Diretta Audio Protocol ervaringen

Gestart door Theodorus, oktober 21, 2024, 13:02:50

« vorige - volgende »

Theodorus

Ik ben erg benieuwd wie van jullie ervaring heeft met Diretta?
Ik heb al redelijk veel aandacht besteed aan mijn netwerk, maar ben benieuwd of Diretta  bij mij een verdere verbetering zal gaan brengen (Nu zitten er tussen mijn router en Mano Ultra 3 speler 3 gemodificeerde Cisco Meraki Switches met alle lineaire voedingen. De 2 switches vlak voor de streamer zijn onderling met glasvezel verbonden. Tussen de laatste switch, met ocxo klok,en de streamer zit het Network Acoustics Eno filter).
Verder is het mij niet helemaal duidelijk of ik de NUC waar nu Roon Core op draait als Diretta hoost kan gebruiken (na installatie Gentoo?). De Mano speelt nu al met Gentoo. Ik ben bepaalt niet handig met software/netwerk instellingen dus wellicht is het Diretta protocol een stap te ver voor mij? Ik heb best wel wat (buitenlandse) fora bezocht waar Diretta wordt besproken maar zodra er te veel internet jargon wordt gebruikt haak ik af. Wellicht weet iemand waar ik een Diretta installatie gids voor dummy's kan vinden?

Iedere mening en hulp is welkom (maar ik weet dat er genoeg netwerk sceptici op dit forum zijn die zelf geen ervaring hebben opgedaan maar desondanks roepen dat alle aanpassingen aan je netwerk nutteloos zijn, zij hoeven dus niet te reageren).

Groet, Theo
Troels Gravesen Seas CNO-4, Townsend supertweeters, Naim NAP 250 new classic, HoloAudio Spring 3 KTE, Mano Ultra Mk3/gentoo, Audioquest Niagara 3000, NA ENO filter

naish123

Ik heb het draaien met Gentooplayer en Diretta op een mini pc.
Vind wel dat Gentooplayer wel instabiel worden, daarom gebruik ik het niet vaak.
Exposure XM7 - Sonnet Hermes - Metrum Amethyst Dac3 - Roon - 303.2 CR monoblokken - Spendor A4

Theodorus

Hoi Rowdy, bedankt voor je verwijzing naar Audio Creative. Ik had deze sites ook gezien. Ze geven helaas geen antwoord op mijn vragen of Diretta in mijn situatie een verbetering zal gaan zijn en hoe ik Diretta activeer met de NUC en Mano speler. Ook is het me allemaal veel te technisch en DIY gericht.

@naish123, Jammer dat het bij jou niet feilloos werkt. Weet je ook waar de instabiliteit vandaan komt? Is het met name het Diretta protocol die daar verantwoordelijk voor is (bij de host of de target?) of ook Gentoo player? De momenten dat het wel werkt, heb je een positief/ negatief effect van Diretta op de geluidskwaliteit ervaren?
Troels Gravesen Seas CNO-4, Townsend supertweeters, Naim NAP 250 new classic, HoloAudio Spring 3 KTE, Mano Ultra Mk3/gentoo, Audioquest Niagara 3000, NA ENO filter

Audiovorden

Je kan ook een 2e Rpi als host gebruiken en deze met een USB/LAN dongel aansluiten. Lan kabel tussen host en target/mano. Immers in de Mano zit ook een Rpi. Gentooplayer installeren op SD kaartje.

Audiovorden

Deze optie gebruik ik met succes. Abo op Diretta kost 100 euro.

Theodorus

Hoi Audiovorden,

Bedankt voor je reactie. Als ik je goed begrijp is je oplossing een usb lan dongel aan mijn NUC verbinden. Dan met een LAN kabel naar een extra rpi waarin een kaartje met Gentoo player. Vervolgens met een lan kabel naar de Mano met Gentoo player.
De 3 switches en het Eno filter zijn dan allemaal overbodig toch? Ik neem aan dat op de eerste/nieuwe rpi ook een hoogwaardige lineaire voeding gewenst is. Wellicht kan ik daarvoor een van de 5V voedingen van een overbodige switch gebruiken?
Ik vind het best moeilijk om voor te stellen dat het vervangen van 3 "audiofiele" switches met gedeeltelijke optische verbinding en daarna een hoogwaardig netfilter door een extra rpi met een alternatieve transport protocol een geluids verbetering zal brengen. Kan je eens schetsen wat bij jou de situatie was voordat je naar Diretta overging en wat je voor een verandering hebt ervaren met Diretta?

Groet, Theo

Audiovorden

De netwerkkabel die eerst naar je Mano streamer ging kun je nu aansluiten op de Lan/USB-adapter en de adapter sluit je aan op de extra rpi. De switches kun je behouden. Ik ervaar het diretta protocol als een winst in geluidskwaliteit. Hoe omschrijf je dat? Lees op de diverse fora maar meer hierover. De extra rpi bij voorkeur aansluiten met een 5 V liniaire voeding. Hiervoor gebruikte ik gentooplayer op mijn streamer/dac van Audio Creative (BerryStreamer).

Theodorus

Dat klinkt veelbelovend. Ik kan mijn Mano speler op laten waarderen van een RPI 3 naar een RPI 5. Ik wil de RPI 3 dan laten functioneren als host (indien een RPI 3 daarvoor zwaar genoeg is)? Een voordeel is dat ik voor deze RPI al een gentoo licentie heb. Dan is het een kwestie van een Lan/usb adapter kopen. Een korte lan kabel met adapter van mijn router naar de usb input van de RPI 3, dan via een lan kabel naar de Mano met RPI 5 (waar ik een nieuwe Gentoo licentie voor moet kopen) en dan via i2s naar mijn DAC. Vervolgens de 2 gentoo-players installeren met Diretta en hopen dat het werkt (en een verbetering geeft t.o.v. de huidige situatie). Ik vraag me af of extra switches met/zonder optische verbinding bedoeld als extra filters en galvanische ontkoppeling dan nog iets toevoegd, evenals het Network Acoustics Eno filter. Maar daar kan ik proefondervindelijk achter komen. Vraag: indien ik Diretta hires wil gebruiken moet ik voor 100 euro een licentie kopen. Is een licentie dan genoeg, of heb je er een voor de host en een voor de target nodig?
Groet, Theo

Audiovorden

Alleen een licentie voor de target.

naish123

Ik heb toch maar weer een keer aangesloten maar Roon herkend Diretta niet als end point.
Op de mijn Windows mini pc heb ik ook een totaal andere Asio driver als bij Audio creative getoond wordt. Ik kan in de driver amper iets instellen. Er zit iet in die instellingen van de driver wat nog niet ok is. Maar kan er nog niet achter komen wat het is.
Exposure XM7 - Sonnet Hermes - Metrum Amethyst Dac3 - Roon - 303.2 CR monoblokken - Spendor A4

SpaceJS

Citaat van: naish123 op november  7, 2024, 15:35:00Ik heb toch maar weer een keer aangesloten maar Roon herkend Diretta niet als end point.
Op de mijn Windows mini pc heb ik ook een totaal andere Asio driver als bij Audio creative getoond wordt. Ik kan in de driver amper iets instellen. Er zit iet in die instellingen van de driver wat nog niet ok is. Maar kan er nog niet achter komen wat het is.

al sik het allemaal goed lees is die diretta geen roon eindpunt dus dat klopt. Persoonlijk zie ik eigenlijk geen voordelen wanneer je gewoon een goede streamer gebruikt en zou ik al helemaal stoppen met die extra switches serieel aan elkaar. Alleen galvanische scheiding zou kunnen helpen maar dan is eigenlijk de streamer al slecht gebouwd daar deze dit zelf zou moeten oplossen.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

naish123

Ik heb een tijd lopen stoeien met Diretta maar het werkt eigenlijk alleen fijn als je Roon core en Diretta op de zelfde pc draaien.
Ik ben verder gegaan met HQPlayer. Klinkt echt beter dan Roon.
Ik heb het nu draaien op een mini pc met Linux en dan de embedded versie.
Roon als besturing en Gentooplayer als NAA (endpoint.

Theodorus

Maandag gaat mijn Mano Ultra 3 worden opgewaardeerd naar rpi5. Dan ga ik proberen HQplayer embedded te installeren op de Mano. Vervolgens heb ik een NUC aangeschaft om als Diretta host te dienen. Zal me wel veel tijd en hoofdbrekens/irritatie gaan kosten om het allemaal werkend te krijgen
Citaatin
:nervous:

Overigens is de huidige keten van 3 switches en daarna het Eno filter met zorg samengesteld, elk component heeft (nu) een positief effect op de uiteindelijke geluidskwaliteit (dat heb ik nog regelmatig achteraf gecheckt door aanpassingen te doen en kritisch te luisteren).

Ik laat jullie weten van mijn vorderingen en hoe het eindresultaat bevalt.

Grt, Theo

Theodorus

Mijn Mano Ultra streamer is maandag omgebouwd van een Rpi3 naar een Rpi5. Was binnen een dag klaar :clapping: wat een toppers daar bij Magna! Na installatie van de laatste Gentooplayer versie (8.8) er maar eens goed voor gaan zitten. Hoewel er wordt aangegeven dat het geluids technisch geen verbetering zou zijn heb ik die zeker wel ervaren. Het klonk ietswat frisser en directer. Zou er ook mee te maken kunnen hebben dat ik wat aanpassingen in de Gentoo software heb gemaakt (profile 1 gekozen dat er voor zorgt dat de verschillende taken over de verschillende kernen van de processor worden verdeelt. Tevens de Governor op enable/performance gezet).
De hele dinsdag druk geweest met het installeren van een extra NUC als Diretta host (en de Mano als target). Tot mijn frustratie lukte het niet om Diretta aan de praat te krijgen (de Diretta server kwam niet voor in de Roon keuzelijst om te verbinden met de Roon server). Pas vanmorgen kwam ik op het idee om ook Roon op de Diretta NUC te downloaden (staat op een andere NUC als Roon Rock), en toen werkte het direct.

Hoewel mijn audio-netwerk al geoptimaliseerd is, geeft Diretta weer een kwaliteitsimpuls. De instrumenten zijn beter van elkaar te onderscheiden, de snaren lijken langer na te trillen en het laag lijkt wel lager te gaan. Het podium heeft aan diepte gewonnen, maar (helaas) niet in breedte. De eerste indruk is dus tevreden stemmend. Over enige tijd maar eens onderzoeken of de verschillende switches en het Eno filter in het netwerk nog wel nodig zijn. Maar nu met name genieten van muziek en even niet aan de apparatuur denken.
Blijft het uitproberen van HQ player nog over. Omdat ik niet te veel veranderingen achter elkaar door wil voeren (en mijn tijd wil besteden aan muziek) schuif ik dat nog enkele dagen voor me uit.
Groet, Theo

Theodorus

Ik ben weer een stap verder. Heb inmiddels HQplayer draaien (testversie) op mijn NUC server. Het is/was mijn bedoeling om HQplayer embedded te installeren op de Mano Ultra Rpi5 streamer maar dat is me (vooralsnog) niet gelukt. Vraag me nu ook af of het wel praktisch is want met de installatie van Diretta op de server is de Mano verdwenen achter een 2e netwerk van de NUC, en kan ik hem niet meer bereiken via een ip adres Als iemand hiervoor een oplossing heeft houd ik me aanbevolen).
Nu mijn ervaringen na enkele dagen luisteren met de GentoPlayer - Diretta - HQplayer software. HQ player kent bijzonder veel instellingen mbt in te stellen up sampling en filters. Ik heb er diverse geprobeerd, sommige verbeteren de texture/klank van de instrumenten maar alle aanpassingen aan het oorspronkelijke signaal doet bij mij afbreuk aan de ruimtelijke weergave. Maar zonder gebruik van up/oversampling en filtering geeft HQplayer wel een verbetering in met name de breedte en diepte van het geluid. Of dat altijd wenselijk is ben ik nog niet uit. Mijn ervaring tot nu toe is dat het met kleinere bezettingen (kamerMuziek, jazz quartet) erg goed uitpakt, maar bij (enkele) grotere koor stukken leken de stemmen te zweven in de ruimte (opname?).
Ik blijf het wat vreemd vinden dat het up /over samplen bij mij geen goed resultaat geeft, terwijl de verschillende fora vol staan met positieve reacties (ik ben wel beperkt tot PCM 192).
Groet, Theo

Faxe

De HoloAudio Spring 3 KTE spring dag die je hebt schijnt het beste klinken als je PCM bestanden met HQPlayer omzet in DSD bestanden en dan 256 of 512. Heb je dat al geprobeerd?
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | REL S/510 | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

SpaceJS

Citaat van: Theodorus op december  4, 2024, 23:41:13Ik ben weer een stap verder. Heb inmiddels HQplayer draaien (testversie) op mijn NUC server. Het is/was mijn bedoeling om HQplayer embedded te installeren op de Mano Ultra Rpi5 streamer maar dat is me (vooralsnog) niet gelukt. Vraag me nu ook af of het wel praktisch is want met de installatie van Diretta op de server is de Mano verdwenen achter een 2e netwerk van de NUC, en kan ik hem niet meer bereiken via een ip adres Als iemand hiervoor een oplossing heeft houd ik me aanbevolen).
Nu mijn ervaringen na enkele dagen luisteren met de GentoPlayer - Diretta - HQplayer software. HQ player kent bijzonder veel instellingen mbt in te stellen up sampling en filters. Ik heb er diverse geprobeerd, sommige verbeteren de texture/klank van de instrumenten maar alle aanpassingen aan het oorspronkelijke signaal doet bij mij afbreuk aan de ruimtelijke weergave. Maar zonder gebruik van up/oversampling en filtering geeft HQplayer wel een verbetering in met name de breedte en diepte van het geluid. Of dat altijd wenselijk is ben ik nog niet uit. Mijn ervaring tot nu toe is dat het met kleinere bezettingen (kamerMuziek, jazz quartet) erg goed uitpakt, maar bij (enkele) grotere koor stukken leken de stemmen te zweven in de ruimte (opname?).
Ik blijf het wat vreemd vinden dat het up /over samplen bij mij geen goed resultaat geeft, terwijl de verschillende fora vol staan met positieve reacties (ik ben wel beperkt tot PCM 192).
Groet, Theo

je beschrijft precies datgene waarom ik aan HQplayer twijfel. is er bij mensen die dat vinden niet sprake van MyFI en niet hifi. Ik ga er daarom niet aan beginnen en blijf lekker bij wat ik nu heb zonder al die extra onderdelen.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Theodorus

Citaat van: Faxe op december  5, 2024, 06:55:02De HoloAudio Spring 3 KTE spring dag die je hebt schijnt het beste klinken als je PCM bestanden met HQPlayer omzet in DSD bestanden en dan 256 of 512. Heb je dat al geprobeerd?
Citaat van: Faxe op december  5, 2024, 06:55:02De HoloAudio Spring 3 KTE spring dag die je hebt schijnt het beste klinken als je PCM bestanden met HQPlayer omzet in DSD bestanden en dan 256 of 512. Heb je dat al geprobeerd?

Dat zou goed kunnen, maar mijn Mano streamer (gebaseerd op een RPI 5) kan DSD niet verwerken (max. PCM 192). Overigens ook mijn server met een 10e generatie i5 zal wel moeite hebben met het converteren naar DSD verwacht ik.