Hulp gevraagd bij aanpak akoestiek nieuwe luisterruimte

Gestart door simsalabim, september 2, 2024, 14:44:06

« vorige - volgende »

Rob_Dingen

Citaat van: simsalabim op september  9, 2024, 15:24:10Het paneel hang ik op, dan kan ik later ook makkelijk metingen doen, mét en zonder panelen.
Daar zul je weinig van terug zien het is namelijk maar een vierkante meter.
Hoorbaar zal het meer doen.

Rob

Ralf67

Akotherm achter panelen werkt echt heel goed.

Deze kunstwerken zijn ook van dit spul voorzien en halen een hele hoop galm uit de luisterruimte.

Op de 2de foto zie je O.a. bass traps en diffusers.

En een subwoofert, werkt heel goed in deze ruimte.

simsalabim

Citaat van: Rob_Dingen op september  9, 2024, 19:11:19Daar zul je weinig van terug zien het is namelijk maar een vierkante meter.

Rob

Ah okee
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsalabim

Citaat van: Ralf67 op september  9, 2024, 19:13:20Akotherm achter panelen werkt echt heel goed.

Deze kunstwerken zijn ook van dit spul voorzien en halen een hele hoop galm uit de luisterruimte.

Op de 2de foto zie je O.a. bass traps en diffusers.

En een subwoofert, werkt heel goed in deze ruimte.

Ziet er goed uit Ralf, goed idee om er kunst voor te doen!

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op september  9, 2024, 19:11:19Daar zul je weinig van terug zien het is namelijk maar een vierkante meter.

Rob
Helemaal mee eens, daarom dat ik ook altijd zeg oppervlakte is belangrijk.
Je zou het wel moeten horen, maar dat is maar een "teaser" tov als je wat meer m² gaat toevoegen  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

simsalabim

Welke geluidskaart gebruiken jullie voor metingen in REW (en evt ook Arta en Limp etc)
Mijn geluidskaart laat zich niet zien op de input en is dus nutteloos geworden (fout in een of andere update en het ding is inmiddels antiek en ben er klaar mee)

Richi

Hier een UMIK-1 aangesloten op de USB poort van de MacBook en meten maar.
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Parasound D/AC-2000 ultra • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Dynaudio Confidence C2 II • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm

katwax

Hier ook overgestapt op umik via usb, had daarvoor externe geluidskaart maar was ook regelmatig issues mee en toen er 1 kanaal defect was naar de umik gegaan. Het gemak was de investering waard.

simsalabim

Dank, ik heb een MC8000 xlr mic, die blijf ik wel gebruiken, ben dus echt op zoek naar een kaart of evt een all in one oplossing, met fantoom voeding.

katwax

Citaat van: simsalabim op september 18, 2024, 10:24:31Dank, ik heb een MC8000 xlr mic, die blijf ik wel gebruiken, ben dus echt op zoek naar een kaart of evt een all in one oplossing, met fantoom voeding.
Ik zou niets te gek kopen en op Amazon ofzo een externe usb soundcard met de nodige ingangen zoeken, kan volgens mij onder de 20 euro.

simsalabim

Helaas nog steeds geen werkende setup kunnen maken ivm driver problemen en W11 die de inputs op mijn geluidskaart niet ziet.
Morgen een Komplete Audio 2 of een Focusrite Scarlet 2i2 bestellen, nog even over nadenken welke het wordt.

In de tussentijd, als ik hard klap in de ruimte hoor ik nog best wat galm.

Ik heb nu 1 zo een paneel Akotherm 50mm

Ik wil een paar schilderijen ophangen, daar zou zo een 20mm dik Akotherm nog achter kunnen, heeft dit zin?
Of is die 50mm wel noodzakelijk.

Voor het plafond, wat is daar een goede optie voor?
Is nu een gestuct plafond met gipsplaten.

Ik kan er een paneel op kwijt.

Ideeen?

Rob_Dingen

Je springt van de hak op de tak.
Je zal gestructureerd moeten gaan werken en alles stap voor stap doen.
Of dat nu akoestiek is of versterkers kopen.
Koop niks wat je van tevoren niet beluisterd hebt.
Demping achter een schilderij doet niks voor het hoog en flutter.
Bestel gewoon wat akhotherm platen.
Word het niks en heb je te veel neemt dat hier wel weer iemand over.
Dus rustig blijven.

Rob

simsalabim

Citaat van: Rob_Dingen op september 19, 2024, 19:00:19Je springt van de hak op de tak.
Je zal gestructureerd moeten gaan werken en alles stap voor stap doen.
Of dat nu akoestiek is of versterkers kopen.
Koop niks wat je van tevoren niet beluisterd hebt.
Demping achter een schilderij doet niks voor het hoog en flutter.
Bestel gewoon wat akhotherm platen.
Word het niks en heb je te veel neemt dat hier wel weer iemand over.
Dus rustig blijven.

Rob

Ik kan nog weleens mezelf verliezen ja haha.
Zal nog zo een 50mm paneel bestellen, die kan ik wel kwijt.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval, en ja, ik zal rustig oriënteren.

simsalabim

Nog 1 plaat Akotherm besteld.

Ik kan nu op beide eerste reflectie punten een paneel maken, met zoals Rob mij had aanbevolen aan de buitenzijde over het hele oppervlakte plastic gespannen (voelt een beetje raar maar zal zijn functie hebben).

Ik houd ook een klein paneel over dan, waar kan ik dat het best plaatsen?

Op de wand achter de speakers precies in het midden, oorhoogte?

DofN

Citaat van: simsalabim op september 19, 2024, 21:37:31Nog 1 plaat Akotherm besteld.

Ik kan nu op beide eerste reflectie punten een paneel maken, met zoals Rob mij had aanbevolen aan de buitenzijde over het hele oppervlakte plastic gespannen (voelt een beetje raar maar zal zijn functie hebben).

Ik houd ook een klein paneel over dan, waar kan ik dat het best plaatsen?

Ga op je luisterplek zitten, en zet een spiegel tegen de zijwand. Op het moment dat je vanaf je luisterplek in de spiegel je LS ziet, is dat je eerste reflectiepunt. Herhaal rechts. Daar hang je het paneel op. Overigens zonder plastic aan de voorzijde. Geluidsgolven moeten door het doek/materiaal in het paneel kunnen worden opgenomen. Gebruik katoen of andere luchtdoorlatende stof om je panelen af te werken.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

DofN

Citaat van: simsalabim op september 19, 2024, 21:37:31Ik houd ook een klein paneel over dan, waar kan ik dat het best plaatsen?

Nee, beter direct achter je LS, een paneel iets links van je rechterspeaker, en een ander paneel iets rechts van je linkerspeaker. Daar komen de geluidsgolven tegen de wand aan, en die verstoren de pinpoint. Met een paneel in het midden bereik je niet veel.

NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

simsalabim

Dank!

Maar betreffende dat plastic, het zal wel een functie hebben, iets met dat je op die manier bepaalde frequenties met rust laat, waar je niet te veel aan wilt veranderen, zo begreep ik het althans

DofN

Als je luchtdoorlatend plastic materiaal, zoals een folie, over je paneel spant, worden de hoogste frequenties minder geabsorbeerd. Het is een leuke theorie, maar of je dit wil hangt van je kamer af.

Ik zou zonder plastic beginnen en als dat niet goed bevalt, daarna finetunen.

simsalabim

Maar wat is luchtdoorlatend plastic folie dan?
Is niet (bijna) al het plastic juist luchtdicht?

DofN

Misschien moet je het perforeren? Lage tonen dringen wel door het plastic heen, maar absorptiemateraal moet ademen om de energie op te nemen. Ik denk dat de meningen over dit onderwerp verschillen.

Daarom: probeer eerst zonder, daarna kan je altijd nog een folie proberen.

simsalabim

Rob_Dingen

Nee je moet er geen plastic overheen spannen.
Dat ga je pas doen als je het hoog teveel gedempt hebt.
En op de eerste reflectie punten moet je dat nooit doen.
Straks als je het meten onder de knie hebt kun je een RT60 meting doen.
Daaruit werk je je plan verder uit.

Rob

chansig

Ik zeg eerst zonder proberen.  :D

Je kan ook extreem gaan dempen en ervaren of je dat kan waarderen.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Monitor Audio RXW12, Blue Sound 132, Dirac Live tot 500 Hz,  Mac Mini M4 met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ruud2

waarom plastic?  gewoon een materiaal wat een dichte structuur en een glad oppervlak heeft, en dat kan van alles zijn.
maar ook het paneel kleiner maken , waardoor er meer muur beschikbaar is en daarmee de absobtie verkleind wordt.
alhoewel je moet wel heel veel absorbtie aanbrengen wil het teveel worden.
hoog is zo gebeurd , het laag daar in tegen heb je nogal wat nodig.
De meeste energie gaat in het laag zitten en dan heb je veel materie nodig om deze energie weg te werken.
Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

simsalabim

Citaat van: ruud2 op september 20, 2024, 12:09:31waarom plastic?  gewoon een materiaal wat een dichte structuur en een glad oppervlak heeft, en dat kan van alles zijn.
maar ook het paneel kleiner maken , waardoor er meer muur beschikbaar is en daarmee de absobtie verkleind wordt.
alhoewel je moet wel heel veel absorbtie aanbrengen wil het teveel worden.
hoog is zo gebeurd , het laag daar in tegen heb je nogal wat nodig.
De meeste energie gaat in het laag zitten en dan heb je veel materie nodig om deze energie weg te werken.

Bass traps, en altijd in hoeken?
Liefst achter de speaker of achter de luisterplek?

Uiteraard voor ik daar aan ga beginnen ga ik eerst rt metingen doen met REW.