Google TV streamer

Gestart door J.A.F._Doorhof, september 29, 2024, 10:48:05

« vorige - volgende »

J.A.F._Doorhof

Screenshot 2024-09-29 at 10.46.16.png
De Google Chromecast was voor ons een van de beste uitgaves voor ons HT.
Een fantastische allround streamer die nagenoeg alles ondersteund en ook qua bediening op zich goed werkt.

Dus toen Google met veel tamtam de nieuwe Google TV streamer aankondigde hebben we meteen de site in de gaten gehouden wanneer hij beschikbaar was, en ondertussen staat hij al een paar dagen in ons HT.

Het leek een beetje op het bestellen van de Samsung galaxy of iPhone waar je een paar keer moest refreshen omdat ze out of stock waren op de Google store, maar na 2x refresh hadden we dit nieuwe wonder apparaat.

Bij binnenkomst moet ik eerlijk zeggen dat het een ENORME vooruitgang is qua design.
EINDELIJK een echte netwerk aansluiting en sneller Wifi (niet de nieuwste jammer genoeg). Nu is dat laatste voor streaming niet belangrijk maar wel voor lokaal streamen als je echt flinke files wil spelen (100mb is voor de meeste genoeg maar als je meer nodig hebt is dit de keuze).

ook intern geheugen is flink groter en de bediening voelt flink sneller.
De afstandsbediening ben ik nog niet uit of ik het beter of slechter vind. Ik zit er nu nog vaak naast maar denk dat dit wel zal werken uiteindelijk.

Voornamelijk de aparte HDMI aansluiting vind ik ook een punt van verbetering, geen ding meer wat aan je pre-amp of TV hangt, maar gewoon een stevige behuizing.

Dus positief?
Niet helemaal.
Er werd erg geschermd met het feit dat het volledig anders zou worden qua ervaring, eindelijk een AI die alle streaming diensten samen voegt etc.

En dat valt hier wat tegen.
Het overzicht is nog steeds nagenoeg gelijk aan de oude ChromeCast, wel krijg je meer informatie over de films, bv wat anderen van de film vinden, omschrijving etc. Tevens kun je met voice bv zeggen dat je een Comedy wil zien. Ik had alleen liever een soort van paraplu app gezien waarin je gewoon alles ziet van je streaming diensten en gecombineerde favorieten. Nu zoek je je soms rot waar je ook al weer die film had opgeslagen waarvan je de titel niet meer exact weet. Met voice kom je wel een stuk verder dan blind zoeken, maar het is nog lang niet zo "perfect" als de verwachting die gewekt werd.

Heb je veel met Google home in huis dan is er een extra pagina met home settings. In mijn optiek ronduit overbodig, ik ga geen TV opstarten als ik het licht uit wil doen, dan roep je gewoon Google Bye Bye en alles gaat uit :D, of je pakt je telefoon, dat gaat veel sneller dan via de TV. Wel is het handig dat je bv berichten over je deurbel op de TV te zien krijgt, dat is echt wel een mooie update.
Screenshot 2024-09-29 at 10.43.56.png

Dus een tegenvaller
Absoluut niet.
De snelheid is echt een upgrade maar ook de aanwezige NIC en HDMI is fantastisch, dat koste je normaal ook 15,00 voor een adaptor en als je dit optelt bij de prijs van de oude Chromecast kom je al dicht in de buurt van de TV streamer.

Heb je nu al een Chromecast zie ik bar weinig reden om te upgraden, auto framerate werkt niet beter dan op de oude zoals ik het nu kan zien, het zal nog steeds vanuit de app moeten. Toch apart aangezien dat een oude mediastreamer zoals de popcorn hour en Dune dit al deden en dit eigenlijk het enige punt van kritiek is wat ik had op de ChromeCast.

De nieuwe TV streamer werkt net zoals de oude gewoon vanuit iOs en Android.
Heb je nog geen ChromeCast zou ik 100% adviseren de nieuwe te nemen, mede gezien het prijs verschil, heb je nog een oudere ChromeCast 4K zou ik in ieder geval even wachten op de toekomstige software updates wat meer brengen. Tot nu toe is het gewoon een mooie upgrade maar geen wereldschokkend verschil, maar wie weet wat er gaat komen.

En voor 119,00 heb je gewoon een fantastische streamer in huis die perfect de vaak zeer matige smarttv apps meer dan netjes kan vervangen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rowdy

Heb je ook ervaring met een Apple TV streamer? Zo ja, hoe bevalt deze Google TV streamer t.o.v. een Apple TV streamer? Wij gebruiken hoofdzakelijk Apple producten, maar voor de TV hebben we op dit moment een oudere model Chromecast aangesloten op een Sony TV van 2012.

J.A.F._Doorhof

Ik heb geen moderne Apple TV.
Wel gehad, en bij mijn ouders staat er nog 1.
Mijn ervaring tov de Chromecast was dat de Apple TV heel veel dicht gezet had, YT werd niet ondersteund in 4K en ook bepaalde streaming diensten waren niet volledig ondersteund.

Aangezien we het ook niet voor elkaar kregen om vanaf Android te streamen naar de Apple TV hebben we een ChromeCast gekocht en eigenlijk gezien het prijs verschil niet veel van verwacht maar zo aangenaam verrast dat we ondanks dat we qua laptops, telefoons en tablets allemaal Apple gebruiken toch volledig op Google Home en Chromecast blijven draaien.

Voor het geld is het denk ik een no-brainer.
Of de nieuwe Apple TV beter is kan ik je geen antwoord op geven.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PascalP

Deze doet ook geen bitstream audio heb ik in de review van Tweakers gelezen?
Vond het een beetje verwarrend omschreven, doet die het nu wel of niet met DTS-HD en TrueHD/Atmos?

Zo ja dan ook via Plex of Kodi? Dan zou het nog een goed alternatief kunnen zijn voor een Zappiti of Zidoo voor lokale bestanden.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

J.A.F._Doorhof

Gisteren gewoon atmos in de display gezien.
Custom installer

pameijer

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober  2, 2024, 16:32:44Gisteren gewoon atmos in de display gezien.
De bron was DD+ of ongecomprimeerd?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

Geen idee was via Netflix
Custom installer

papaleo

Netflix...dat zegt genoeg.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Teejoo

Citaat van: J.A.F._Doorhof op oktober  2, 2024, 18:23:21Geen idee was via Netflix
Werkelijk...Je zit hier op het HTForum, en dan verwacht ik een review over de beeld en geluidskwaliteit en dat dit soort essentiële vragen zo ongeveer als eerste getest worden. Maar volgens mij is Frank eigenlijk helemaal niet audio minded en is dat voor hem niet belangrijk. En dan is het wel weer logisch dat er alleen maar naar de bediening en hardware wordt gekeken.

J.A.F._Doorhof

Hoe kom je erbij ?
Ik heb alleen niet in mijn hoofd welke compressie een film heeft die ik een avond van te voren casual heb zitten kijken. Weet jij welke compressie standaard de film van gisteren was ?. ;)

De bitstream werkt hier verder gewoon goed. Nu ook netjes DD+ En alle kanalen slaan uit.

Voor het streamen van files gebruiken we een zapitti
De Google tv is puur voor Netflix en andere streaming diensten dus dan is het toch logisch dat je meer kijkt naar bediening en opties ?

Helemaal omdat hier gewoon HDR en bitstream worden doorgegeven. Dus heb er geen audiofiele verwachtingen van voor 119. Dus als het werkt .... Dan werkt het ;)

Custom installer

pameijer

Netflix is altijd DD+....
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

J.A.F._Doorhof

Ik zal het moeten checken maar binnen de DD+ standaard valt Atmos.
Ik dacht dat ik regelmatig Atmos op de pre-amp zie, zal de komende dagen eens in de gaten houden of dit via Netflix was of een andere dienst.

In ieder geval geeft hij beide dus door :D
Custom installer