoe andere werkgevers er mee omgaat met lease dan wel eigen auto. Of het nu een lease auto is of eigendom van het bedrijf maak mijn inziens niets uit.
Heb ook jaren lang lease auto gehad bij beëindigen van mijn dienstverband heb ik de auto van de leasemaatschappij gekocht voor een zeer scherpe prijs. Had de auto vanaf nieuw.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

efsix

Dan koop je de auto vrijwillig
Dat is een ander standpunt.
Werkgever wil nu dat je de auto moet kopen bij een vrijwillig vertrek.
Naar mijn mening is dat een bedrijfsrisico afwentelen op de werknemer

Pjotr27

Citaat van: efsix op oktober 27, 2024, 23:02:20Dan koop je de auto vrijwillig

Daar zit ook denk ik de grootste pijn. Wat voor prijs vragen ze? Kan best eens een hoofdprijs zijn en wat dan? Die alinea zou ik nooit voor tekenen...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Nahpets

CitaatWat voor prijs vragen ze?

Dat gedeelte staat qua berekeningswijze blijkbaar vast. 1,5% afschrijving per maand.

Iets zegt mij dat je niet aan hoeft te kloppen na 6 jaar om de auto gratis over te schrijven op je naam.

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Mao

Citaat van: efsix op oktober 27, 2024, 23:02:20Dan koop je de auto vrijwillig

Volgens mij kunnen ze dat nooit verplichten dat is een soort van gijzeling. Zou er verder geen drukte overmaken hier maar naar een jurist gaan hoe dat zit. Anders kan je de hakken in het zand steken ontslag nemen en laat ze maar komen je werkgever. Je bent af van je werkgever maar helaas moet je de auto terugkopen maar heb geen geld wat dan? Leuke patstelling voor je werkgever.

Wel weet ik dat het gebruikelijk is dat je nieuwe werkgever het lease kontrakt overneemt of indien eigendom verkocht wordt. Ik denk dat dit er mee bedoeld wordt in je kontrakt. Maar dan nog als je nieuwe werkgever nog een auto heeft staan of zo.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

Mao

Citaat van: riwi op oktober 24, 2024, 20:19:57Wij zijn ook slechts berijder (althans dat was ik)
Onderhoud olie verversen en evt wieldoppen waren inclusief (dwz door de leasemij betaald)
Bij ons kon je 15% boven je leasebudget leasen. Dat meer bedrag moest je dan betalen als je zelf ontslag neemt (niet bij ontslag door werkgever. Dat kan dus flink oplopen als je 100 euro boven zit en nog 36 maanden op het door de werkgever afgesloten leasecontract.
Die regel kwam nadat wat management typjes een dure auto gingen leasen en na 3 - 6 maanden weer vertrokken waren.
Van de leasemij mag iedereen met een geldig rijbewijs erin rijden. Van mijn werkgever collega's en familie. En niet toegestaan voor Rally's, taxi services, en nog wat zaken. Wel vakanties, maar brandstof in het buitenland zelf te betalen.
Daar staat niks over vermeld bij ons.

*edit
Ze hebben onlangs wel toegevoegd dat als je het recht op de auto verliest (functieverandering, ziekte) je de auto na 3 maanden moet inleveren. Dat was vroeger niet toen ik met een hernia 5 maanden thuis was heb ik de auto gewoon kunnen houden. Maar een collega die met een burnout enkele maanden thuis zat was opeens z'n auto kwijt. Aso vond ik dat.

Ik was ontslagen maar door fouten en onterecht ontslag moest de werkgever mijn nog 1 jaar in diensthouden. Zat al thuis en heb zeg maar 1 jaar vakantie gehad. De werkgever moest mijn leaseauto weer terugbrengen inclusief tankpas. De reden was dat de leaseauto een deel uitmaakte van mijn salaris. Heb toen 6 maanden autovakantie in Spanje/Portugal gehad. Na dat jaar leasemij opgebeld of ik de auto kon kopen. Dat kon niet omdat de werkgever de auto in lease hield voor een eventuele andere werknemer. Na 7 maanden werd ik door leasemij gebeld of ik nog interesse had werkgever had het lease kontrakt ontbonden en de auto ging terug naar hun. Auto was toen 26 maanden jong en overgenomen voor minder dan de helft van de nieuwwaarde. In die tijd dat de auto geparkeerd stond heeft ie wel 40 km gereden je mag raden wie de spekkoper was.

ravage

Verkeerd tanken is soms gewoon gedekt door de verzekering.
verschilt per verzekeraar.

zelf meegemaakt met mijn vrouw, die deze vergissing maakte >:D
Denon 7200, , SYNN AMP, Pio KRP600M, Sony VPL VW290 Beamer, Humax ird5000<br Speakers: Fronts, Isophon Vertigo / Center:TMA / Rear speakers:  tma

efsix