Hulp gevraagd bij aanpak akoestiek nieuwe luisterruimte

Gestart door simsalabim, september 2, 2024, 14:44:06

« vorige - volgende »

simsalabim

Citaat van: Rob_Dingen op september  4, 2024, 16:27:29Dat gaat zeker helpen.
Ik gebruik Akotherm D40 1200x1000x50 en heb daar paneeltjes van 60cm x 100cm en van 120cm x 100cm van gemaakt en gewone stof overheen getrokken.
Begin met 2 paneeltjes op de eerste reflectie punten.

Rob

IMG_0296.jpeg

Top, ga ik doen!
Heb nog wit speakerdoek liggen, dat tack ik er wel omheen, of kan ieder doek wel?
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsalabim

Citaat van: Ralf67 op september  4, 2024, 09:08:35Eerst meten inderdaad.

Je mag mijn Umik 1 wel lenen, woon praktisch om de hoek.
Postcode 2151.

Misschien leuk om eens af te spreken?
Ik heb wel een meetmic en laptop maar nog geen REW (moet je nog steeds lid worden?)
Maar wil er mee aan de slag, maar misschien leuk om ook samen eens naar te kijken?

morca

Ik gebruik koudschuim
Werkt ook erg goed.
En geen vezels zoals bij steenwol.

Mijn basstrap zijn 2 oude pocket vering matrassen.
Die ik luchtdicht heb ingepakt.

RZeemering

Natuurlijk is het leuk om te experimenteren met dekens etc. Maar echt iets zinnigs zeggen kun je pas na meten. En zelfs dan: staar je niet te blind op kleinere en grotere bultjes of kuiltjes.
Kijk naar het groter geheel. Waar kun je het meeste winst halen in combinatie wat je het meest irriteert.

Dat lijkt me überhaupt handig voordat je hout/ akotherm/ schuim en anderszins gaat kopen.

Bij mij ergerde ik me aan een aantal staande golven (in het laag dus) gelukkig lieten de metingen dat ook zien. Nadat ik dat had aangepakt bleek het hoog ook voldoende meegepakt te zijn en hoef ik niet verder in het hoog te dempen. Hoewel ik zelf nog wel graag met diffusie aan de slag wil. Maar dat is weer een ander verhaal en niet op jouw ruimte van toepassing gok ik.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

simsalabim

Eerst meten dus!
Ik ga er mee aan de slag en dan post ik het ook hier.

Rob_Dingen

Eerste reflectie punten aanpakken kan nooit kwaad.

RZeemering

Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

simsalabim

:headbanging:

Zal eerdaags aan de slag gaan met een paar panelen maken, én, weer eens de meetmic uit de mottenballen halen en REW installeren.

katwax

Citaat van: simsalabim op september  4, 2024, 20:00:44Eerst meten dus!
Ik ga er mee aan de slag en dan post ik het ook hier.
Meten is altijd handig, zeker omdat je nadat je eerste aanpassingen hebt gedaan dan ook duidelijker kan vaststellen hoe wat je hoort zich vertaald in wat je meet.
Maar voor zij die echt niet zien zitten om te meten, zou ik beginnen met enkele m² te bekleden en luisteren -> zo en zo moeilijker volgens mij dan meten, maar je hebt er die liever op gehoor werken  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Als je gaat meten zet een speaker in de hoek met behoorlijk volume boven de 85dB.
En gebruik dan de RT30 curve om te analyseren.

Rob

simsalabim

Citaat van: Rob_Dingen op september  4, 2024, 22:45:00Als je gaat meten zet een speaker in de hoek met behoorlijk volume boven de 85dB.

Rob

Dank!
Ik ga van het weekend beginnen.

chansig

Citaat van: Rob_Dingen op september  4, 2024, 22:45:00Als je gaat meten zet een speaker in de hoek met behoorlijk volume boven de 85dB.

Rob

Oké Rob leest mijn reacties niet.

Maar waarom zou je dit op deze manier meten ? Tenzij je je speakers op deze manier moet gaan neerzetten.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Paradigm PW link,  BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Citaat van: katwax op september  4, 2024, 22:41:52Meten is altijd handig, zeker omdat je nadat je eerste aanpassingen hebt gedaan dan ook duidelijker kan vaststellen hoe wat je hoort zich vertaald in wat je meet.
Maar voor zij die echt niet zien zitten om te meten, zou ik beginnen met enkele m² te bekleden en luisteren -> zo en zo moeilijker volgens mij dan meten, maar je hebt er die liever op gehoor werken  ;)
Ik heb niks gemeten.
Ben gaan plaatsen en luisteren ,en heb de uitkomst alleen gemeten.

katwax

Citaat van: morca op september  4, 2024, 23:00:24Ik heb niks gemeten.
Ben gaan plaatsen en luisteren ,en heb de uitkomst alleen gemeten.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar lijkt mij gewoon moeilijker.
Je kan nu ook geen "before and after" doen en ben je dus aangewezen op omschrijven hoe jij het ervaren hebt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

morca

Citaat van: katwax op september  4, 2024, 23:03:42Ik zeg niet dat het niet kan, maar lijkt mij gewoon moeilijker.
Je kan nu ook geen "before and after" doen en ben je dus aangewezen op omschrijven hoe jij het ervaren hebt.
Dat klopt en ik snap je punt.
Ik heb wel een meting van voor.
Dus ik kan Vergelijken.

Ik heb niks tussendoor gemeten idd.
6 weken wat panelen weggehaald.
Nog niet gemeten wat het verschil is.

Het klinkt beter imo.
Ik had iets teveel gedempt.

Maar goed dat is smaak.
Ook al had ik gemeten,en aan de hand daarvan gewerkt.
Had ik niet verschil kunnen ervaren wat ik mooier vind.

Ik vind het leerzaam en leuk om het zo te doen.

BuSpu

Citaat van: chansig op september  4, 2024, 22:49:50Oké Rob leest mijn reacties niet.

Maar waarom zou je dit op deze manier meten ? Tenzij je je speakers op deze manier moet gaan neerzetten.

Gr. Hans
Rt meting is pulsrespons meting. Gaat dus niet zozeer over frequentiespectrum in weergave opstelling.

Rob_Dingen

Citaat van: BuSpu op september  5, 2024, 17:01:42Rt meting is pulsrespons meting. Gaat dus niet zozeer over frequentiespectrum in weergave opstelling.
Dat doe je zo omdat je de ruimte wil meten en niet de speaker.

Rob

chansig

Citaat van: BuSpu op september  5, 2024, 17:01:42Rt meting is pulsrespons meting. Gaat dus niet zozeer over frequentiespectrum in weergave opstelling.

Maar waarom dan in de hoek zetten ?

Ik lees de reactie van Rob. Die reageert niet op mij. Ik ben benieuwd of hij zaterdag wat tegen me gaat zeggen...😄

De vraag blijft overigens nog steeds dezelfde.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Paradigm PW link,  BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

BuSpu

Om 1 puls te krijgen met zo min mogelijk reflecties

simsalabim

Zo, ik heb de meetmic en set opgehaald.

Kan ook wat andere tests gaan doen.
Wil ook de speaker meten met Arta en eventueel de impedantie, ik heb een impedantie box, alleen het is meer dan 10 jaar geleden eer ik dit gedaan heb maar ik ga me er weer in verdiepen.

Misschien ga ik wel schrikken van de speakermeting..

Het is een ongefilterd systeem en ik heb het nog steeds niet echt lekker klinkend.

Wie weet zit er wel ergens een enorme bult op mid/midhoog van opbreken van de drivers (ik hoop het niet)...

Maar goed dit topic gaat over akoestische aanpassingen dus daar leg ik even de nadruk op.

Ik pak mijn laptop en ga maar eens REW er op zetten.

chansig

simsalabim

Ik heb natuurlijk weer een meetset uit het jaar kruik haha, alle tutorials op YT zijn allemaal met usb microfoon pfff

simsalabim

Nou..

gaat weer lekker  :nopompom:

REW gedownload

De mic aangesloten op de mic100 pre, de output (l) naar input geluidskaart (l) output geluidskaart (l) naar input van mijn NAD testbak (l).
Dit aangesloten op (l) een Qacoustics 3010.

Als ik in preferences van REW check levels doe dan moet ik de NAD amp helemaal vol zetten om 75db te halen, en dan komt er ineens een mega piep uit de speaker, niet echt leuk zeg maar, snel het volume laag.
Heb het idee dat de Mic100 Behringer tube preamp een beetje niet zo lekker meer is zeg maar..

Balen, ik kan dus niet verder.

chansig

Citaat van: BuSpu op september  5, 2024, 19:20:15Om 1 puls te krijgen met zo min mogelijk reflecties

Ik blijf het niet snappen. Je wilt de invloed van de kamer hebben. Zet de speaker dan op de plek waar ze niet komen te staan en dan zeg je ook nog dat je zo min mogelijk reflecties wilt meten. Wat dus inhoudt dat er op een andere plek meer reflecties gemeten worden en dat komt dan dus door plaatsing.

Zal aan mijn snappertje liggen.

Gr. Hans