Magnetostaat met Ribbon mid hoog zelfbouw

Gestart door Rob_Dingen, augustus 23, 2024, 15:34:02

« vorige - volgende »

simsalabim

Fantastisch systeem, staat zeker in mijn top aan systemen die ik ooit gehoord heb, en verreweg het beste zelfbouw wat ik ooit gehoord heb, respect voor het doorzettingsvermogen en het vakmanschap!

Vraagje Rob mbt amt

(is weer zo een typische 'domme' vragen bestaan niet vraag, sorry toch een beetje een noob).

met de ribbons en het alufolie, wat wordt er nu in beweging gezet door de neodynium magneten, het alufolie of het vel?
Alufolie is toch niet magnetisch?
En de magneten zitten toch aan de zijkant?
Hoe dat werkt snap ik niet zo goed in vergelijking met conventionele drivers met spreekspoel en magneet achter (ik denk dat het materiaal van de spreekspoel ook niet magnetisch is (koper) maar het magnetische veld opgeroepen wordt doordat het een spoel is, en daardoor de uitslag van het membraam geeft klopt dat?)
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Rob_Dingen

Dat laatste klopt door stroom door de spoel te sturen gaat hij ten opzichte van het magnetisch veld bewegen en dus de conus ook.
Bij Ribbons is dat hetzelfde alleen nu zijn de Ribbons ook de spoel.
Dus er loopt stroom door de Ribbon die in het magnetisch veld hangt en gaat bewegen.
Een AMT is overigens weer een ander soort weergever.

Rob

simsalabim

Ik kan mij herinneren van mijn oude Magnepans dat die een geperforeerd rooster achter het mylar en de draad had zitten, ik begrijp dat dit een pool is, en zo een magnetisch veld gecreƫerd wordt.
Ik kan mij alleen niet meer herinneren dat het ribbon deel magneten er om heen hadden.
Dus is het ribbon deel dan een soort semi ribbon?

edit: ik had de magnepan mg12qr, de kleintjes

Rob_Dingen

Magnepan is een magnetostaat dat is weer anders.
Daar liggen de magneten achter het membraan die om en om liggen dis een rij zuid naar boven de volgende rij noord naar boven en daartussen loopt de draad.
Tussen die 2 magneten loopt het veld in een boogje van de ene rij naar de volgende rij, en precies daar loopt de draad.

Rob

simsalabim

Fascinerend wel hoe deze vellen werken, heb bij elektrostaten ook de vellen zien uitslaan bij flinke bas partijen, ik vond dat indrukwekkend.

Zoveel verschillende technieken dus om zo een dipool planar te kunnen maken.

Met neem ik aan, hoe groter de planar, hoe meer in het verticale je ook luisterspots hebt?

Rob_Dingen

Citaat van: simsalabim op september  6, 2024, 15:47:02Fascinerend wel hoe deze vellen werken, heb bij elektrostaten ook de vellen zien uitslaan bij flinke bas partijen, ik vond dat indrukwekkend.

Zoveel verschillende technieken dus om zo een dipool planar te kunnen maken.

Met neem ik aan, hoe groter de planar, hoe meer in het verticale je ook luisterspots hebt?

Als ze hoog genoeg zijn niet.

Henkjan_O

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

simsalabim

franks

Mooi Rob,ik vond ze een paar jaar geleden al super klinken