Harddisk laten repareren om de data over te zetten, tips welkom.

Gestart door jeepee, september 19, 2024, 00:47:12

« vorige - volgende »

jeepee

H
Mijn 8 tb harddisk (Seagate Barracuda) is vastgelopen. Eerst verloor hij steeds contact met de pc en nu alleen 2 piepjes.
Ik heb door de jaren heen hierop een collectie aan Franstalige, Duitstalige, Italiaanstalige enz films verzameld. Ben er erg ziek van deze mogelijk te verliezen.
Zoek een goed adres waar ze de schijf kunnen fixen zodat de films kunnen worden overgezet.
Wie heeft hier ervaring mee? Ik weet dat het kostbaar kan worden maar alle films verliezen vind ik ook heel erg.
Dus alle tips hieromtrent zijn welkom.

AudioEnZo

Ik heb wel eens iemand gesproken die dit bij Stellar heeft laten doen, verliep goed. Kost idd wel een paar centen (ruim €800 ex BTW).
Prijzen

J.A.F._Doorhof

Een paar dingen.

1. Die harddisk NIET meer gebruiken
2. Download even software die data recovery kan doen
Er zijn legio oplossingen van simpel naar meer advanced
Wij hebben jaren geleden voor klanten data recovery gedaan, het duurt enorm lang maar die software haalt in 90% van de gevallen ongeveer 80-85% van de data terug.

Het nadeel is dat de namen anders zijn.
We hebben dit een paar keer aan de hand gehad met bedrijven waar de boekhouding weg was, en dat is bijna hopeloos en moet naar externe bedrijven, en dat is enorm duur, toen sprak je over 5K voor een harddisk van 1TB
Maar daar kwam wel nagenoeg alles terug.

Dus ik zou het eerst zelf proberen en ik gok dat je meer dan genoeg terug krijgt aangezien het om film beelden gaat zal herkennen en hernoemen ook geen probleem zijn.

En als laatste.
Koop in vredesnaam een NAS of een backup oplossing.
We hebben meer dan 30 jaar in de IT gezeten en jammer genoeg is de noodzaak van backups pas duidelijk als het gebeurt.

Een 8TB backup is spotgoedkoop en scheelt je enorm veel stress.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jeepee

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 19, 2024, 09:44:11Een paar dingen.

1. Die harddisk NIET meer gebruiken
2. Download even software die data recovery kan doen
Er zijn legio oplossingen van simpel naar meer advanced
Wij hebben jaren geleden voor klanten data recovery gedaan, het duurt enorm lang maar die software haalt in 90% van de gevallen ongeveer 80-85% van de data terug.

Het nadeel is dat de namen anders zijn.
We hebben dit een paar keer aan de hand gehad met bedrijven waar de boekhouding weg was, en dat is bijna hopeloos en moet naar externe bedrijven, en dat is enorm duur, toen sprak je over 5K voor een harddisk van 1TB
Maar daar kwam wel nagenoeg alles terug.

Dus ik zou het eerst zelf proberen en ik gok dat je meer dan genoeg terug krijgt aangezien het om film beelden gaat zal herkennen en hernoemen ook geen probleem zijn.

Dank voor reactie.
Ik heb op een avond poging gedaan data over te zetten. Connectie viel steeds weg. Daarna 2 piepje als schijf in Dock werd opgestart. Die 2 piepjes duiden er op, naar wat ik las,dat de schijf fysiek is vastgelopen. Dan denk ik dat ik beter niet meer mortgage werken met data recovery software, toch.

jeepee

Citaat van: AudioEnZo op september 19, 2024, 06:51:59Ik heb wel eens iemand gesproken die dit bij Stellar heeft laten doen, verliep goed. Kost idd wel een paar centen (ruim €800 ex BTW).
Prijzen

Dat is idd een enorm bedrag. Wat een ellende.

J.A.F._Doorhof

Er is software die ook een drive die niet gemound word kan herkennen.

Als het alternatief is 800 zou ik het toch proberen met die software.

Het is moeilijk op afstand in te schatten.
We hebben soms spinners gehad die na een nacht in de diepvries (natuurlijk in ziplock bags) ineens lang genoeg in de lucht bleven om de data te recoveren, we hebben ook wel eens printplaten verwisseld bij bv doorbranden en de bekende tik aan de zijkant. Maar ik zou dat met moderne schijven niet meer doen ;)

Wat je kan proberen en redelijk veilig is de harddisk op een vlakke ondergrond leggen met een kabel en hem voorzichtig draaien bij het opstarten (dus ronddraaien) is de kop vastgelopen maar je hoort hem tikken helpt soms om de hdd terwijl hij opspint meteen om te draaien en super voorzichtig op de kop op een kussen te leggen er mag geen enkel druk op de schijf komen. Maar je voelt hij het opspinnen de drive tegenwerken als je hem ligt draait. Dan draai je hem ineens om en legt hem dus super voorzichtig neer. Durf je dat niet kan het soms helpen de hdd op de kop neer te leggen op een vlakke ondergrond met een HEEL KLEIN tikje en meteen daarna te booten.

Allemaal afhankelijk van het probleem wat we dachten dat er speelde. Let wel we wisten toen waar we mee bezig waren. Nu zijn de drives heel anders en veel gevoeliger.

Dus alles is 100% eigen risico.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jeepee

Hartelijk dank voor deze info. Ik ga eens kijken of dat mogelijk kan helpen. Erg vriendelijk deze uitgebreide uitleg :clapping:

pameijer

Ga er maar van uit dat je de sjaak bent. Alles wat nog terugkomt is meegenomen. Been there, seen that. Neem een abo op een usenetserver en begin opnieuw. Ik ga er van uit dat je de films niet van schijfjes hebt gekopieerd want dan zou het probleem niet zo groot zijn. 
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

jaco

9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

blue-eyes

Citaat van: jaco op september 19, 2024, 21:14:32Altijd al je nzb's en passwords bewaren natuurlijk..

Dat is wel een goede idd....

Met met een 20 TB disc bij jou langs gaan als de boel is ontploft :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Lyngdorf MP40, Arcam PA240, Arcam PA720, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 3 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jaco

Citaat van: blue-eyes op september 19, 2024, 21:25:51Dat is wel een goede idd....

Met met een 20 TB disc bij jou langs gaan als de boel is ontploft :D
Nope gat van 5-6 jaar hier.

Alle bluray vervangen voor uhd nu..
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

SpeedyAndré

Ik vind het best lastig om complete uhd's te vinden maar wellicht mis ik wat.
Bekende indexers worden offline gehaald (bd25.eu e.d.), er zijn bijna geen mooie lijsten meer waar je makkelijk nzb's kan vinden.
Momenteel gaat nzbscout nog wel goed, al heeft die best vaak incompleet spul want dat kan je niet zien.

André 8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

pameijer

Citaat van: SpeedyAndré op september 19, 2024, 22:18:06Ik vind het best lastig om complete uhd's te vinden maar wellicht mis ik wat.
Bekende indexers worden offline gehaald (bd25.eu e.d.), er zijn bijna geen mooie lijsten meer waar je makkelijk nzb's kan vinden.
Momenteel gaat nzbscout nog wel goed, al heeft die best vaak incompleet spul want dat kan je niet zien.

André 8)
Drunkenslug is nog wel okay.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

jaco

Ik denk ook niet dat ik alles vervangen kan, maar alles wat ik vind en nog niet heb in uhd (en ik denk ooit te willen kijken) haal ik maar binnen.

SpeedyAndré

Citaat van: pameijer op september 20, 2024, 10:37:24Drunkenslug is nog wel okay.
Da's met een invite van iemand of betaald, dat laatste liever niet want ik betaal al voor een news server (Ninja) en een die bij Tweak glasvezel zat ben ik kwijt omdat Tweak is gestopt :)
Ninja afrekenen komt eind oktober weer, ik ga eens shoppen voor een andere die wat stabieler is.
Usenet crawler leeft nog maar is regelmatig offline.

André 8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

riwi

Citaat van: jeepee op september 19, 2024, 10:07:55Dank voor reactie.
Ik heb op een avond poging gedaan data over te zetten. Connectie viel steeds weg. Daarna 2 piepje als schijf in Dock werd opgestart. Die 2 piepjes duiden er op, naar wat ik las,dat de schijf fysiek is vastgelopen. Dan denk ik dat ik beter niet meer moet gaan werken met data recovery software, toch.
Je werkt met een Dock lees ik. Heb je al een andere dock geprobeerd? Of direct goede voeding van een PC op de schijf en directe SATA eraan ipv via een dock.
Ik heb met oudere schijven wel eens gehad dat ze via de Dock niet meer wilden starten, maar direct aan de PC wel.

Je kan ook proberen om een nieuwe schijf van hetzelfde type te kopen en de electronica over te zetten. Maar dan moet je wel wat kunnen/weten van electronica.

J.A.F._Doorhof

Had ik even gemist.
Met data recovery eigenlijk NOOIT een dock gebruiken maar het liefst een rechtstreekse kabel, mits je echt niet anders kan.

Custom installer

riwi

Citaat van: J.A.F._Doorhof op september 20, 2024, 13:40:43Had ik even gemist.
Met data recovery eigenlijk NOOIT een dock gebruiken maar het liefst een rechtstreekse kabel, mits je echt niet anders kan.

Je bedoelt "tenzij je echt niet anders kan" denk ik. nu staat er het tegenovergestelde.

Veel mensen gebruiken in deze tijd alleen laptops en geen 'vaste PC' dus dan is het lastig om direct een disk aan te sluiten zonder USB dock.

SpeedyAndré

Toen ik nog dagelijks pc's enz. onderhield gebruikte ik idd de pc om indien mogelijk een hdd te klonen.
Dat mocht ik trouwens niet doen want met garantie wordt alleen een hdd vervangen en verder niks.
Daar sta je dan bij een huisvrouw, uw nieuwe hdd zit erin hoor ...  :devil:
Met (usb) docks is het idd lastiger, niet alleen door de voeding maar ook hoe hij wordt herkend.
De truc met een stuurprint vervangen is een optie, een enkele keer geeft die problemen maar vind er eens een.

André 8)

riwi

Citaat van: SpeedyAndré op september 20, 2024, 14:04:03De truc met een stuurprint vervangen is een optie, een enkele keer geeft die problemen maar vind er eens een.

In de tweakers 2de hands sectie staan wel vaak oudere harddisks te koop of te koop gevraagd.
Ik had laatst iemand die een Seagate 1.5TB zocht van een specifiek model nummer waar ik er toevallig nog 4 van had liggen in een curver krat. Die man wilde ook de printplaat omwisselen.

J.A.F._Doorhof

Tenzij mits ;)
Hopelijk kwam de boodschap van liever geen dock gebruiken over ;)
Custom installer

jeepee

Citaat van: riwi op september 20, 2024, 13:38:30Je werkt met een Dock lees ik. Heb je al een andere dock geprobeerd? Of direct goede voeding van een PC op de schijf en directe SATA eraan ipv via een dock.
Ik heb met oudere schijven wel eens gehad dat ze via de Dock niet meer wilden starten, maar direct aan de PC wel.

Je kan ook proberen om een nieuwe schijf van hetzelfde type te kopen en de electronica over te zetten. Maar dan moet je wel wat kunnen/weten van electronica.

Ik heb 2 verschillende docks geprobeerd. Ik kan proberen de schijf in mijn pc te hangen. Daar is nog wel een aansluiting geloof ik.

blue-eyes

Citaat van: jaco op september 19, 2024, 22:07:52Nope gat van 5-6 jaar hier.

Alle bluray vervangen voor uhd nu..

Toch ook maar opgestart - uitgevonden dat het automatisch kan; anders had ik het niet gedaan.
Je triggerde mij :D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Lyngdorf MP40, Arcam PA240, Arcam PA720, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 3 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jaco

Citaat van: blue-eyes op september 30, 2024, 17:28:56Toch ook maar opgestart - uitgevonden dat het automatisch kan; anders had ik het niet gedaan.
Je triggerde mij :D
Alles zal moeilijk worden denk ik. Sommige dingen komen niet. Andere kwamen nooit op bluray en zijn nu er wel in UHD

blue-eyes